سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در فکر افراد مبتلا به وسواس چه می گذرد؟

ممکن است ما در اطراف خود کسانی را بشناسیم که مدام فکری را در ذهنشان تکرار می کنند و گاهی به پیروی از آن فکر، عملی را چندین بار تکرار می کنند.

دکتر محمد رضا محمدی، متخصص روانپزشکی بزرگسالان و فوق تخصص روانپزشکی کودکان و نوجوانان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران در این خصوص گفت: وسواس انواع مختلفی دارد و ممکن است بصورت گوناگون در افراد ظاهر شود. وسواس نسبت به کثیفی اشیا، وسواس قرینه سازی اجسام، وسواس در تعویض لباس، وسواس ذخیره کردن و وسواس در فکر نمونه اختلال است.
به گفته دکتر محمدی وسواس فکری مجموعه ای از افکار منفی است که به طرز ناخواسته به ذهن فرد خطور می کند و در طول روز تکرار می شوند و فرد را دچار اضطراب و نگرانی می کند هر چند که این افکار ممکن است واقعی، منطقی و معقول نباشند ولی فرد برای رهایی از اضطراب و پریشانی در برابر آنها تسلیم می شود.
این فوق تخصص افزود: هنوز علت مشخصی برای بروز این بیماری مشخص نشده و ممکن است تحت تاثیر عوامل مختلف زیست محیطی مثل اضطراب و استرس شکل بگیرد و یا ریشه در اتفاقات گذشته زندگی فرد داشته باشد.
وی گفت: بهتر است این اختلال در مراحل اولیه شناخته شود و در جهت درمان آن اقدام کرد.
دکتر محمدی افزود: این اختلال در بیشتر موارد قابل درمان است و درخصوص درمان این اختلال دو روش وجود دارد. 1 روش روان درمانی (شناخت رفتاری)، که در این روش روانپزشک طی مراحلی پی می برد که در ورای ذهن فرد چه می گذرد و از این طریق اقدام به درمان می کند. روش دوم روش درمان دارویی است که در مورد وسواس های اجباری و عملی صدق می کند.
دکتر محمدی در آخر افزود: درصد زیادی از اختلالات وسواسی قابل درمان هستند و افراد مبتلا باید در مراحل اولیه شناخت بیماری به پزشک مراجعه کنند و نباید نگران مصرف داروهای مربوط به این اختلال باشند./ح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.