سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

متن کامل کنفرانس خبري وليد المعلم با لاوروف

وزير خارجه سوريه در کنفرانس خبري با همتاي روس خود تصريح کرد ديدگاههاي دو کشور در خصوص حل بحران سوريه بسيار نزديک است و ما به طور روزمره با يکديگر هماهنگي و همکاري داريم و در اجراي طرح کوفي عنان برخي از يگانهاي ارتش را از شهرها خارج کرده ايم.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران ؛ وليد المعلم در اين کنفرانس خبري گفت: ما ساعاتي قبل با مقامات روس مذاکراتي انجام داديم و مي توانم اين مذاکرات و ديدگاههاي دو طرف را نزديک توصيف کنم. مذاکرات ما روي موفقيت طرح کوفي عنان فرستاده سازمان ملل به سوريه متمرکز بود.

وزير خارجه سوريه افزود  من براي لاوروف اقداماتي را که تاکنون دولت سوريه براي نشان دادن حسن نيت خود در قبال طرح شش بندي کوفي عنان انجام داده است، تشريح کردم. من مي خواهم بگويم که هماهنگي ميان دو کشور به شکل روزانه است. ما در اجراي بند سوم طرح کوفي عنان برخي از يگانهاي ارتش را از برخي استانها  خارج کرده ايم و به بيش از 28 شبکه خبري اجازه داده ايم وارد سوريه شوند.

وليد المعلم خاطر نشان کرد: ما همچنين از رئيس کميته صليب سرخ بين المللي استقبال کرديم و با وي در خصوص دريافت کمکها و رساندن آن به افراد نيازمند با کمک هلال احمر سوريه به تفاهم دست يافتيم. اين درحالي است که شماري  از افراد بازداشت شده به سبب دست داشتن در آشوبها، آزاد شده اند و با وجود همه اين اقدامات مثبت ما شاهد تشديد عمليات گروههاي تروريستي مسلح و استقرار آنها در استانها هستيم من به لاوروف تاکيد کردم مصلحت دولت سوريه در اين است که به آتش بس پايدار و توقف انواع خشونت از سوي هر طرفي که باشد، دست پيدا کند اما به علت تجربه اي که ما با ناظران هيات اتحاديه عرب داشتيم خواستار  حفظ  آتش بسي پايدار با حضور ناظران بين المللي هستيم تا اقدامات  هر طرفي را که توافقنامه  آتش بس را نقض کرد؛ ثبت کنند.

المعلم گفت: از اين رو ما  با يک هيات فني در دمشق ديدار و گفتگو کرديم تا به پروتکلي درباره سازماندهي فعاليت هيات ناظران بين المللي دست پيدا کنيم. اين توافقنامه ناظر بر اين خواهد بود که سوريه اختيار انتخاب کشورهايي را داشته باشد که قرار است ناظران را به اين کشور اعزام کنند ضمن آنکه اين کار در چارچوب حفظ  و احترام به حاکميت ملي سوريه باشد. من از کوفي عنان خواستم با گروههاي مسلح و کشورهاي حامي آنها که به صورت علني آمادگي خود را براي تجهيز تسليحاتي و حمايت هاي مالي از اين گروهها اعلام کرده اند، تماس برقرار کند. همچنين از عنان خواستم نتايج تماسهايش را طي نامه اي براي من ارسال کند. به همين سبب ما معتقديم توقف خشونتها و آتش بس پايدار بايد همزمان با ورود هيات ناظران بين المللي باشد.

وليد المعلم خاطر نشان کرد مساله ديگر،گفتگوي ملي خواهد بود. ما از زماني که روسيه آمادگي خود را براي ميزباني از گفتگوهاي ملي سوريه اعلام کرد از اين اقدام استقبال کرديم. من به وزير لاوروف تاکيدکردم خواستار آن هستيم که روسيه نقشي در اين زمينه ايفا کند و دولت سوريه نيز آماده گفتگو است در صورتي که مخالفان با تمامي طيفهاي مختلف، طرح شش بندي کوفي عنان و چنين گفتگويي را بپذيرند .

وليد المعلم گفت: از اين رو ما اعلام مي کنيم به اقدامات ناشي از حسن نيت خود در قبال طرح کوفي عنان ادامه مي دهيم و همه تلاش خود را براي موفقيت آميز بودن مذاکرات با هيات فني به منظور دستيابي به پروتکل به کار خواهيم بست و اميدواريم دبيرکل سازمان ملل متحد بتواند تيمي از ناظران بين المللي تشکيل دهد که سوريه نيز به همراه کشورهاي عضو با آن موافقت نمايد.

وليد المعلم گفت: ما از وجود ناظران روس در اين هيات استقبال خواهيم کرد و بار ديگر از موضع ثابت روسيه در قبال مخالفت با هرگونه تلاش براي مداخله خارجي در امور سوريه  تشکر مي کنيم و پا فشاري شما را براي پايان دادن به بحران در سوريه ارج مي نهيم  و به ديدگاههاي شما با نگاهي مثبت خواهيم نگريست و به هماهنگيهاي روزمره با شما ادامه مي دهيم./ا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.