سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سرو غذاي حلال در المپيك 2012/ حضور بيش از 800 سراشپز

تهیه غذا با طعم آشنا، رعایت استانداردهای حلال و مسموم نشدن ورزشكاران یكی از بزرگترین چالش های مسئولان برگزاری المپیك 2012 بوده و دغدغه اصلی سرآشپزان این بازی ها خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران، در سي امين دوره بازيهاي المپيك انتظار می رود ورزشكاران در طول بازی های المپیك و پارالمپیك بیش از یك میلیون وعده غذا مصرف كنند. این غذاها شامل 25 هزار قرص نان، بیش از 82 تن غذای دریایی، 250 هزار عدد تخم مرغ و بیش از 330 تن میوه و سبزیجات است.
شايان ذكر است ناهار خوری دهكده المپیك پنج هزار صندلی دارد و به قدری بزرگ است كه می توان 80 اتوبوس را در داخل آن پارك كرد
.
انتظار می رود در شلوغ ترین ساعات سرآشپزها، 65 وعده غذا در روز سرو شود، اما تهیه غذا برای ورزشكاران چیزی بیش از اعداد و ارقام است.
به گفته ماتیو غذای خوب برای هزاران ورزشكاری كه اغلب برای اولین بار از خانه هایشان دور شده اند باید منبعی برای احساس راحتی باشد و به آنها قدرت كافی برای رقابت و كسب مدال و ثبت ركوردهای جهانی بدهد، ولی همین غذا اگر بد تهیه شود، می تواند همه بازی ها را ویران كند.
وی افزود: برخی ورزشكاران همه زندگی خود را صرف حضور در المپیك كرده اند؛ بنابراین باید نهایت تلاشمان را بكنیم تا از نظر غذایی مشكلی برایشان پیش نیاید.اين
گزارش حاكي ايست مسولان
كمیته برگزاری المپیك به همین منظور 130 كارشناس نخبه بهداشت محیط را به صورت داوطلب به خدمت گرفته تا در مكان های تهیه غذا به نظارت بپردازند.
گفتني ايست حداقل 800 سرآشپز در زمان برگزاری المپیك به صورت 24 ساعته آشپزی خواهند كرد. برای ذائقه های مختلف ورزشكاران از بزرگترین تیم ها گرفته تا كوچكترینشان چهار دسته غذا تدارك دیده شده است كه شامل غذاهای آسیایی، آفریقایی-كارائیبی، بهترین های انگلیس، مدیترانه ای و غربی می شود.
یك شركت آشپزی چند ملیتی نیز در دهكده المپیك وظیفه خواهد داشت با استفاده از آشپزهای متخصص به پخت غذاهای محلی به بهترین شكل بپردازد تا طعمشان تا جایی كه ممكن است به غذاهای خانگی نزدیك باشد.
برای مثال به سرآشپزهای آسیایی گفته شده كه حداقل چهار نوع برنج با طعم ها و ادویه های مختلف بپزند.
ماتیو كه بیش از 1300 نوع غذای پیشنهادی در المپیك را مزه كرده معتقد است غذاها نباید باب میل ما باشد، بلكه باید به گونه ای باشد كه ورزشكاران انتظار دارند.
وی كه به مدت پنج سال سابقه كار برای سازمان تهیه غذای وزارت دفاع انگلیس را به عهده داشته، در آلمان مسئول تهیه غذا برای 50 هزار سرباز گرسنه در پنج پادگان بوده است.
ولی این كار پیچیدگی و دشواری های بسیاری دارد.
عربستان یكی از حدود 50 كشور مسلمانی است كه ورزشكارانش به دلیل همزمانی المپیك با ماه رمضان، روزه خواهند گرفت؛ بنابراین غذایشان را باید در سحر و افطار صرف كنند.
شايان ذكر است مسولان كمیته برگزاری المپیك برای این ورزشكاران بسته های غذایی خاصی را پیش بینی كرده است.
در المپیك لندن همچنین برای اولین بار غذای حلال سرو خواهد شد
.
یكی دیگر از نگرانی ها این است كه میزان غذا با برنامه های رژیم غذایی ورزشكاران همخوانی داشته باشد. كمیته برگزاری به همین منظور و بخصوص برای تیم های كوچكی كه كادر آشپزی ندارند، از متخصصان تغذیه كمك خواهد گرفت تا جلوی زیاده روی برخی از ورزشكاران را بگیرند./مح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.