سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مصرف محصولات دخاني در هر شش ثانيه يك نفر را به كام مرگ مي كشاند

مصرف محصولات دخاني در هر شش ثانيه يك نفر را به كام مرگ مي كشاند و دو تا سه برابر هزينه هاي مصرف دخانيات صرف درمان بيماري هاي ناشي از آن مي شود.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اطلاع رساني وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي؛ دبيرخانه ستاد كشوري كنترل و مبارزه دخانيات مركز سلامت محيط و كار اعلام کرد: حدود يك چهارم كل افراد بالغ جهان مصرف كننده سيگار و ديگر مواد دخاني هستند.
بر اساس اين گزارش، صنايع دخاني محصولي را توليد و عرضه مي كند كه اعتيادآور و مرگ آور بودن آن از نظر علمي اثبات شده و ترفندها و روش هاي صنايع دخاني براي تامين منافع سرشار خود در حال تغيير است و تبليغات مستقيم و غيرمستقيم صنايع دخاني مانعي براي تحقيق اهداف سلامتي است.
بر پايه اين گزارش، فروش محصولات دخاني به افراد زير18سال ترفند صنايع دخاني است و صنايع دخاني سالانه ده ها ميليون دلار صرف تبليغ، ترويج و حمايت مالي از مناسبت هاي مختلف با هدف گسترش مصرف دخانيات مي كنند.
بر اساس اين گزارش، دبيرخانه ستاد كشوري كنترل و مبارزه دخانيات مركز سلامت محيط و كار اعلام کرد: تنفس هواي پاك حق اساسي همه مردم است و هيچ سطح ايمني در مواجهه با دود دخانيات وجود ندارد بنابراين به كار بردن عبارات غلط و فريبنده اي همچون لايت (سبك)، كم قطران و معطر ترفندهاي صنايع دخاني است که از مخاطرات سيگار براي سلامتي کم نمي کند.
ممنوعيت كامل استعمال دخانيات در مكان هاي عمومي موجب كاهش مخاطرات سلامتي و ممنوعيت جامع تبليغات و فعاليت هاي ترويج كننده، موجب كاهش اغواگري و ترفندهاي صنايع دخاني مي شود.
بر همين اساس، با افزايش قيمت محصولات دخاني مي توان موجب محدود كردن توان جوانان در خريد اين محصولات شد و منافع صنايع دخاني در تناقض آشكار با اهداف سلامت عمومي است و اين صنعت نبايد در هيچ يك از ابتكار عمل هاي مربوط به سياست هاي سلامت عمومي دخيل باشد.
4تا10خرداد هفته جهاني بدون دخانيات است و شعار روز جهاني بدون دخانيات "دخالت هاي صنايع دخاني چند مليتي را متوقف کنيم" اعلام شده است./ع
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.