سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

بيمه 37 درصدی اراضي باغي آذربايجان شرقي

تنها 37.9 درصد از اراضي باغباني آذربايجان شرقي تحت پوشش بيمه هستند.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبريز، رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي با اعلام اين خبر گفت: اين رقم در سال گذشته 30 درصد از اراضي باغي را شامل مي شد و امسال نسبتاً با استقبال کشاورزان شاهد بيش از 7 دردصدي اين رقم هستيم.

محمديان افزود: از نزديک به 110 هزار هکتار اراضي باغي استان نزديک به 87 هزار هکتار قابليت بيمه اي دارند که از اين رقم نيز تابه امروز تنها صاحبان 37.9 درصد اقدام به بيمه اراضي باغي خود کرده اند.

محمديان با اشاره به اينکه اراضي که نهال هستند و به مرحله باروري نرسيده اند فعلاً تحت پوشش بيمه قرار نمي گيرند گفت: محصولاتي نظير زغال اخته کليبر، سماق اهر و ... که جزء محصولات نادر و فعلاً وحشي محسوب مي شوند در ليست بيمه هاي محصولات باغي قرار نگرفته اند.

وي سطح باغات استان را نزديک به 110 هزار هکتار اعلام کرد و گفت: از اين مقدار باغات استان 90 هزار و 320 هکتار بارور و داراي محصول بوده و بقيه به صورت نهال مي باشد.

محمديان با اشاره به اينکه باغات استان که انواع محصولات در آنها توليد مي شود از نظر يک دسته و مدرن و سنتي بودن به سه دسته درجه يک، دو و سه تقسيم بندي شده اند گفت: 70 درصد سطح باغات آذربايجان شرقي جزء باغات درجه 1 و 2 محسوب مي شوند به طوري که به صورت مدرن اقدام به توليد ميوه و حتي تمرکز بر روي توليد تنها يک نوع محصول اختصاصي انجام شده است.

وي اظهار داشت: 30 درصد بقيه نيز در زمره باغات سنتي و مخلوط هستند که داراي درختاني با سن بالا هستند.

رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي تعداد محصولات توليدي در باغات آذربايجان شرقي را 30 نوع ميوه عنوان کرد و گفت: بيشترين سطح زير کشت باغات استان به ترتيب به ميوه هاي سيب با 37 هزار و 834 هکتار، انگور با 24 هزار و 135 هکتار، بادام با 13 هزار هکتار، زردآلو با 11 هزار و 395 هکتار و گردو با 10 هزار و 420 هکتار اختصاص دارد.

وي درباره ميانگين توليد محصولات ياد شده نيز گفت: به طور متوسط در هر هکتار از باغات استان از محصول سيب 17 تن، انگور 5/16 تن، بادام نيم تنف زردآلو 5/4 تن و گردو بيش از يک تن محصول برداشت مي شود.

محمديان در پايان از کشاورزان خواست تا با دور انديشي و جهت تضمين محصولات توليدي خود که سرمايۀ آنها محسوب مي شود از بيمه استفاده کنند تا درصورت بروز هرگونه حادثه اي خسارت ناشي از آن را به حداقل کاهش دهند./س

برچسب ها: بیمه ، آذربایجانشرقی ، باغ
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.