سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

تولید512 هزار تن محصول سیب درختی درآذربايجانشرقی

قایم مقام معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادكشاورزی آذربایجان شرقی گفت: اتخاذ سیاست‌های مختلف حمایتی در سال‌های گذشته موجب افزایش تولید محصول سیب درختی در این استان به 512 هزار تن شده كه نسبت به 30 سال گذشته رشد چهار برابری را نشان می دهد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبريز، اتحاد افزود : در حال حاضر آذربایجان شرقی یكی از قطب‌های مهم تولید محصول سیب درختی در ایران و منطقه است.


وی از برنامه ریزی سازمان برای ایجاد تعادل در تولید و مصرف سیب خبرداد و افزود: با توجه به ‌وجود مشكلاتی در عرضه و تقاضای سیب درختی به‌ ويژه در آخر سال و نوسانات قیمت آن، تنظیم بازار سیب در سال‌های اخیر در دستور‌كار قرار گرفته است.

وی از ارایه تسهیلات برای گسترش سطح باغات سیب در استان به‌ خصوص باغات سیب‌ ترش خبرداد و افزود: میزان عرضه و تقاضا در وضعیت فعلی باهم همخوانی نداشته و میزان تولید سیب رد و گلدن بیش از تقاضا می باشد.

اتحاد، بر تولید سیب مورد درخواست و پسند بازارهای خارجی تاكید و خاطر نشان كرد: ذائقه اروپایی ها ، سیب هایی با مزه ترش می باشد در صورتی كه سیب های تولیدی استان 99 درصد مزه شیرین دارند.

وی گفت: با استفاده از پایه های پاكوتاه و تهیه و تولید ارقامی كه مزه ترش دارند از جمله گران اسمیت، فوجی و گالاو می توان باغات سیب را توسعه و سود باغداران را افزایش داد.

وی عمده سیاست‌های حمایتی سازمان از تولید سیب درختی را شامل پرداخت تسهیلات بانكی با نرخ سود ارزان برای ایجاد باغ سیب با پایه كوتاه، بازسازی و بهسازی باغ‌های درجه دو، ارائه كمك‌های مشاوره‌ای برای آشنایی كشاورزان و باغداران با روش‌های علمی باغداری، ارائه گونه‌های نهال‌های مناسب با توجه به شرایط آب‌ و‌ هوایی مناطق مختلف استان ، اعطای انواع ماشین‌آلات برداشت ، كود و سم به قیمت حمایت‌‌ شده و ایجاد محدودیت در واردات محصولات باغی از دیگر كشورها است.

اتحاد همچنین از ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت برای سرمایه‌گذاری در احداث واحدهای فرآوری مرتبط با سیب درختی همچون كارخانه‌های تولید مربا، مركبات، آبمیوه، كنسانتره، بسته‌بندی و میوه خشك‌كنی خبرداد و گفت: از صادرات میوه تازه و محصولات فرآور‌ی‌شده سیب درختی حمایت می شود. /ب

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.