سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پالايشگاه شهيد تندگويان؛ در آستانه بهره برداري

مجري طرح بهينه سازي و بهبود کيفيت فرآورده‌هاي پالايشگاه شهيد تندگويان تهران گفت: آخرين واحدهاي طرح توسعه اين پالايشگاه با بيش از 98 درصد پيشرفت فيزيکي به زودي به بهره برداري خواهد رسيد.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از شبکه اطلاع رساني نفت و انژري (شانا) ، سيدحسن ميرسلطاني گفت : طرح بهينه سازي و بهبود کيفيت پالايشگاه شهيدتندگويان تهران شامل 14 واحد است که 10 واحد آن تحويل موقت شده و در سرويس بهره برداري قرار گرفته است و چهار واحد باقيمانده نيز تا پايان نيمه اول امسال در مدار توليد قرار مي گيرد.
وي تاکيد کرد: واحد برج خنک کننده و آب دمين اين طرح از دو ماه گذشته تحويل قطعي و واحدهاي توليد برق و بخار، آمين شمالي، فلر، مخازن، هيدروژن، گرانول سازي و ال پي جي شمالي، تحويل موقت شده است.
ميرسلطاني با بيان اين که طرح بهينه سازي و بهبود کيفيت فرآورده هاي پالايشگاه شهيدتندگويان تهران، بزرگ ترين طرح اجرا شده در صنعت نفت، گاز و پتروشيمي است که تمام واحدهاي آن در داخل پالايشگاه و در محيط بهره برداري احداث شده است، افزود: واحدهاي گوگردزدايي از نفت سفيد (در سرويس بهره برداري)، گوگردزدايي از گازوييل (راه اندازي شده و تا پايان خرداد در شرايط پايدار قرار مي گيرد)، بازيافت گوگرد و آمين جنوبي (در انتظار خوراک) 4 واحد باقيمانده است که پيشرفت تمام اين واحدها بيش از 90 درصد بوده و به زودي تحويل موقت خواهد شد.
وي با تاکيد بر اين که مشاور، پيمانکار و همه عوامل مديريت اين پروژه داخلي هستند، افزود: بيش از 70 درصد از تجهيزات و مواد مورد نياز اين پروژه، از جمله کاتاليست هاي مورد نياز واحدها، سيستم هاي کنترل و تمام پمپ هاي فرآيندي واحدها براي اولين بار از سوي شرکت هاي توانمند داخلي تامين شده است.
مجري طرح بهينه سازي و بهبود کيفيت فرآورده هاي پالايشگاه شهيدتندگويان تهران تصريح کرد: در اين طرح  بيش از 650 ميليارد تومان سرمايه گذاري صورت گرفته که حدود 60 درصد آن از منابع داخلي شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي، 8 درصد آن از محل فروش اوراق مشارکت (حدود 50 ميليارد تومان) و حدود 37 درصد آن از طريق صندوق انرژي بانک ملت (حدود 200 ميليارد تومان) تامين شده است.
سيدحسن ميرسلطاني درباره مشخصات واحدهاي اين طرح گفت: واحد توليد آب مقطر (دمين) اين طرح با ظرفيت 250 هزار مترمکعب در ساعت، واحد نيروگاه شامل توليد برق به ظرفيت 75 مگاوات و توليد بخار به ظرفيت 105 تن در ساعت، واحد برج خنک کننده به ظرفيت 7 هزار مترمکعب در ساعت، واحد توليد هيدروژن با ظرفيت 42 ميليون فوت مکعب در روز (که از گاز طبيعي خوراک دريافت مي کند و هيدروژن توليدي آن داراي 99.99 درصد خلوص و فاقد ميعانات آب و گاز است، واحد گوگردزدايي از نفت سفيد به ظرفيت 31 هزار و 500 بشکه در روز (توليد نفت سفيد داراي کمتر از 40 پي پي ام گوگرد مطابق استاندارد يورو 4) از واحدهاي اين طرح محسوب مي شود.
وي افزود: واحد گوگردزدايي از نفت گاز اين طرح نيز داراي ظرفيت 53 هزار بشکه در روز (گازوييل توليدي با کمتر از 10 پي پي ام مطابق استاندارد يورو 5)، واحد سولفور ريکاوري داراي ظرفيت استحصال 212 تن گوگرد مذاب در روز، واحد گرانول سازي با ظرفيت اسمي 720 تن در روز، واحد فلر، واحد آب ترش، واحد آمين جنوبي، واحد آمين شمالي، واحد تصفيه گازهاي دورريز که متمم واحد بازيافت گوگرد است و واحد ال پي جي، از ديگر واحدهاي اين طرح است.
وي تصريح کرد: هدف از اجراي طرح بهينه سازي و بهبود کيفيت فرآورده هاي پالايشگاه شهيدتندگويان تهران، گوگردزدايي از فرآورده هاي گازوييل و نفت سفيد است که به زودي گازوييل و نفت سفيد داراي استاندارد يورو 5 اين پالايشگاه در چرخه توليد فرآورده کشور قرار خواهد گرفت.
طرح بهينه سازي و بهبود کيفيت فرآورده‌هاي پالايشگاه شهيد تندگويان، يکي از طرح‌هاي زيست محيطي شرکت ملي مهندسي و ساختمان نفت است که با اجراي آن، افزون بر توليد حدود 110 تن گوگرد از محصولات توليدي استحصال مي شود./س
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.