سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان/

دنبال پلمب چایخانه‌ها در اصفهان هستیم

مدیر بهداشت محیط معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در حال حاضر نزدیک به 100 چایخانه با پروانه غیر مجاز در سطح شهر اصفهان باز شده است که به دنبال پلمب کردن این مراکز هستیم.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، حسین صفاری امروز در اصفهان اظهار داشت: از سال 84 تاکنون تعداد مراکز عرضه قلیان در شهر اصفهان 10 برابر شده است و به موازات آن میزان اعتیاد در جوانان و نوجوانان اصفهانی هم 10 برابر افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه مراکز عرضه قلیان دروازه اعتیاد است، بیان داشت: سن اعتیاد به قلیان به جمعیت دانش‌آموزان اصفهان کشیده شده است.

مدیر بهداشت محیط معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از انجام انقلابی بزرگ در حوزه جمع‌آوری قلیان از اماکن عمومی اصفهان در سال 86 خبر داد و تصریح کرد: تلاش‌های بسیاری شد که مسئولان چایخانه‌ها را به گونه‌ای مجاب کرده تا از شغل خود صرف‌نظر و تمهیداتی برای دادن مجوز اصناف دیگر به آنها داده شود، اما به خاطر درآمدزایی بالایی این شغل، حاضر به تغییر آن نیستند.

وی دخالت‌های بی‌جا دستگاه‌های غیر مرتبط با سلامت را عامل شکست طرح جمع‌آوری و پلمب چایخانه‌داران عنوان کرد و ادامه داد: در حال حاضر نزدیک به 100 چایخانه با پروانه غیر مجاز در سطح شهر اصفهان باز شده است که به دنبال پلمب کردن این مراکز هستیم.

صفاری با اشاره به اینکه اگر قبح قلیان‌کشی ریخته شده و مردم به راحتی در فضاهای سبز اقدام به این کار می‌کنند به دلیل باز بودن چایخانه‌ها است، اضافه کرد: البته برخی از این مراکز به منظور فروش بیشتر دست به تبلیغات سو می‌کنند که به عنوان مثال در هفته گرامی‌داشت روز جهانی زن، قلیان رایگان به زنان می‌دادند که این اقدامات شنیع جای هیچ توجیهی را ندارد.

وی گفت: با وجودی که چایخانه‌داران از فروش قلیان به افراد زیر 18 سال منع شدند، اما بر اساس تحقیقی در اصفهان مشخص شد که بیشتر نوجوانان اصفهانی در سنین مدرسه دسترسی آسان به قلیان در این مراکز دارند.

مدیر بهداشت محیط معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از تشکیل کارگروه سلامت به منظور رسیدگی به چایخانه‌داران در هفته مبارزه با دخانیات خبر داد و اظهار داشت:  دستورالعمل ایجاد کمیته قوی در ارتباط با برخورد و ساماندهی با چایخانه‌داران به تصویب رسید.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور گفت: قانون منع عرضه قلیان از پنجشنبه (11 خرداد) در تمام اماکن عمومی اجرا می‌شود.

علیرضا افشار در نشست خبری هفته جهانی بدون دخانیات ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: این قانون به صورت تدریجی و طی دو مرحله اجرا می‌شود و هفته بدون دخانیات آخرین فرصت برای اطلاع رسانی، تذکر و ابلاغ‌های ممنوعیت عرضه قلیان در اماکن عمومی است.

وی با بیان اینکه عرضه قلیان در تمام رستوران‌ها، باغچه‌ها، تالارها و مهمانپذیرها ممنوع می‌شود، افزود: هر چند طبق آیین نامه مصوب دولت طی سال گذشته قهوه‌خانه‌ها از شمول اماکن عمومی، خارج شده‌اند، اما در مراحل بعدی برای قهوه‌خانه‌ها نیز با هماهنگی اصناف، برنامه‌ریزی‌های جایگزین داریم./ج1

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.