سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ديلي تلگراف:

نگراني ها درمورد آثار بحران نفت بر بهبود اوضاع اقتصادي جهان افزايش يافت

روزنامه ديلي تلگراف نوشت: با افزايش قيمت نفت خام در بازارهاي جهاني، نگراني ها درمورد آثار اين افزايش قيمت بر روند بهبود وضعيت اقتصاد جهان افزايش يافته است.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران ، اين روزنامه انگليسي در مقاله اي به قلم "گري وايت" و "اما رولي" در اينترنت افزود: بهاي يک بشکه نفت درياي برنت، در ماه هاي اخير به 120 دلار رسيده است. با وجود آنکه اين مبلغ از قيمت نفت در سال 2008 که به بشکه اي 147 دلار رسيده بود، کمتر است اما آنقدر بالا است که ناظران را به فکر وادارد.

تحليلگران کرديت سوئيس در تحليلي با عنوان "چقدر بايد نگران باشيم؟" درمورد تاثير قيمت نفت درياي برنت بر بحران اقتصادي يونان نوشته اند و ديدگاه کلي اين است که قيمت نفت در بازارهاي جهاني متاثر از مسئله چگونگي تامين نياز بازار است به ويژه در شرايط کنوني که توليد نفت ايران به واسطه اختلافاتش با غرب بر سر برنامه هسته اي اين کشور با مشکل مواجه شده است.  

اگر از جنبه ميزان تقاضا براي نفت به مسئله نگاه کنيم مي بينيم که بازارهاي درحال ظهور نشان داده اند که حالت ارتجاعي دارند و اقتصادهاي توسعه يافته غرب هم به نظر مي رسد که در حال سقوط به بدترين حالت ممکن هستند.

نويسندگان مقاله در ادامه با اشاره به اينکه ليبي پس از بحران هاي سال گذشته اين کشور بالاخره توانست صادرات نفت خود را ازسر بگيرد، نوشته اند با اين وجود افزايش توليد نفت در سال 2012 شروع خوبي نداشته است.

گروه کرديت سوئيس مي گويند، درحالي که بسياري انتظار داشتند شروع دوباره صادرات نفت ليبي موجب بهبود وضع بازار نفت در سال 2012 شود، اما قطع توليد نفت در جنوب و شمال سودان، تاخير در از سر گيري صادرات يمن و بحران هاي سوريه که درحال متوقف کردن توليد اين کشور است، تمام آثار مثبت آن را تحت الشعاع قرار داد.

به زبان ساده آنقدر نفت در بازار در دسترس نيست که در صورت وارد شدن شوک به چرخه توليد بتواند آنرا جبران کند. درنتيجه اين نگراني وجود دارد که در صورت بروز اخلالي ديگر در توليد نفت يا کاهش توليد نفت ايران به واسطه تحريم هاي شديدي که برضد اين کشور اعمال مي شود، قيمت نفت بازهم افزايش يابد. 

در ادامه مقاله اين پرسش مطرح شده است که در صورت افزايش قيمت نفت  چه روي مي دهد؟  نويسندگان معتقدند، قيمت بالاي نفت موجب کاهش رشد اقتصادي کشورها مي شود زيرا با افزايش قيمت انرژي هزينه زندگي و تجارت براي شرکت ها و مصرف کنندگان افزايش مي يابد و اثر آن مانند اين است که ماليات اضافه از افراد گرفته شود.

اثر تورمي افزايش بهاي نفت مي تواند آنقدر شديد باشد که در بلند مدت حالت ضدتورمي پيدا کند و اين اثر منفي بر رشد اقتصادي خواهد داشت.
بديهي است که برخي کشورها و شرکت ها از افزايش قيمت کالاها نفع مي برند زيرا درآمد بيشتري خواهند داشت.

در هر صورت در شرايط کنوني که جهان درحال گذر از يک بحران اقتصادي است هرگونه  افزايش قيمت نفت موجب مي شود که تعداد بازندگان اين بازي خيلي بيش از برندگان آن  باشد./ا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.