سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیر کل آزمایشگاه مرجع وزارت بهداشت:

آزمایشگاه ها استانداردهای آزمایشگاه مرجع را کسب می کنند

مدیرکل آزمایشگاه مرجع گفت: آزمایشگاهی که استانداردهای آزمایشگاه مرجع را کسب نکند مجوز نمی گیرد.

دکتر سعید مهدوی، مدیر کل آزمایشگاه مرجع وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: بر عملکرد آزمایشگاه ها دو نوع نظارت داریم یکی نظارت عالیه که آزمایشگاه مرجع انجام می دهد و یکی هم نظارت دانشگاه های علوم پزشکی بر آزمایشگاه ها.

وی گفت: اگر یک آزمایشگاه از یک نوع کیت استفاده می کند مورد بررسی قرار می گیرد و اگر کیت مشکل داشت دانشگاه باید کیت را به شرکت سازنده مرجوع کند. برخی نظارت های ما نیز در خصوص کنترل کیفی اجناس خارجی است.

وی ادامه داد: آزمایشگاه ها بهترین همراهی را با آزمایشگاه مرجع و سیاست های آن داشته اند و استانداردهای آزمایشگاه مرجع را آزمایش داده اند و بالای 85 تا 90 درصد نمره قبولی گرفته اند.

مدیرکل آزمایشگاه مرجع افزود: این آزمون ها برای کلیه آزمایشگاه ها اجباری است. در بازار مصرف تمام این کیت ها آزمایش می شوند و نتایج داده های آزمایشگاه ها از نتایج این کیت ها بررسی می شود و اگر متفاوت بود و یا اینکه تجهیزات یک آزمایشگاه کالیبر نبود آن کیت ها و تجهیزات بررسی می شوند.

وی با اشاره به اینکه آزمایشگاه ها نسبت به این موارد منفعل نیستند و کیت و تجهیزات را خوب می شناسند، گفت: آزمایشگاه ها شاخص های کنترل کیت را می دانند و تجهیزاتی خریداری می کنند که مشکلی نداشته باشند.

وی ادامه داد: گاهی عنوان می شود آزمایشگاه ها به دلیل سیاست های ما ورشکسته شده اند. البته اقتصاد آزمایشگاهی بحث مهمی است. الگوی جهانی آزمایشگاه داری اینست که آزمایشگاه های بزرگ داشته باشیم زیرا آزمایشگاه های کوچک با هزینه های سربار مشکل خواهند داشت.

وی افزود: بهترین الگوی ما در حال حاضر پزشک خانواده و نظام ارجاع است که در نسخه 02 نیز بر توانمندی های موجود آزمایشگاه های کشور تاکید شده است. از انجمن های تخصصی می خواهیم به ما کمک کنند تا توانمندی ها را به کار گیریم./ح

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.