سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باقری در گفتگوی ویژه خبری:

بعد از یک دوره گفتگو با 1+5 نباید انتظار تحول بنیادی داشت

معاون امور بین الملل و سیاست خارجی دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: پس از یک دوره گفتگو با 1+5 نباید انتظار داشت تحول بنیادی رخ دهد.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران علي باقری معاون امور بین الملل و سیاست خارجی دبیر شورای عالی امنیت ملی در گفتگوي ويژه خبري امشب با اشاره به مذاكرات ايران و گروه 1+5 در ابتدا در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه غرب به دليل شرايط نامناسب امنيتي و آب و هوايي در بغداد اين امر را بهانه قرار داده بود تا اين نشست در اين كشور برگزار نشود چرا اساسا ايران خواستار ادامه مذاكرات در بغداد بود اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران سعي داشت رويكرد شكل گرفته شده در ميان غرب مبني بر القاي اين مسئله كه راه حل مشكلات اصلي دنيا در غرب حل و فصل مي شود و جايگاه آن در غرب را بشكند كه موفق به اين امر نيز شد و نمود آن را در استانبول 1 به عينيت مشاهده كرديم.

*‌كنفرانس بغداد ماحصل يك دوره فشرده مذاكرات بين ايران و گروه 1+5 بود

وي با بیان این مطلب افزود: سعي شد در كشوري كه مردم‌سالاري و حكومت قانوني در آن شكل گرفته كمك شود تا اهداف خود را در عرصه بين‌المللي و منطقه‌اي را پس از برگزاري موفقيت‌آميز اجلاس سران اتحاديه عرب به خوبي پيش ببرد گرچه مكان مذاكره در ماهيت آن هيچ تاثيري نخواهد داشت و تنها يك پرستيژ براي آن كشور است.

 باقري تصريح كرد:‌ گرچه غرب اذعان مي کرد عراق به لحاظ لجستيكي توانايي برگزاري چنين نشستي را ندارد اما اين كشور نشان داد علاوه بر مشكلات جانبي همانند ريزگردها مي‌تواند به خوبي از عهده اين امر مهم برآيد.

*شکل گیری سه مقطع زمانی در روند مذاکرات هسته ای با 1+5

معاون شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به سوالي مبني بر طولاني شدن روند مذاكرات بغداد نسبت به استانبول 2 نيز يادآور شد: ‌ابتدا بايد به اين اشاره كرد كه سه مقطع زماني تاكنون در روند مذاكرات هسته‌اي كشورمان شكل گرفته است؛‌مقطع اول از ابتدا تا نيمه سال 84 و مقطع دوم،‌نيمه دوم سال 84 تا اوايل سال 86 و مقطع سوم نيمه دوم سال 86 تاكنون بوده است.

باقري تصريح كرد: ‌اما مهمترين مقطع را مي‌توان از نيمه دوم سال 86 تاكنون ناميد كه از آن پس جمهوري اسلامي ايران با ارائه بسته هاي پيشنهادي خود محور گفتگوها را از مسيري كه با ايده‌هاي غرب دنبال مي كرد دگرگون كند.

*باقری: در مذاکرات ژنو رویکرد بسته های یشنهادی ایران تامین سوخت راکتور تهران بود

وي افزود:‌ در ژنو 1 و2 كشورمان در بسته‌هاي پيشنهادي خود با يك رويكرد سازنده موضوع تامين سوخت راكتور تهران را مطرح كرد كه يك اقدام فني بود گرچه يك پيامد سياسي نيز پيدا كرد و با كارشكني‌هاي غربي‌ها اين مذاكرات با يك اختلال مواجه شد.

*در استانبول1 غرب دچار اشتباه محاسباتی شد

معاون شوراي عالي امنيت ملي افزود:‌ در استانبول 1 غربي‌ها با يك رويكرد نامتعارف و اشتباهات محاسباتي وارد مذاكرات شدند كه حاوي دو پيش شرط بود و باعث شدتا حدودي اين مذاكرات به نتيجه نرسد اما استانبول 2 ادامه همان استانبول 1 اما با تغيير رويكردهايي از سوي غرب بود.

باقري افزود: اما پس از مذاكرات استانبول و پيش از بغداد در حدفاصل آن معاونين هر دو طرف مذاكره كننده با تدوين يك پيش نويس مذاكره توانستند با يك فضاي مشخص فرايند مذاكرات را تدوين كنند تا به يك  نتيجه مطلوب برسند.

معاون شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به سوالي مبني بر كوتاه شدن فاصله زماني مذاكرات ايران و گروه 1+5 نسبت به گذشته نيز تصريح كرد:‌جمهوري اسلامي ايران بارها اعلام كرده كه در برگزاري و زمان مذاكرات هيچ گونه محدوديتي ندارد و همواره با سه رويكرد منطق، ‌ابتكار عمل و اقتدار بستر را براي ادامه مذاكرات فراهم كرده است.

وي در پاسخ به اين سوالی مبني بر اينكه چرا درباره مذاكرات بر سر موضوعاتي مانند NPT كه غرب يعني آمريكا خود آنرا پيشنهاد داده به بحث و گفت‌وگو و متقاعد كردن طرف غربي مي‌پردازيد، ‌تصريح كرد: اين اصل يك فرايند چند بعدي بوده و مسئله ساده‌اي نيست لذا براي اينكه جمهوري اسلامي ايران بتواند به پيشرفت‌هاي چشمگيري دست يابد بايد تمام ابعاد آن به وضوح و روشني ديده شود.

*ابتکار عمل موثر بسته پیشنهادی ایران در پیش برد روند مذاکرات

باقري ادامه داد:‌ طرف ايران با ارائه بسته پيشنهادي خود در مذاكرات به خوبي در حال پيشروي است كه البته اگر قاطعانه بر مواضع خود پافشاري كند قطعا به حقوق مسلم خود دست خواهد يافت.

معاون دبير شوراي عالي امنيت ملي اظهار داشت: اما اگر به هر دليلي شاهد اتخاذ راهبرد غيرمنطقي فشار و تحكم از جانب طرف متقابل مذاكره باشيم در نتيجه آنها نيز نبايد منتظر هيچ تحول عظيم و رفتار معقول و منطقي از جانب كشورمان باشند هر چند كه ايران آماده برداشتن گام‌هاي جدي و رو به جلو باشد.

وي با اشاره به حركت گام به گام و عمل متقابل دو طرف مذاكره‌كننده افزود: طبيعي است كه اگر يك طرف مذاكره كننده اعتمادسازي انجام دهد طرف مقابل نيز متقابلا همين اقدام را بايد پيش گيرد و نمي‌توان انتظار داشت كه يك طرف اقدام همكاري جويانه و گام‌هاي اعتماد سازي را پيش بگيرد و طرف مقابل بر خلاف اين عمل حركت كند.

*تاکید بر حقوق هسته ای ایران در نشست استانبول 2 در پیش برد مذاکرات موثر بود

باقري با اشاره به اينكه در نشست استانبول 2 با  اذعان طرف مقابل بر حقوق مسلم هسته‌اي ايران در چارچوب تعهدات NPT تاكيد شد خاطرنشان كرد: تمامي تاكيدات جمهوري اسلامي ايران بر سر اين بود جلوه‌هاي تثبيت اين حقوق گام‌به گام بايد عيني و مشخص شود. اگر اين مسير با  جديت طرف مقابل روبرو شود كاملا طبيعي است كه ايران نيز با گام‌هاي جدي و رو به جلو پيشروي خواهد كرد.

معاون دبير شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به تاثيرات مهم راكتورهاي تهران كه بحث بسيار مهمي در عرصه‌ پزشكي براي كشورمان است افزود: غرب تمام تلاش و سعي خود را داشت تا در بحث سوخت از ابزارهاي فشار و تحكم عليه برنامه‌هاي پزشكي كشورمان استفاده كند،‌در حالي كه تاكنون خوشبختانه نتوانسته هيچگونه ضربه اي را به ايران وارد سازد.

وي با اشاره به فشارهاي غرب در عرصه اقتصادي عليه كشورمان خاطرنشان كرد: غرب ساليان متمادي است كه به دنبال ضربه زدن بر ساختار اقتصادي جمهوري اسلامي ايران پيشروي مي‌كند لذاايران با اقدامات لازم خود نظير هدفمندسازي يارانه توانست پاسخ كوبنده‌اي را نسبت به اقدامات مذبوحانه غرب بدهد.

*اقدامات ایجابی ایران در مذاکرات بغداد تاثیرگذار بود

باقري در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه چرا مكان مذاكرات بعدي با ايران قرار است در مسكو برگزار شود خاطرنشان كرد: جمهوري اسلامي ايران تاكيد بر مكان خاصي نداشته لذا با رفتار و اقدامات منطقي كه داشتيم طرف مقابل نيز اين منطق را پذيرفت كه مكان بعدي مذاكرات مسكو باشد لذا يكي از نكات مهمي كه ايران با 1+5 داشت برسر اقدامات و ابتكارات سازنده كشورمان بود چرا كه  دست به اقدامات سلبي نزده و كاملا اقدامات ايجابي را دنبال كرده بوديم كه كاملا موفقيت آميز بود.

*انتخاب استانبول برای مذاکرات ایران و 1+5 پیشنهاد ایران بود

معاون دبير شوراي عالي امنيت ملي ادامه داد:‌انتخاب استانبول براي مذاكرات ايران با 1+5 پيشنهاد طرف ايراني بود كه با آن موافقت شد ولي بغداد با بيش از 10 نشست با طرفين مذاكره انتخاب شد و اكثريت شركت كنندگان در نشست بغداد با مكان مذاكرات موافق بودند و اظهار خشنودي مي‌كردند.

*تاکید بر حرکت گام به گام و عمل متقابل در استانبول 2 و نشست بغداد

وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه چشم‌اندازها و سيگنال‌هاي گفتگوها مابين مذاكره‌كنندگان چيست تصريح كرد:‌جمهوري اسلامي ايران بارها بر اين مسئله تاكيد داشته كه اگر طرف غربي انتظار رويكرد جدي از جانب كشورمان دارد در نتيجه خودشان هم بايد به سوي گام‌هاي جدي و مثبت حركت كنند و تمامي گفتگوهايي كه در استانبول 2 و بغداد مابين ايران و 1+5 صورت گرفت چنانچه طرف مقابل نيز گام‌هاي بعدي را جدي و رو به جلو بردارد قطعا شاهد چشم انداز مثبتي در مذاكرات مسكو خواهي بود. /گ

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.