سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش وزير کشور از برگزاري انتخابات مجلس نهم

وزير کشور در نخستين روز از آغاز به کار مجلس نهم، گزارش برگزاري انتخابات اين مجلس را قرائت کرد.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران مصطفي محمدنجار در مراسم افتتاحيه مجلس نهم گفت: انتخابات در نظام مردمسالاري ديني ما ميدان مشارکت اجتماعي و به معني واقعي کلمه محل حضور و تجلي اراده مردم در تصميم سازي ها ، تصميم گيريها و اداره کشور است.

وي افزود: در کشور ما همه نهادها و مقامات مسئول مستقيم يا با واسطه با رأي مردم انتخاب مي شوند و هيچ نهاد مسئولي نيست که از طريق رأي مردم انتخاب نشده باشد.

وزير کشور گفت: جمهوري اسلامي ايران در حالي به استقبال انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي و انتخابات ميان دوره اي مجلس خبرگان رهبري در دو استان خراسان رضوي و کردستان رفت که کشور در يکي از حساسترين و پرافتخارترين مقاطع انقلاب اسلامي قرار داشت.

محمدنجار افزود: نگاهي به شرايط بين المللي و برنامه ريزيهاي گسترده و همه جانبه استکبار جهاني و وابسته هاي آنها در منطقه و بهره گيري از تمامي امکانات و ظرفيتهاي تبليغاتي ، ‌جنگ رواني، تحريمهاي به اصطلاح فلج کننده ، ترور دانشمندان هسته اي مواجهه و مخالفت با موج فزاينده و رو به جلوي بيداري اسلامي متأثر و ملهم از انقلاب اسلامي، اجراي پروژه ايران هراسي و تلاش براي انزواي ايران ، راه اندازي و فعال کردن صدها شبکه ماهواره اي معاند و  طراحي سناريوهاي تبليغاتي با رويکرد تأثيرگذاري بر روند انتخابات  و تحريم آن ، انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي را در کانون توجهات جهاني ، منطقه اي و ملي قرار داد.

وي اضافه کرد: قدرتهاي استکباري که حضور قدرتمند و غرور آفرين مردم ايران را در عرصه هاي منطقه اي و جهاني برنمي تابند بر آن شدند تا با صرف هزينه هاي گزاف و تهيه سناريوهاي فراوان همه تلاش خود را معطوف به کم رنگ تر کردن حضور مردم و سرد کردن تنور انتخابات کنند.

محمد نجار افزود: ملت بزرگ ايران در اين دوره از انتخابات با وجود گذشت 33 سال از حيات انقلاب اسلامي همچون ادوار گذشته رکورد جديدي از موقعيت شناسي ، بصيرت ،‌ همدلي و حمايت از ارزشها را به نمايش گذاشت و با مشارکت 64 درصدي و انتخاب آگاهانه و هوشيارانه و دادن رأي بسيار بالا ، حساب شده و با شناخت منتخبان خود و تشکيل مجلس ولايي ، ارزش مدار و کيفي نشان داد که نظام اسلامي همچنان متکي به مردم و پشتيباني ملت بصير ، زمان شناس و دشمن شکن است.

 

وي با بيان اينكه بار ديگر چهره زيبا، مردم‌محور،‌ باثبات و با اقتدار از نظام اسلامي به نمايش گذاشته شد، اظهار داشت:‌ از آنجايي كه برگزاري انتخابات يكي از وظايف مهم وزارت كشور است، از يك سال قبل از برگزاري انتخابات، ستاد آن با تاكيدات رييس‌جمهور مبني بر اجراي دقيق وظايف ذاتي كشور و مبنا قرار دادن رويكردهاي قانون‌مداري، عدالت‌محوري و حضور مردم شكل گرفت.

نجار اضافه كرد:‌در اين مدت چهار اداره و هفت گروه تخصصي فعال گرديدند و از تمام ظرفيت‌ها براي برگزاري انتخاباتي باشكوه و در طراز ايران بهره گرفته شد.

وزير كشور با اشاره به تمهيدات امنيتي كه در اين انتخابات انجام شد، گفت:‌وزارت كشور، شوراي امنيت كشور و شوراي تامين استان‌ها حسب وظايف قانوني با سازماندهي و همكاري جامعه امنيتي و بكارگيري 297 هزار نفر از نيروي انتظامي و بسيج و با استفاده از امكانات ترابري هوايي، دريايي و زميني براي جزاير و مناطق صعب‌العبور، امنيت بيش از 47 هزار شعبه را تامين نمود.

وي در ادامه گفت: از آنجا كه وزارت كشور مسئوليت انتخابات را بر عهده دارد، وظيفه حسن انتخابات را نيز دارا است كه در اين راستا ستاد بازرسي مركزي به منظور جلوگيري از بروز تخلف و اجراي بي‌نقص قانون ايجاد شده و 54 هزار نفر در سراسر كشور در قالب 31 هيات بازرسي استاني تمام فرآيندهاي انتخابات را كنترل و پايش كردند.

نجار خاطر نشان كرد: در مرحله اول و دوم انتخابات مجلس شوراي اسلامي در بسياري از حوزه‌ها فاقد شكايت بوديم و ساير حوزه‌ها شكايتي كه بتواند به مباني برگزاري انتخابات خدشه وارد كرده و صحت آن را زير سوال ببرد، دريافت نشده است؛ بنابراين وزارت كشور با درك اهميت و حساسيت اين دوره از انتخابات و با عنايت به نقش مجلس در چرخش مسئوليت‌ها و توزيع متوازن در صحنه سياسي كشور و قانونگذاري براي اولين بار تمهيدات ويژه‌اي را به كار بست.

وزير كشور در ادامه گزارش خود در مراسم افتتاحيه مجلس نهم اظهار داشت: از دستاوردهاي اين دوره از انتخابات در اجراي تبصره 7 ماده 9 الحاقيه قانون انتخابات، برگزاري انتخابات تمام‌رايانه‌اي در 14 حوزه و 1400 شعبه اخذ راي در مرحله اول و 7 حوزه و 1500 شعبه اخذ راي در مرحله دوم بوده است.

محمدنجار با بيان اينكه دريافت 1947 راي الكترونيكي در مرحله اول با موفقيت صورت گرفت گفت: در حوزه‌هاي انتخابيه نتايج پس از زمان 60 الي 90 دقيقه اعلام مي‌شد و با سيستم عامل بومي و با تمام زيرساخت‌هاي كشور اين كار با موفقيت انجام مي‌گرفت كه فرمانداري‌ها و ستادهاي انتخاباتي با مبادله اطلاعات به راحتي توانستند بدون هيچ ابهامي اين كار را انجام دهند.

وزير کشور در ادامه از بهره‌گيري سامانه جامع انتخابات در كليه حوزه‌هاي انتخابيه در سراسر كشور و مكانيزه نمودن تمام 25 فرآيند اصلي انتخابات و 80 گام اجرايي به ويژه ارسال مدارك ثبت‌نام كنندگان به شوراي نگهبان و مراجع چهارگانه استعلامي از جمله محاسن برگزاري اين انتخابات بود.

وي با بيان اينكه اين امر بررسي را در كوتاه‌ترين زمان براي مراجع چهارگانه ميسر نمود، اظهار داشت: فراهم نمودن شبكه ارتباطي در سطح شعب با استفاده از زيرساخت‌هاي ارتباطي و مخابراتي و استفاده از بستر اينترنت و همچنين بهره‌گيري از امضاي الكتريكي براي تاييد اطلاعات را مي‌توان را از ديگر ويژگي‌ هاي مناسب برگزاري اين دوره انتخابات برشمرد.

نجار با تاكيد بر افزايش دقت و سرعت و صحت در شمارش و اعلام نتايج تصريح كرد: استعلام و هويت راي‌دهندگان از طريق استفاده از 120 ميليون پايگاه اطلاعاتي در سازمان ثبت‌ احوال و همچنين استفاده كامل از شماره ملي توانست بر توسعه كيفي انتخابات بيفزايد. همچنين شبكه وي‌پي‌ان وزارت كشور تا سطح فرمانداري‌ها و بخشداري‌ها و برقراري ارتباطي بر خط با استفاده از فيبرنوري از مزاياي مهم اين انتخابات بود.

وي افزود: طراحي و ساخت تجهيزات راي‌گيري تمام مكانيزه شامل ترمينال مخصوص براي مجريان و ناظران در اين انتخابات وجود داشت كه در سقف 10 درصد حوزه‌هاي انتخابيه ديده مي‌شد.

وزير کشوراز برگزاري همايش‌هاي توجيهي و آموزشي براي مجريان انتخابات در اين دوره خبر داد و گفت: طرح جامع آموزشي مجريان انتخابات در همايش‌هاي توجيهي آموزشي و تدوين متون آموزشي به منظور بالا رفتن سطح مجريان تهيه گرديده بود به طوري كه آنها تحت پوشش اين برنامه‌ها قرار گرفتند.

نجارخاطرنشان كرد: طبق زمان‌بندي معين تعاملات مناسبي با رسانه‌ها، خبرگزاري‌هاي داخلي و خارجي ، روزنامه‌ها و جرايد برقرار شده بود كه موجب افزايش آگاهي مردم و بالا رفتن مشاركت آنها شد.

وي در ادامه تاكيد كرد: بررسي و اصلاح تدوين آيين‌نامه انتخابات و تصويب آن در هيات دولت به منظور تسهيل درامر برگزاري انتخابات و به كار گرفتن مولفه‌هاي خاص امنيتي در طراحي و چاپ تعرفه‌هاي اخذ راي و اتخاذ مديريت استاني از محاسن ديگر اين دوره انتخابات مجلس بود كه در اين دوره براي اولين بار با كمبود تعرفه مواجه نشديم.

وزير كشور همچنين با اشاره به بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي اجتماعي اظهار كرد: استفاده از ائمه جمعه‌، دانشگاهيان و نخبگان به منظور فراهم ساختن بستر و زمينه حضور گسترده مردم در انتخابات كمك شاياني به برگزاري اين دوره انتخابات نمود.

وي ادامه داد:‌ انتخابات نهمين دوره مجلس در سطح 207 حوزه انتخابيه اصلي و 793 حوزه فرعي و همچنين 46 هزار و 902 شعبه اخذ راي شهري و روستايي ثابت و سيار در اولين دوره و در 12 اسفند براي انتخاب 290 نفر و با حضور ميليوني مردم برگزار گرديد.

محمدنجار خاطرنشان كرد: لازم به ذكر است در روند اجراي انتخابات با دريافت 21 هزار و 944 پاسخ استعلام از مراجع چهارگانه از مجموع پنج هزار و 405 داوطلب و پس از انصراف تعدادي از نامزدها و رسيدگي توسط هيات‌هاي اجرايي و نظارت نهايتا سه هزار و 444 نفر تاييد صلاحيت شده، در نهمين دوره انتخابات به رقابت پرداختند.

وي با بيان اينكه در مرحله اول انتخابات 223 نفر از نامزدها به مجلس راه يافتند، ادامه داد: انتخابات دو حوزه از شوراي نگهبان باطل گرديد و در مرحله دوم انتخابات كه در پانزدهم ارديبهشت در سطح 33 حوزه و 14 هزار و 304 شعبه اخذ راي براي انتخابات برگزار شد، 65 نفر از ميان 130 نامزد به مرحله دوم راه يافتند.

محمدنجار ادامه داد: شايان ذكر است در مرحله دوم در 33 حوزه انتخابيه 28 مورد آن مورد تاييد قرار گرفته و 57 نفر از آنها به مجلس نهم راه يافتند و تاكنون تاييد پنج حوزه از سوي وزارت كشور واصل نگرديده است البته اعتبارنامه‌هاي تمامي تاييد شدگان ديگر صادر شده است.

وي همچنين يادآور شد: 13 درصد نمايندگان فعلي با سابقه نمايندگي قبلي بوده و 5 درصد سابقه نمايندگي ادوار گذشته را دارند كه از ميان آنها جوان‌ترين 30 سال و مسن‌ترين 73 سال را داراست و بالغ بر نيمي از منتخبين ميان سني 40 تا 50 سال مي‌باشند.

نجار در ادامه‌ي ارائه گزارش كار خود در مورد انتخابات مجلس نهم اظهار كرد:‌ مجموعا 66 درصد نمايندگان حاضر در مجلس نهم نمايندگان جديد هستند ملت با شركت 30 ميليون و 905 هزار راي در مجموع، 7 ميليون بيشتر از دوره‌ي هشتم به صندوق‌ها راي ريخته‌اند كه موجب رقم زدن مشاركت 64 درصدي در انتخابات گذشته بوده است.

نجار ادامه داد: در مجموع در انتخابات گذشته 850 هزار نفر نيروي اجرايي، 47 هزار نفر نيروي اجرايي در بخش رايانه‌اي و ارتباط همزمان با وزارت كشور فعاليت كرده‌اند كه از اين جهت بزرگترين جلوه‌ي مديريت سيستمي را در كنار حضور پرشكوه مردم شاهد بوده‌ايم.

نجار با تشكر از تدابير رهبري اظهار كرد: از رئيس جمهور و همكاران محترم در هيات وزراء، شوراي محترم نگهبان، استانداران، فرمانداران، بخشداران، هياتهاي اجرايي، اعضاي محترم ستاد انتخابات و بازرسي، همچنين شعب 4 گانه نيروهاي امنيتي قدرداني مي‌كنم.

وي ادامه داد: همكاري ارزنده وزارت ارتباطات و آموزش و پرورش در جريان انتخابات و همچنين حضور احزاب و فعالان سياسي كه منجر به گرم شدن تنور انتخابات شده است موجب خوشبختي است. از فضاي سرشار از شور و نشاطي كه توسط اين عزيزان ايجاد شده است و همچنين مطبوعات و بخصوص رسانه‌ي ملي كه نقش موثري در خنثي كردن فضاي مسموم تبليغات استكبار جهاني عليه انتخابات داشته است، تشكر مي كنم.

وزير كشور اظهار كرد: تقدير خود را به پيشگاه ملت پرافتخار ايران كه برنده‌ي اصلي انتخابات بوده‌اند تقديم مي‌كنم و اميدوارم منتخبان در خانه ملت با تمسك به حبل المتين الهي در سالي كه مزين به نام توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه‌ي ايراني شده است از طريق تدوين قوانين كارآمد در طراز ملتي به بزرگي ايران خدمت به آحاد مردم و به ويژه محرومان و مستضعفان را در پيش گيرند.

در نهايت براي تمام شما توفيق الهي را از درگاه خدا درخواست مي‌كنم./گ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.