سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جلسه وي‍ژه دادگاه فساد بزرگ مالي/11

نماينده دادستان:بازجوها و متهمين در خوزستان با يكديگر تعامل داشتند/ مه آفريد در 19 سالگي از يک امام زاده سرقت کرده است

نماينده دادستان گفت:‌ در بازجويي‌هاي خوزستان ما متوجه تعاملاتي بين بازجوها و متهم‌ها شده بوديم كه جريانات سوئي را بوجود آورده بود به همين دليل پرونده به تهران انتقال داده شد تا بتوانيم با كيفيت بهتري آنرا بررسي كنيم.

به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، در ادامه دوازدهمين جلسه دادگاه رسيدگي به فساد مالي در نوبت عصر، فراهاني نماينده دادستان در دفاع از كيفرخواست مه‌آفريد خسروي اظهار داشت:‌ ما در كيفرخواست تصميم نداريم كه تمام اتهامات را متوجه مه‌آفريد خسروي و گروهش كنيم بلكه مدام در كيفرخواست از شبكه‌اي بودن اين فساد بزرگ ياد كرده‌ايم كه در اين شبكه بخشي از بانك‌ها، مجموعه گروه آريا و يا وزارتخانه‌ها نقش داشته‌‌اند.

فراهاني با اشاره به معاملات ربوي مه‌آفريد خسروي در سالهاي قبل، گفت:‌شركت شما در طي 2 سال حدود 50 تا 60 درصد رشد داشته‌ چطور اين امر امكان‌پذير شده است؟

وي با اشاره به اظهارات وكيل مه‌آفريد خسروي مبني بر اينكه پرونده از خوزستان به تهران آمده و دچار انحراف شده است، تاکيد کرد: چطور اين حرف را مي‌زنيد؛ در بازجويي‌هاي خوزستان ما متوجه تعاملاتي بين بازجوها و متهمين شده بوديم كه جريانات سوئي را بوجود آورده بود، به همين دليل پرونده به تهران انتقال داده شد تا بتوانيم با كيفيت بهتري آن را بررسي كنيم.

نماينده دادستان ادامه داد:‌ با توجه به حجم پرونده‌ها و همكاري بعضي بانك‌ها با اين پرونده‌، نياز بود كه با دقت بيشتري فرازهاي اين پرونده رسيدگي شود که اين امر فقط در تهران امكان‌پذير بود.

وي با اشاره به اظهارات مه‌آفريد خسروي در خصوص رفتار ضابطين با متهمان تصريح كرد:‌ تصميم گرفتيم در مورد ضابطين تجديد نظر شود كه اين امر بسيار مفيد بود و باعث ارتقاي كمي و كيفي پرونده شد.

فراهاني در خصوص اظهارات مه‌آفريد اميرخسروي مبني بر مبادله كالا در خصوص دريافت ال‌سي‌ها خاطرنشان كرد:‌ تمامي معاملات براي گشايش اعتبارات اسنادي سوري بود و ماهيت واقعي نداشت و اگر شما امروز مي‌گوييد كه از عدم مجوز ال‌سي‌ها باخبر نبوديد اگر اين ادعاي شما درست هم باشد قابل پيگيري نيست چون معاملات شما سوري غيرواقعي است و اين تخلف است و بايد پاسخگو باشيم.

وي با اشاره به تعاملات گروه آريا با بانك صادرات، اظهار داشت:‌ شما با بانك صادرات تعاملات گسترده‌اي داشتيد با اظهارات تان  ما را به ترديد نيندازيد. شما در ادامه فعاليت‌تان در خصوص ال‌سي‌ها  (س-ك) را مجبور به ادامه كار كرديد.

نماينده دادستان با بيان اينكه شما از ابطال مصوبه ال سي ها در بانك صادرات باخبر بوديد گفت:‌ بر اساس اظهارات  (الف-ش) و (ب-ب) كه مي‌گفتند همه كاره مسائل مالي گروه آريا مه‌آفريد اميرخسروي بوده چطور ممكن است كه شما از ابطال مصوبه‌هاي ال سي خبر نداشته باشيد؟

فراهاني تاكيد كرد: مه‌آفريد در اظهارات امروز خود نشان داد كه كماكان به غرور و تكبر خود پايبند است  و نمي‌خواهند حقايق را بيان كنند.

نماينده دادستان ادامه داد: وكيل متهم مظلوم نمايي مي‌كند و مي‌گويد كه جواهرات همسر و فرزندان متهمان ثبت و ضبط شده است بايد اينجا اضافه كنم كه مه‌آفريد اميرخسروي براي همسر اول و دومش 10 ميليارد تومان جواهرات مي‌خرد و ادعاي كارآفريني مي‌كند.

فراهاني با اشاره به قضيه سرقت از امامزاده خاطرنشان كرد: اگر مي‌گوييد كه در جلسات گذشته درباره سرقت مه‌آفريد اميرخسروي از امامزادهاي در روستايي سخن گفته ام كذب محض است من سابقه كيفري مه‌آفريد را از وي جويا شدم او گفت كه براي سرقت از امامزاده يك روستا در سن 19 سالگي به كلانتري رفته بودم.

وي ادامه داد: در سال 87 مه‌آفريد امير خسروي يك راي محكوميت دارد؛ اين راي در خصوص چك‌هاي برگشتي در بانك مركزي است و اتهام وي معاونت در پرداخت رشوه براي رفع اثر از چك‌هاي برگشتي بود.

نماينده دادستان درباره سندسازي و يا دشمني رقباي گروه ملي اظهار داشت: اينكه رقباي گروه به دنبال پرونده‌سازي براي گروه آريا بودند درست نيست مگر گروه ملي چه لقمه چرب و نرمي بود كه بايد اشخاص زيادي به دنبال آن باشند؟

فراهاني درباره مصاديق افساد في‌الارض گفت: اين پرونده مملو از اختلاس‌هاي كلان و كلاهبرداري‌هاي گسترده  است كه از مصاديق افساد و ارتشاع محسوب مي‌شود.

وي ادامه داد: جرايم اين گروه مربوط به 3 تا4 سال اخير است ولي نبايد سوء برداشت شود كه اين جرايم در طول عمر دولت فعلي اتفاق افتاده و اين دولت فقط در آن دخيل بوده است بلکه  اين گروه از سال 80 كه شركت داماش را خريداري كرده از همان موقع تسهيلات را با تبعيض و تباني دريافت كرده است بنابراين ابعاد اين پرونده به زمان دولت فعلي محدود نمي‌شود.

نماينده دادستان افزود: گروه آريا تمايل ويژ‌ه‌اي به  استخدام کردن كارمندان بانك به صورت بازنشسته و شاغل به عنوان مشاور داشته و  اين گروه از طريق اين اشخاص ارتباط‌هاي بعدي را ايجاد مي کرد تا بتواند از اين طريق اعمال مجرمانه خود را دنبال کند.

فراهاني اظهار داشت: گروه آريا در انجام اعمال زمين‌خواري، فرار مالياتي، جرايم گمركي، تباني در تاسيس بانك آريا،‌پرداخت رشوه، سابقه طولاني مدتي دارد.

وي با اشاره به شركت ام‌دي‌اف لوشان اظهار داشت: اگراين شركت يك شركت مثال زدني است رشوه دادن، برداشت‌هاي غيرقانوني از بانكها و دريافت تسهيلات از آنها و جعل تخلف اين گروه نيز مثال‌زدني است.

نماينده دادستان ادامه داد: اخيرا اسنادي از گروه آريا كشف شده كه نشان مي‌دهد مهر‌هاي دادگستري را در كامپيوتر خود ذخيره كرده بودند و در زمان مورد نياز از آن استفاده مي‌كردند.

وي خطاب به مه‌آفريد خسروي گفت:‌چرا 8 ماه سكوت كرديد و اكنون مظلوم نمايي مي‌كنيد؟ اگر شما تمايل به مبارزه با فساد داشتيد اين كارها را انجام نمي‌داديد و اگر اكنون نمي‌خواهيد براساس مستندات صحبت كنيد به اين دليل است كه خودتان نيز مقصر هستيد بهتر است براي روشن شدن ابعاد پرونده حقايق را مطرح كنيد./پ3
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.