سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بادهای خورشیدی دلیل بوجود آمدن شفق‌های قطبی

وجود بادهای خورشیدی موجب باردار شدن ذرات اطراف زمین شده و شفق‌های قطبی را در دو قطب شمال و جنوب به وجود می‌آورند.

الهام نیری، مسئول روابط عمومی مرکز علوم و ستاره‌شناسی تهران در گفتگو با خبرنگار نجوم باشگاه خبرنگاران گفت:‌ جو زمین غالباً منظره‌ای واقعی به نام نورهای شمالی یا شفق شمالی و نورهای جنوبی یا شفق جنوبی را در اطراف خود ایجاد می‌کند.
وی افزود: ناحیه‌هایی از آسمان که نزدیک به قطب شمال و جنوب هستند روشنایی خاصی پیدا کرده و ممکن است شکل‌های گوناگونی را نیز داشته باشند.
نیری منشأ چنین منظره‌هایی را بادهای خورشیدی که موجب باردار شدن ذرات در اطراف زمین می‌شوند دانست و اظهار داشت:‌این ذرات با میدان مغناطیسی زمین برهم کنش دارند.
* شفقی که در یکی از قطبین ایجاد گردد همانندش درقطب دیگر ایجاد می‌شود
وی تصریح کرد: وقتی این ذرات در ارتفاع 300 کیلومتری به جو زمین وارد می‌شوند اتم‌های گوناگونی با میزان های مختلف در آنها ایجاد می‌گردد که طیف رنگ‌های مختلف با نور بیشتر را به نمایش می‌گذارند.
نیری عنوان کرد:‌ شواهدی که تاکنون به دست دانشمندان رسیده است نشان می‌دهد که وقتی شفق در یک قطب ظاهر می‌شود بسیار شبیه به همان در قطب دیگر زمین نیز اتفاق می‌افتد.
وی یادآور شد: الکترون‌ها در مدتی کمتر از یک ثانیه در امتداد خطوط مغناطیسی از یک قطب به قطب دیگر می‌رسند و به همین دلیل اغلب عملاً تشکیل شفق‌ها در بین دو قطب ارتباط برقرار می‌گردد./ح

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.