به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران خوزستان، قرارداد خارج سازی هفت فروند شناور مغروق زمان جنگ در خورموسی که طی سالهای گذشته با شرکت تایدواتر خاورمیانه منعقد شده بود؛ پس از بومیسازی فناوری آن و خارجسازی اولین فروند شناور در سال گذشته و بهرهگیری از دانش فنی ایرانی در سال جدید و با مساعدت سازمان بنادر و دریانوردی تمدید شد.
بنابراین گزارش، نیمه دوم سال گذشته کشتی موئیرا که در اوایل جنگ ایران و عراق بر اثر اصابت موشک رژیم بعثی غرق شده بود، پس از ماهها تلاش متخصصان ایرانی در شرکت تایدواتر خاورمیانه به صورت کامل از کانال خورموسی خارج شد. این کشتی 2 هزار و 600 تنی به طول 120 متر پس از حدود یکسال تلاش و با استفاده از حدود 2 هزار تن تجهیزات شناورسازی از عمق 25 متری آبهای خورموسی خارج شده بود.
از آذرماه سال گذشته نیز فعالیت برای خارجسازی دومین کشتی مغروق به نام ای پی جی آمبیکا در آبهای خورموسی آغاز شده و تاکنون پروژه فوق بیش از 20 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
پیش بینی میشود با حمایت سازمان بنادر و دریانوردی از شرکت تایدواتر در تمدید قرارداد سالویج، مراحل خارجسازی شناورهای مغروق در سال جاری شتاب بیشتری به خود بگیرد.
معاون دریایی و بندری اداره کل بندر خرمشهر گفت: دومین شناور مغروقه جنگ تحمیلی در سال 91 در رودخانه کارون از آب خارج شد.
شاهین ترکپور اظهار کرد: این شناور از نوع یدک کش رودخانه ای دارای 15 متر طول، 3.5 متر عرض و 4.5 متر ارتفاع از سطح آب است و با تلاش متخصصان و کارشناسان اداره کل بنادر و دریانوردی خرمشهر از آب خارج شد.
وی با اشاره به اینکه برای خارج کردن این شناور 397میلیون ریال هزینه شد، تصریح کرد: دو فروند شناور مغروقه از ابتدای امسال تاکنون از این رودخانه خارج شده است.
ترکپور افزود: با خارج سازی این شناور مشکلات تردد شناورها در کارون آسان تر شده است.
معاون دریایی و بندری اداره کل بندر خرمشهر گفت: حدود 30 فروند شناور مغروقه رها شده در دو سوی رودخانه کارون وجود دارد که این شناورها یکی از موانع لایروبی و جمع آوری رسوبات دو سوی رودخانه کارون است./س