سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس دانشگاه صنعتی شریف خبر داد؛

دانشگاه جدید بدون دیوار و در دل جامعه ایجاد می شود

واحد جدید دانشگاه صنعتی شریف بصورت یک مدل دانشگاه بدون دیوار و در دل جامعه ایجاد خواهد شد.

دکتر روستا آزاد رئیس دانشگاه صنعتی شریف در گفتگو  با خبرنگار صنفی آموزشی باشگاه خبرنگاران با اشاره به قدمت این دانشگاه گفت: دانشگاه صنعتی شریف درسال 56 قرار بود به اصفهان مستقل شود که درآن موقع به دلایل سیاسی این قضیه منتفی شد و تاسال 58 تعداد 4تا5 هزار دانشجو و 100 تا 150 استاد در این دانشگاه وجود دارد که در حال حاضر این آمار به 11 هزار دانشجو و حدود 400استاد رسیده است و درآن زمان دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه صنعتی شریف وجود نداشت و همه دانشجویان در دوره های کارشناسی مشغول به تحصیل بودند اما در حال حاضر تعداد 6000دانشجوی تحصیلات تکمیلی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.
وی با بیان اینکه با افزایش دانشجویان تحصیلات تکمیلی به فضای بیشتری جهت ایجاد آزمایشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی نیازمند هستیم، تصریح کرد: با پیشرفت های خوبی که درسالهای اخیر در زمینه ایجاد شرکت های دانش بنیان و پژوهشکده ها و مراکز تحقیقاتی شده است فضای فعلی دانشگاه صنعتی شریف جوابگوی همه نیازهای مقاطع تحصیلات تکمیلی نیست و ایجاد واحد جدید این دانشگاه در راستای رفع این نیاز هاست.
روستاآزاد منطقه 22 تهران را گزینه مورد نظر ایجاد واحد جدید دانشگاه صنعتی شریف دانست و ادامه داد: انتقال دانشگاه صنعتی شریف به این منطقه به صورت زمانبندی و به تدریج و مخصوص مقاطع تحصیلات تکمیلی و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی این دانشگاه خواهد بود و بخش تحصیلات اولیه شامل دوره های کارشناسی در محل فعلی باقی می ماند و تصمیم گیری های بعدی در خصوص انتقال کامل و یا تغییرات در انتقال با توجه به شرایط روز و مقتضیات دانشگاه خواهد بود.
وی در مورد مدل دانشگاه بدون دیوار و در دل جامعه یادآور شد: دراین روش دانشگاه دیوار ندارد و بخشی از شهر محسوب می شود و کلیه امورات آن مانند نظافت، نگهداری و ایجاد فضای سبزو کنترل ترافیک آن نیز می تواند در پهنه دانشگاه باشد.
فعالیت های پژوهشی و علمی دانشگاه صنعتی شریف بیشتر از ظرفیت آن است.
دکتر روستا آزاد در ادامه گفت: درحال حاضر دانشگاه صنعتی شریف حدود 12 دانشکده و 20 مرکز پژوهشی دارد و این مراکز نیز درحال افزایش است که از لحاظ اراضی محدودی که درحال حاضر وجود دارد به شدت از نظر کمبود فضا در فشار هستیم.
وی با بیان اینکه اراضی درنظر گرفته شده برای اجیاد واحد جدید دانشگاه صنعتی شریف درحدود 50 هکتار است تصرحی کرد: با مساعدتهایی که از طرف شخص رئیس جممهور و وزیرراه صورت گرفت قرار شد این 50 هکتار برای ایجاد دانشگاه جدید عملیاتی شود و این مصوبه درسال گذشته در شورای شهر تهران نیز به تصویب رسید.
دکتر روستاآزاد به محدودیت منابع مالی در این طرح اشاره کرد و یادآور شد: این طرح منابع مالی زیاد احتیاج دارد و تنها با منابع دولتی قابل تحقق نیست و سرمایه گذاری بخش خصوصی و بخصوص مشارکت شرکت های فناوری، پژوهشکده ها و پارک های فناوری نیز مورد نیاز است.
وی ادامه داد: بسیاری از پژوهشکرده های ما مثل حوزه های دفاعی و صنعتی کشور متقاضی تشکیل این پژوهشکده ها بودند و شرکای علمی پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف ازلحاظ مالی توانمند هستند و باید آنها را تشویق به سرمایه گذاری دراین بخش کنیم و برای تحقق این امر باید زیرساخت های متناسب با آن را ایجاد کنیم.
 

**ساختمان های فعلی دانشگاه صنعتی شریف در برابر نظر زلزله مقاوم نیستند
دکتر روستا آزاد در ادامه به عمر فعلی ساختمان های دانشگاه صنعتی شریف اشاره کرد و ادامه داد: درحال حاضر عمر ساختمان های فعلی دانشگاه درحدود 45 سال است و این سن برای ساختمان ها کلنگی به حساب می آید و با توجه به آئین نامه های جدید زلزله از نظر مسائل ایمنی در سطح پائینی هستند بنابراین درصورت عدم انتقال دانشگاه به محل جدید هم باید این ساختمان های فعلی تخریب و بازسازی شوند و دانشگاه باید یک برنامه ریزی خوبی داشته باشد که از ساختمان های فعلی بهترین استفاده را داشته باشد.
وی درپایان مسیرهای دسترسی به واحد جدید دانشگاه صنعتی شریف را مناسب دانست و خاطرنشان کرد: این واحد جدید با قرار گرفتن در محدوده اتوبان شیخ فضل الله و سایر مسیرهای دسترسی دیگر اساتید و دانشجویان مشکل چندانی برای رفت و آمد به آن را نخواهند داشت و این رفت و آمد از شهر تهران و همچنین کرج به این دانشگاه به راحتی صورت می پذیرد./عط

* براي مشاهده آخرين اخبار دانشگاهي اينجا را كليك كنيد.
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.