سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

بازار جهاني تبريز، ميراث فرهنگي عظيم كشور

نماينده ولي فقيه در آذربايجان شرقي گفت : بازار تاريخي و جهاني تبريز، ميراث فرهنگي عظيم كشور است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبريز، آيت الله مجتهد شبستري امروز در دیدار با مدیران سازمان میراث فرهنگی استان افزود: ثبت جهاني و به تبع آن مرمت هاي صورت گرفته در بازار تبريز، این سازه عظیم را در سالیان آینده هم به عنوان یادگاری ارزشمند به نسل های آتی منتقل مي كند.

امام جمعه تبريز با اشاره به مرمت هاي صورت گرفته در سراي دو دري ها خاطرنشان كرد: بازسازی سریع اين سرا مطابق با اصل سازه تاریخی بازار، نشان گر تلاش مرمت گران و دست اندركاران سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در حفظ اين مجموعه ارزشمند دارد.

آيت الله مجتهد شبستري با اشاره به عبارت سير في الارض و توصيه قرآن كريم بر سير روي زمين، اظهار داشت: علاوه بر مفهوم توصيه قرآن به جهانگردي كه در اين آيه مشهود است، خداوند انسان ها را به مطالعه تاريخ از طريق سفر و مشاهده آثار تاريخي فراخوانده است.

وي آگاهي مردم از فرهنگ و تمدن و پيشينه خود را داراي آثار معنوي فراوان عنوان كرد و گفت: ميراث فرهنگي هر منطقه مي تواند به عنوان تاريخ مجسم، نشانه هاي كافي براي عبرت آموزي و مطالعه در تاريخ را در معرض ديد مردم قرار دهد.

آيت الله مجتهد شبستري همچنين در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به ارزشمند بودن صنايع دستي آذربايجان شرقي خاطرنشان كرد: لازم است نمونه هاي برجسته اي از اين صنايع دستي براي معرفي به مردم ساير نقاط كشور و جهان در موزه ها حفظ شود.

امام جمعه تبريز تصريح كرد: اخيرا شاهديم كه رشته هايي مانند قالي بافي، نقره كاري و مينا كاري در مسير دين و مذهب قرار گرفته و هنرمندان با درج اسامي متبركه و ائمه، در تلفيق هنر بومي و ديني تلاش مي كنند، كه كوششي ارزشمند و قابل تقدير است.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان نيز در اين ديدار با اشاره به مرمت سراي دودري هاي بازار تبريز، خاطرنشان كرد: با توجه به تاكيدات مداوم امام جمعه محبوب تبريز مبني بر مرمت بخش هاي سوخته اين قسمت از بازار، اين سازمان با اختصاص اعتبارات ويژه بازسازي سراي دودري ها را در كوتاه ترين زمان ممكن به پايان رساند.

تراب محمدي تصريح كرد: مجموعا اعتباري بالغ بر 23 ميليارد ريال براي مرمت و بازسازي بخش هاي سوخته بازار هزينه شد كه با پايان مرمت، امسال شاهد بهره برداري از آن خواهيم بود.

وي يادآور شد: نهايت دقت و ظرافت در مرمت اين بخش از بازار صورت گرفته، به طوري كه عليرغم اينكه سراي دو دري ها قبل از سوختن تقريبا بنايي خرابه بود، اكنون با انجام بازسازي هايي منطبق با معماري اسلامي و اجراي طاق گنبدي هاي معماري بازار تبريز، دو دري ها به يكي از زيباترين سراهاي بازار تاريخي تبريز تبديل شده است. /س

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.