سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اميرعبداللهيان خبر داد؛

حمايت مشترك تهران – مسقط از ماموريت كوفي عنان در سوريه

حسين اميرعبداللهيان معاون عربي و آفريقاي وزارت امور خارجه كشورمان كه براي رايزني با مقامات عماني و برگزاري اولين دور از گفتگوهاي راهبردي در عمان به سر مي برد، در ديدار با يوسف بن علوي وزير مشاور در امور خارجي اين كشور پيام كتبي دكتر علي اكبر صالحي وزير امور خارجه كشورمان را به همتاي عماني وي تسليم كرد.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، حسين اميرعبداللهيان معاون عربي و آفريقاي وزارت امور خارجه كشورمان كه براي رايزني با مقامات عماني و برگزاري اولين دور از گفتگوهاي راهبردي در عمان به سر مي برد، در ديدار با يوسف بن علوي وزير مشاور در امور خارجي اين كشور پيام كتبي علي اكبر صالحي وزير امور خارجه كشورمان را به همتاي عماني وي تسليم كرد.
در پيام صالحي موضوعات مختلف دوجانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي مورد توجه قرار گرفته است.
امير عبداللهيان در ديدار با بن علوي ضمن تشريح مواضع جمهوري اسلامي ايران در خصوص امنيت منطقه استراتژيك خليج فارس اظهار داشت : جمهوري اسلامي ايران همواره در راستاي خير، صلاح، رفاه و ثبات منطقه گام برداشته و با توجه به اهميت تنگه هرمز به عنوان شاهراه حياتي براي تامين انرژي مورد نياز جهان، مشاركت بومي و دسته جمعي در حفظ امنيت پايدار خليج فارس را امري ضروري مي‌داند، اگر چه متاسفانه از سوي برخي طرفها اين موضوع مورد توجه قرار نگرفته و با اقدامات شتاب زده و غير عقلايي تلاش مي‌كنند منطقه را دچار بحران كنند.
وی افزود: البته جمهوری اسلامی ایران اجازه نخواهد داد برخی طرفها نگرانی و التهاب را به منطقه تزریق نمایند و بر غیر قابل تفکیک بودن امنیت در منطقه تاکید دارد.
امير عبداللهيان با بحراني خواندن اوضاع بحرين اظهار داشت: اقدام شتاب زده و نسنجيده نظامي فرصت راهكار سياسي را از خيرخواهان منطقه سلب كرده است و مي‌بايست با گذشت بيش از يكسال، به نقض حقوق بشر و سركوب در بحرين خاتمه داده شود، در غير اين صورت اوضاع از كنترل خارج خواهد شد و اين به نفع هيچيك از طرفها به جز دشمنان منطقه نخواهد بود.
معاون عربي و آفريقاي وزارت امور خارجه همچنين با تشريح ديدگاه اصولي جمهوري اسلامي ايران در جهت حمايت از وحدت ملي، تماميت ارضي و امنيت يمن بر ضرورت مشاركت كليه احزاب و جريانات يمني در قدرت سياسي تاكيد كرد و افزود : هر چند طرح شوراي همكاري خليج فارس گامي به جلو ارزيابي مي‌شود ، اما ناكافي بوده و جمهوري اسلامي ايران نگراني خود را از تداوم كشتار مردم مسلمان يمن و نقض حقوق بشر در اين كشور اعلام مي‌دارد.
امير عبداللهيان در ادامه با اشاره به طرح اصلاحات سياسي رئيس جمهور بشار اسد و تلاشهاي سياسي كوفي عنان در مورد سوريه اظهار داشت: طراحي و توطئه عليه سوريه و جبهه مقاومت به شكست انجاميد و سوريه از مرحله بحران با موفقيت عبور كرد.
وي با اشاره به تداوم حمايتهاي قاطعانه جمهوري اسلامي ايران از مردم فهيم سوريه و طرح اصلاحات رئيس جمهور بشار اسد ابراز اطمينان كرد كه آينده از آن محور مقاومت، مردم سوريه و رهبري بشار اسد در سايه اصلاحات موثر آغاز شده در اين كشور خواهد بود.
يوسف بن علوي وزير مشاور در امور خارجي عمان نيز در اين ديدار با اشاره به جايگاه مهم و نقش سازنده جمهوري اسلامي ايران در منطقه حساس و استراتژيك خليج فارس ضمن نمونه خواندن روابط فيمابين دو کشور ، بر اهميت توسعه و تحكيم اين روابط تاكيد كرد.
بن علوي با اشاره به تلاشهاي جمهوري اسلامي ايران در برقراري صلح و ثبات منطقه‌اي، رايزنيهاي موجود منطقه‌اي جمهوري اسلامي ايران را ستود و بر ضرورت تداوم آن تاكيد كرد.
وزير مشاور در امور خارجي عمان ضمن با اهميت خواندن اتخاذ راه حل سياسي در قبال تحولات منطقه از جمله در سوريه، بحرين و يمن و با تشكر از تلاشهاي جمهوري اسلامي ايران مبني بر پيگيري راه حل سياسي در اين تحولات و از جمله در سوريه ، بر حمايت مشترك تهران – مسقط از ماموريت كوفي عنان نماينده ويژه دبير كل سازمان ملل در سوريه تاكيد كرد./ج

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.