سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رييس مركز سلامت محيط و كار؛

تنها راه رسيدن مبارزه با دخانيات اجراي كامل قوانين و مقررات است

رييس مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: تنها راه رسيدن به اهداف در كنترل و مبارزه با دخانيات، اجراي كامل قوانين و مقررات است.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا،‌ دكتر كاظم ندافي در نشست خبري هفته جهاني بدون دخانيات ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: هدف كلي وزارت بهداشت، از برنامه كنترل دخانيات، كاهش بار بيماري هاي غيرواگير است كه به عنوان يك هدف اصلي در وزارت بهداشت مطرح است.

وي افزود: اولين نكته براي جلوگيري از استعمال دخانيات در كشور اين است كه افراد جديد را از كشيده شدن به سمت دخانيات منع كنيم و در مرحله بعدي افراد سيگاري را كمك كرده تا اين عادت و اعتياد را ترك كنند همچنين كمك شود كه افراد از معرض دود دست دوم دخانيات در امان باشند.

دكتر ندافي ادامه داد: براي رسيدن به اين اهداف، شش راهبرد اصلي در تمام دنيا مورد توافق قرار گرفته كه در ايران نيز دنبال مي‌شود كه پايش مصرف دخانيات و سياست‌هاي پيشگيرانه از جمله راهبردهايي است كه در جهت آن اقداماتي در كشور صورت گرفته است و به اين ترتيب ساليانه وضعيت مصرف دخانيات در كشور با هدف كنترل دخانيات، انجام مي‌شود.

وي محافظت مردم در برابر دود دخانيات را از ديگر راهبردهاي كنترل و مبارزه با دخانيات برشمرد و گفت: وظيفه ماست كه با ترويج موضوعات سلامتي مردم را از دود دست دوم دخانيات به ويژه در اماكن عمومي آگاه كنيم.

رييس مركز سلامت محيط و كار تصريح كرد: كلينيك‌هاي ترك و مشاوره ترك دخانيات نيز در وزارت بهداشت و همچنين در بخش خصوصي فعال است كه مردم مي توانند با مراجعه به آنها اعتياد خود را درمان كنند.

دكتر ندافي هشدار درباره عواقب مصرف دخانيات را از ديگر راهبردهاي كنترل و مبارزه با استعمال مواد دخاني عنوان كرد و گفت: درج هشدارهاي بهداشتي روي پاكت‌هاي دخانيات جزو قوانين است و چند سالي است كه در كشور در حال اجراست  ممنوعيت تبليغات محصولات دخاني نيز از ديگر پيگيري‌هايي است كه وزارت بهداشت نيز در اين زمينه فعال است.

وي ابراز داشت: افزايش ماليات بر مواد دخاني نيز از ديگر راهبردهاي اساسي براي كنترل دخانيات در دنياست كه نشان داده با افزايش قيمت، مصرف مواد دخاني كاهش يافته است.

وي در ادامه در خصوص ميزان شيوع مصرف سيگار بين مردان و زنان در كشور گفت:‌ ميزان شيوع، در مردان كشور از سال 1386 تاكنون حدود 22 تا 23 درصد باقي مانده است اما ميزان شيوع مصرف سيگار در زنان كشور از 1/8 درصد به 1/26 درصد رسيده است و متاسفانه افزايش اندكي از استعمال دخانيات را در زنان كشور مشاهده مي‌كنيم اما به طور كلي استعمال مواد دخاني در هر دو جنس زن و مرد 12 درصد بوده كه به 11/7 درصد رسيده است و كاهش جزئي در اين زمينه مشاهده مي‌شود.

رييس مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت با تاكيد بر آنكه اجراي كامل قوانين كنترل دخانياتي مستلزم آن است كه اين قوانين به خواست عمومي تبديل شود، ادامه داد: در بحث كنترل مواد دخاني و از جمله قليان در قهوه خانه‌ها، سفره خانه‌ها و رستوران‌ها موفق نبوديم بسياري از افرادي كه قليان عرضه مي‌كنند، مجوز هيچ شغلي ندارند.

ندافي ادامه داد: در مجموع توفيق صد در صد در اجراي هيچ يك از مواد قانون جامع مبارزه با دخانيات نداشته‌ايم اما توفيق نسبي در برخي از مواد قانون مشاهده مي‌شود قطعا هيچ كشوري از دنيا نتوانسته است شش راهبرد اساسي كنترل و مبارزه با دخانيات را به صورت كامل اجرايي كند.

رييس مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت در پايان از تغيير شماره سامانه ارتباطات مردمي و پاسخگويي به پرسش هاي بخش بهداشت و درمان آموزش پزشكي به 1490 از فردا خبر داد و گفت: مردم مي‌توانند هر گونه شكايت خود از تخلفات موارد بهداشتي و كشور را با اين شماره تلفن در ميان گذارند./عط

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.