سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قائم مقام كانون دانشگاهيان درگفتگو با باشگاه خبرنگاران:

تفکر بي‌کيفيتي کالاي ايراني را بايد شکست

قائم مقام كانون دانشگاهيان با بيان اينکه براي حمايت از کالاي داخلي بايد اين تفکر را که کالاي ايراني بي کيفيت است را بشکنيم، گفت: بايد بسترهاي قانوني و فرهنگي در جهت حمايت از توليد ملي فراهم شود.

هاشم داداشپور قائم مقام كانون دانشگاهيان در گفتگو با خبرنگار حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران در تبيين شرايط اقتصادي در سال گذشته به تحريم هاي اقتصادي از سوي دولت‌هاي غربي نسبت به ايران و بحث هدفمندي يارانه ها با نامگذاري سال با عنوان جهاد اقتصادي اشاره كرد و گفت:‌با كنار قراردادن اين 3 موضوع در كنار يكديگرمي توان به تحليل جامع از شرايط اقتصادي كشور رسيد از سويي بايد تاثير رشد اقتصادي در ايجاد زمينه هاي اشتغال در صادرات را در نظر گرفت.
وي با اشاره به نامگذاري سال گذشته با عنوان جهاد اقتصادي توسط مقام معظم رهبري (مدظله العالي) نام گذاري را تنها به يك سال مختص ندانست وافزود: نامگذاري فرآيندي است كه براي پاسخ گويي به يك نياز مشخص تعريف مي شود واولويت هاي اقتصادي را در شرايط اقتصادي پيش رو دنبال مي كند كه امسال نيز سياست هاي اقتصادي با عنوان توليد ملي حمايت از كارو سرمايه همچنان اهميت سياست هاي اقتصادي پا برجاست.
وي هدفمندي يارانه ها را اقدام مثبت دولت دانست و افزود: هدفمندي يارانه ها در برنامه چهار سال اول با هدف تعديل حوزه اقتصادي دنبال شده بود كه دولت توانست در يك حركت ارزشمند اين برنامه را اجرا كند.
داداشپور در ادامه گفت: در نيمه دوم سال گذشته شاهد پديده اي تورمي و انتظارات مردمي كه از اين تورم ناشي شد نيز بوديم كه يکي از آن اتفاقات كه به دليل مديريت نامناسب در حوزه اقتصادي افتاد بحث بي ثباتي در ميزان وضعيت قيمت مسكن و ارز بود كه در واقع نقدينگي ناشي از يارانه ها به بخش هاي انتقال يافت كه زمينه تورمي و خود تورم را نيز افزايش داد.
قائم مقام كانون دانشگاهيان با اشاره به تشديد تحريم ها در موقعيت حساس فعلي تحريم بانك ملي و تحريم وضعيت نفتي توسط دول غربي را اقدام هوشمندانه اي براي انفعال حوزه اقتصادي ايران دانست و اظهار داشت: دولت علي رغم تلاش آمريكا واروپا توانست ابزارهاي تحريمي را دور بزند و با افزايش 29 درصدي صادرات غير نفتي وضعيت اقتصادي را تا حدي بهبود بخشد اما در برخي عملكردها نيز مانند ايجاد 5/2 ميليون فرصت شغلي به نتيجه نرسيد كه در مجموع مي توان حركت دولت را به سمت بهره وري از جمله موفقيت هاي او ارزيابي كرد واميدواريم در سال هاي بعد شاهد اتفاقات گسترده اي باشيم.
داداش پوربر تبيين چگونگي حمايت از توليدات ملي و تأثيرات آن در كشور، افزايش فرصت شغلي براي نيروهاي ايراني را يكي از نتايج مهم حمايت توليد ملي دانست و افزود: بايد بسترهاي قانوني و فرهنگي براي حمايت از توليد ملي تحصيل شود تا بتوانيم نتايج ارزنده آن را شاهد باشيم.

قائم مقام كانون دانشگاهيان با ابراز تأسف از وجود اين تفكر كه كيفيت كالاي ايراني پايين است گفت: بايد با كار مداوم، تبليغات دائمي فضا را شكست از سويي حمايت از توليدات صادراتي را نيز در برنامه هاي توسعه ملي قرارداد. چرا كه توليد ايراني بايد به سمت بازارهاي خارجي و افزايش صادرات كشور منجر شود.

داداش پور در پايان با بيان آن كه يارانه بايد در حوزه سياست هاي سلامت، پژوهش محوري استفاده شود گفت: هدفمندي سازي يارانه ها به طور طبيعي منجر به افزايش قيمت كالاها مي شود كه بخشي از اين هزينه ها بر دوش مصرف كننده است از سويي توليد كننده نيز با افزايش قيمت كالا و افزايش هزينه انرژي مواجه مي شود.
هرچند كه به جاي اختصاص يارانه ها تنها بر توليد كننده مي توانيمن به توليد كننده اي يارانه دهيم كه ميزان ارتقا و فناوري را افزايش دهند، و منجر به بهره وري شوند./ر

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.