سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهرکرد/

افزايش28هزار هکتار بهمساحت جنگل های زاگرس مرکزی در استان چهارمحال و بختياري

28هزار هکتار بهمساحت جنگل های زاگرس مرکزی در استان افزوده شد.

رییس اداره فنی جنگل کاری اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری چهارمحال و بختياري در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهركردگفت: بر اساس آخرین بررسی نقشه های پوشش گیاهی و تغییرتاج پوشش سطحجنگل ها در شهرستان کوهرنگ 28هزار هکتار به مساحت جنگل های زاگرس مرکزی در استانافزوده شده است .

طبق مصوبه فائو ( سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی سازمان ملل ) تاج پوشش درختان برای پیوستن به جنگلها باید 10 درصد باشد.
فائو در جدیدترینتعریفی که در سال 2000 برای جنگل ارائه کرده است آورده است میزان تاج پوشش جنگلباید در واحد سطح بیشتر از 10 درصد و مساحت آن بیشتر از نیم هکتار باشد و درختانقادر باشند به ارتفاع حداقل 5 متر برسند.
طبق این تعریف درختانی که هنوز به رشدنهایی خود نرسیده و می توانند رشد کنند به طوری که به 10 درصد تاج پوشش و 5 مترارتفاع برسند جزو جنگل محسوب می شوند.

شهرام جزایری افزود: بر این اساس با اضافهشدن جنگلهای بلوط منطقه سراقا سید به جنگلهای زاگرس مرکزی مساحت این جنگل ها درچهار محال و بختیاری از 307 هزار هکتار به 335 هزار هکتار رسید.

وی قاچاق چوب ،حریق و چرای بیش از ظرفیت مراتع را مهمترین عامل تخریب در مناطق رویشی جنگل هایزاگرس مرکزی بیان کرد و با ابراز نگرانی از وقوع پدیده خشکیدگی بلوط بصورت پراکندهو لکه ای در سطح وسیعی از جنگل های زاگرس مرکزی افزود: خشکسالی چند سال اخیر وبحران زیست محیطی پدیده گرد و غبار از دیگر عوامل مخرب منابع طبیعی است.
جزایریاز کاشت 400هزار اصله نهال در جنگلهای زاگرس مرکزی واقع در استان خبرداد و افزود: در این طرح 500هکتار از جنگلهای واقع در شهرستانهای لردگان ، کیار و کوهرنگ نیز بابذر جنگلی بلوط غنی سازی شد.
وی حفظ و صیانت از 420 هزار هکتار از مناطق جنگلیو جلوگیری از تجاوز جنگل نشینان به عرصه های منابع طبیعی را از اهداف این طرح بیانکرد.
از یک میلیون و 640 هزار هکتار مساحت چهارمحال و بختیاری ، 335 هزارهکتار جنگل و یک میلیون و 93 هزار هکتار را مرتع شامل می شود./س

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.