سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در هفته سلامت عنوان شد؛

حوادث و بیماری ها در کشور رو به تغییر است

با تغییر الگوی جمعیتی به سمت سالمندی، تنوع و شیوع سوانح، حوادث و بیماری ها در کشور رو به تغییر است.

دکتر سید احمد رئیس السادات دبیرانجمن طب فیزیکی و توانبخشی درگفتگو با خبرنگار بهداشت درمان باشگاه خبرنگاران با اشاره به افزایش جمعیت سالمند در کشور گفت: تغییرات سیستم های مختلف بندی از جمله قلبی و عروقی و عصبی اسکلتی و عضلانی سالمندان را مستعد به آسیب های مختلف می کند.
این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی خاطرنشان کرد: پس از تصادف و ضربه، زمین خوردن(سقوط) دومین علت حوادثی است که برای سالمندان اتفاق می افتد.
وي افزود: خمیدگی پشت و اختلال در سیستم تعادلی، کاهش بینایی، سنگینی گوش، ضعف عضلانی و کاهش سرعت عمل و واکنش به عوامل خطرازجمله عواملی هستند که احتمال زمین خوردن(سقوط) و عوارض و شکستگی های ناشی از آن را افزایش می دهند.
رئيس السادات تصريح كرد: یکی از مهمترین عوارض سوانح منجر به سقوط به خصوص درسالمندان مبتلا به پوکی استخوان، شکستگی استخوان لگن است که هزینه های قابل توجهی بر سیستم بهداشت و درمان وارد می سازد.بنابراین پیشگیری از زمین خوردن از طریق اصلاح محیط زندگی و کار و نیز انجام ورزش هایی که سبب بهبود خمیدگی قامت، قدرت، انعطاف پذیری و تعادل می شوند از مهمترین اقدامات توانبخشی در سالمندان به شمار می رود.
وي گفت: انجام تمرینات هوازی از جمله پیاده روی به افزایش توان قلبی عروقی کمک می کند پیاده روی گذشته از بهبود وضعیت قلبی سبب افزایش تراکم استخوان و پیشگیری از پوکی استخوان و شکستگی های ناشی از آن می شود.
سید احمد رئیس السادات درپایان اظهار داشت: توجه به ارتفاع تخت خواب و صندلی و تنظیم آنها متناسب با قد افراد، توصیه به استفاده از صندلی دسته دار، ایجاد نور کافی به هنگام شب به خصوص درسالمندانی که شبها جهت استفاده از دستشوئی چندین مرتبه مجبور به برخاستن از بستر هستند، ثابت کردن پوشش کف منازل و به کاربردن کفی و دستگیره های مناسب دیواری درحمام و دستشوئی جهت جلوگیری از لغزش، پرهیز از استفاده همزمان از داروهای خواب آور که هوشیاری و تعادل افراد به ویژه سالمندان را کاهش می دهد و انجام تمرینات ورزشی بهبود تعادل و استراتژی های پیشگیری از تعادل ازجمله توصیه هایی است که می تواند منجر به کاهش خطر سقوط در افراد سالمند شود./عط

*‌ براي مطرح كردن سوالات پزشكي خود اينجا را كليك كنيد.
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.