سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در دانشگاه علم و صنعت صورت گرفت؛

بررسي تحولات اخير سوريه از نگاه سهيل كريمي

سهيل كريمي تهيه‌کننده و کارگردان مستند ايراني در نشستي تحولات اخير سوريه را بررسي کرد.


به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران،
سهيل كريمي تهيه‌کننده و کارگردان مستند ايراني در نشست امروز خود که به همت مجمع حزب الله در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، به برخي سوالات موجود در ذهن خود اشاره کرد و گفت: هميشه براي من سوال بود كه چرا شبكه‌هاي مختلف مانند العربيه، الجزيره، CNN، BBC و ... نگرششان به طور ناگهاني نسبت به مساله و اتفاقات سوريه عوض شده است و يك ديد حقوق بشر نسبت به اين مسائل داشتند، آيا داعيه‌اي بر مسائل سوريه دارند و آيا واقعا به دنبال حقوق مردم هستند؟


وي ادامه داد: براي پاسخ به اين سوالات به كشور سوريه سفر كردم و طي 2 ماهي كه در آنجا بودم گزارشات جالبي از اين سفر تهيه كردم لذا با توجه به اينکه حكومت سوريه اكنون دچار تنش‌هاي بسياري شده است، اكنون مردم سوريه براي ريشه‌كن كردن ظلم و ستم در كشورشان با شعار بيداري اسلامي در حركت هستند.


كريمي تصريح كرد: دولت موروثي بشار اسد علاوه بر كاستي‌هايي كه دارد مزيت‌هايي هم داشته است چراکه بشار اسد سعي كرد در مسائل ديني لطيف تر عمل كند و در شرايطي كه شيعيان حق نماز خواندن در مساجد و شنيدن اذان و ... را نداشتند اين امر را مهيا کرد.


وي با اشاره به اينکه بشار اسد شرايط را به نفع شيعيان تغيير داد، ادامه داد: بشار اسد براي انتخابات اين کشور تلاش کرد چراکه انتخابات بر مبناي قانون اساسي برگزار شد و همچنين در برخورد با زندانيان سياسي مسامحت به خرج داد.


وي خاطر نشان كرد: با وجود اين اصلاحات باز هم مخالفت‌هاي با اين دولت ديده مي‌شود كه همين باعث تعارض ديدگاه‌هاي وي با دنياي استكبار است.


كريمي تصريح کرد: تنها كشوري كه به عنوان كشور اسلامي با اسرائيل در حال مخاصمه است سوريه بوده و در حال حاضر سوريه محور مقاومت باقيمانده است چراکه با جنگ‌هاي 33 روزه لبنان و جنگ 22 روزه نشان داد كه زورگويان نمي‌توانند كاري از پيش ببرند.


وي افزود: سوريه حلقه اصلي زنجيره كشورهاي مقاومت است لذا دشمنان بر روي اين کشور تمركز كرده و قصد دارند بر ضد اين کشور بهره‌برداري سياسي كنند.


كريمي با اشاره به بندر اسکندرون به عنوان اختلاف مرزي بين تركيه و سوريه، گفت: بندر اسكندرون مرز بين تركيه و لبنان بوده كه در ابتداي جنگ جهاني دوم به تركيه پيوست اما در حال حاضر تركيه نسبت به آن ادعا دارد و همين اختلاف مرزي باعث شد كه پرچمي به دست اردوغان افتد و اين حركت را از حالت منطقه‌اي خارج و به سطح بين‌المللي ببرد.


وي تصريح كرد: موضوعات مطرح شده موجب شد تا اختلافات به سازمان ملل و شوراي امنيت برده شده و قطعنامه‌اي براي ضديت با سوريه صادر شود لذا بعد از مدتي نگاه بين‌المللي به سوريه عوض مي‌شود و ناظرين بين‌المللي وارد سوريه مي‌شوند.


کريمي ادامه داد: ورود ناظرين بين المللي خلع سلاح مردم سوريه را به همراه خواهد داشت و اين خلع سلاح سوريه حاكي از آن است كه خواهان بيزار کردن مردم از حکومت هستند.


وي به بحث اقليم‌شناسي در سوريه اشاره و تصريح کرد: بيشتر اين اغتشاشات از سلفي‌ها سرچشمه مي‌گيرد چراکه براي ثابت كردن ادعاهايشان و صحت بر حكومت بشار اسد مردم سوريه را تهديد به کشتن مي کنند.


كريمي خاطر نشان کرد: اميد است روزي كشور سوريه به اين اغتشاشات پايان دهد و  كشوري اسلامي در محور مقاومت باشد./س3

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.