سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قرار گرفتن در معرض ریزگردها مشکلات تنفسی ایجاد می‌کند

قرار گرفتن طولانی در معرض ذرات منتقله توسط هوا می‌تواند مشکلات تنفسی، ریوی و احتمالاً بیماری‌های قلبی ایجاد کند.

به گزارش سرويس علمي،‌  پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ مهندس مهدی خدابخشی، کارشناس بهداشت محیط و مسئول آلودگی هوای مرکز بهداشت استان همدان در ارتباط با پدیده گرد و غبار و اثرات آن بر سلامت با بیان اینکه گرد و غبار، کیفیت هوا و عمق دید را کاهش می‌دهد و ممکن است اثرات سوئی بر سلامت انسان داشته باشد، اظهار کرد: پدیده گرد و غبار رویدادی طبیعی است و در بخش‌ها‌یی از جهان که دارای مناطق خشک و بیابانی وسیع هستند ایجاد می‌شود که وجود بیابان‌های وسیع در کشورهای عربستان، عراق، سوریه و ایران نمونه‌هایی از این مناطق هستند.

مهندس مهدی خدابخشی با بیان اینکه دوره‌های خشکسالی طولانی و دخالت‌های غیر اصولی در محیط زیست می‌تواند احتمال بروز این پدیده را افزایش دهد، عنوان کرد: این پدیده کیفیت هوا را کاهش داده و عمق دید را گاهی به حدود 5 متر کاهش می‌دهد و ممکن است اثرات سوء بر سلامت انسان به خصوص افراد دارای مشکلات تنفسی، داشته باشد.

مسئول آلودگی هوای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه ذرات گرد و غبار از نظر اندازه کاملاً متفاوت هستند و از ذرات درشت غیر قابل تنفس تا ریز قابل تنفس طبقه‌بندی می‌شوند، عنوان کرد: ذرات درشت گرد و غبار حداکثر می‌توانند به داخل بینی، دهان و حلق راه پیدا کنند اما ذرات ریز می‌توانند به اعماق بیشتر و نواحی حساس مجرای تنفسی و ریه نفوذ کنند.

وی با بیان اینکه ذرات ریزتر دارای اثرات نسبتاً مهمی بر سلامت انسان هستند، عنوان کرد: بیشتر ذراتی که در پدیده گرد و غبار حضور دارند از نوع درشت یا غیر قابل تنفس هستند و تهدید جدی برای سلامت مردم ایجاد نمی‌کند ولی ممکن است در افرادی که سابقه بیماری‌های تنفسی دارند مانند مبتلایان به آسم و آمفیزم مشکلاتی ایجاد کند.

خدابخشی در ارتباط با تماس با گرد و غبار و اثرات آن بر سلامت نیز گفت: متداول‌ترین نشانه‌هایی که طی یک پدیده گرد و غبار مشاهده می‌شود تحریک چشم‌ها و راه‌های هوایی فوقانی است که معمولاً نوزادان، کودکان، نوجوانان، سالخوردگان، افراد مبتلا به بیمار‌ی‌های تنفسی مانند آسم و برونشیت و آمفیزم و بیماران قلبی، ممکن است آسیب‌پذیری بیشتری داشته باشند.

وی ادامه داد: قرار گرفتن این افراد در معرض گرد و غبار ممکن است واکنش‌های حساسیتی و حملات آسم را تشدید کند، مشکلات تنفسی حادی ایجاد کند، در ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی مؤثر باشد و حتی طول عمر را کاهش دهد.

مسئول آلودگی هوای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان متذکر شد: قرار گرفتن طولانی در معرض ذرات منتقله توسط هوا می‌تواند مشکلات تنفسی، ریوی و احتمالاً بیماری‌های قلبی ایجاد کند.

وی در پاسخ به این سؤال که در زمان بروز پدیده گرد و غبار چه باید کرد؟، گفت: انجام چند اقدام احتیاطی نظیر اجتناب از فعالیت خارج از منزل، خودداری از ورزش‌های سنگین به ویژه برای بیماران دارای مشکلات تنفسی و آسم و بسته نگه داشتن درها و پنجره‌ها نیز می‌تواند فرد را از اثرات سوء گرد و غبار حفظ کند.

خدابخشی با بیان اینکه برای جلوگیری از آلودگی مواد غذایی و آب آشامیدنی استفاده از پوشش مناسب برای مواد غذایی آماده مصرف ضروری است، گفت: لازم است مواد غذایی قبل از نگهداری در یخچال از ذرات و گرد و غبار زدوده شوند و برای کاهش تماس با گرد و غبار در محیط زندگی، نظافت روزانه نیز توصیه می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا استفاده از ماسک در زمان بروز گرد و غبار به ما کمک می‌کند؟ عنوان کرد: ماسک‌های کاغذی معمولی و دستمال نمی‌توانند جلوی ورود ذرات ریزگرد و غبار به سیستم تنفسی ما را بگیرند، بنابراین استفاده از آن ها توصیه نمی‌شود./ح

برچسب ها: ریزگرد ، ریه ، مشکل تنفسی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.