سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افزایش شمار ورزشکاران محجبه

فدراسیون ورزشکاران محجبه، قصد دارد از بانوان مسلمان فعال در رشته های مختلف ورزشی قدردانی کند زیرا آنان موفق شده اند تا اذهان عمومی را نسبت به ورزش زنان مسلمان اصلاح نمایند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، در نخستین مراسم این جایزه از «ابتهاج محمد» بانوی مسلمان و قهرمان شمشیر بازی، به عنوان الگوی زنان ورزشکار تقدیر شد و جایزه بین المللی "ورزشکار نمونه سال" به وی اعطا شد.

امروزه شمار ورزشکان محجبه، نسبت به گذشته افزایش یافته، اما یاد و خاطره بانوان پیشگام به فراموشی سپرده شده است. برای مثال "هاله کمبل" ازکشور ترکیه، نخستین زن مسلمان بود که با حجاب اسلامی در مسابقات المپیک سال 1936 شرکت کرد. از سایر قهرمانان نیز در این مراسم به نیکی یاد شد.

با وجود این تشویق ها و جوایز، در برخی کشورها همچنان موانعی بر سر راه حضور ورزشکاران محجبه وجود دارد. این ورزشکاران محجبه با مشکلاتی در قوانین مربوط به پوشش ورزشکاران روبرو شده اند، زیرا قصد دارند حتی هنگام انجام ورزش مورد علاقه شان، پوششی آراسته و درخور شان بانوی مسلمان داشته باشند.

در سال 2007، فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا)، پوشیدن هرگونه روسری و حجاب را برای ورزشکاران هنگام بازی ها ممنوع اعلام کرد تا خطر احتمالی خفگی در اثر پوشش سر به حداقل برسد. این ممنوعیت باعث محرومیت تیم هایی شد که قصد داشتند با حجاب اسلامی در مسابقات حضور داشته باشند. اما خوشبختانه، امسال، فیفا درصدد است تا این قانون را ملغی نماید و حجاب اسلامی را برای ورزشکاران به رسمیت بشناسد. پس از انجام تحققیات تکمیلی، تصمیم نهایی این فدراسیون تا 2 ژوئیه اعلام می شود.

برخلاف فوتبال، دربرخی رشته های ورزشی، پوشش کامل سر و بدن برای ورزشکاران اجباری ست اما باز هم ورزشکاران محجبه، با مشکلاتی روبرو هستند. برای مثال "ابتهاج محمد" که پایبند به اصول اسلامی ست، اظهار می دارد: "اغلب اوقات در مسابقات، من تنها سیاه پوستی بودم که شمشیر می زدم، و به عنوان یه زن محجبه بازی می کردم،...گاهی اوقات، واقعا شرایط برایم دشوار می شد."

درچنین شرایطی، شمار روز افزون ورزشکاران محجبه، برای بانوان سراسر دنیا امید بخش است. قطر نیز اعلام کرده است که تصمیم دارد برای اولین بار، تیمی از زنان محجبه را جهت شرکت در مسابقات المپیک اعزام نماید. ازکشور برونئی نیز، امسال دونده ای محجبه در مسابقات دو 400 متر شرکت می کند."مازیه ماحوسین"، اولین شرکت کننده مسلمان از برونئی، این اتفاق را رخدادی مهم در تاریخ ورزش این کشور و شروع عصری جدید برای بانوان می داند.

لازم به ذکر است هنگام اجرای مراسم "جایزه سفیر"، ابتهاج محمد اعلام کرده است که ایمان و عقیده مذهبی درکنار ورزش، شخصیت او را به خوبی شکل داده است؛ او می گوید: "من بدون وجود حجابِ ارزشمندم، هرگز به این مقام در ورزش نمی رسیدم و تا این میزان با نظم کار نمی کردم. شمشیر بازی نیز بخشی از هویت من شده است و حتی تصور نمی کنم روزی بدون ورزش زنده بمانم."/ي2

برچسب ها: اسلام ، حجاب ، ورزشکار
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.