سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک/

اثرات مضر موبایل برای سلامتی بدن

اثرات مضر موبایل برای سلامتی بدن که تا کنون شناخته شده اند، شامل موارد زیر است:

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراك؛سرطان زا بودن، ضعیف شدن سیستم دفاعی بدن، کاهش قدرت باروری و قوای جنسی در آقایان، افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های آلزایمر و پارکینسون، تغییر ساختار آنزیمی بزاق دهان، تأثیرات منفی بر روی خون و ادرار، تغییر عملکرد جذب مواد معدنی در بدن و افزایش سرعت گسترش تومورها.

اگر امواج موبایل خطرناک نیست، چرا در آلمان در جاهايي که آنتن‌هاي BTS نصب مي‌شود، قيمت خانه‌هايي که در معرض آن هستند تا 25 درصد کاهش مي‌يابد؟ در سال 2004، 500 دانشمند آلماني نامه‌اي را به نخست وزير وقت آلمان (گرهارد شرودر) بدين مضمون نوشتند که: "چرا شما اجازه مي‌دهيد آنتن‌هاي BTS در نزديکي خانه شهروندان نصب شود، در حالي‌كه همه از مضرات آن آگاهي دارند؟ چرا شما بچه و خانواده خود را در معرض امواج موبايل قرار نمي‌دهيد؟ مگر شما نمي‌دانيد که اين امواج سرطان زا هستند؟"
سرطان زا بودن اين امواج ثابت شده است. تحقيقات زيادي در اين‌باره صورت گرفته است، البته گاهي هم بعضی از آنها به نتيجه خاصي نرسيده است. اما هيچ تحقيقي ثابت نکرده که اين امواج سرطان‌زا نيستند.
موضوع اين است كه سود تجاري باعث مي‌شود خيلي از اين تحقيقات ناديده گرفته شوند. درست مثل سيگار كه مدت‌ها طول كشيد تا همه فهميدند چه مضراتي دارد. تازه با اين كه فهميده‌اند، مي‌بينيد كه باز هم سیگار مي‌كشند. موبايل هم مثل سيگار، علاوه بر سرطان زا بودن مشکلات عديده ديگري براي انسان دارد.
ولي اگر بخواهيم چند خطر مهم آن را معرفي کنيم؛ اول اينکه سلول‌هاي بدن انسان در گستره 10 تا 1000 هرتز با يکديگر ارتباط برقرار مي‌کنند، اکثر موبايل‌ها نيز در گستره 270 تا 1800 هرتز ارتباط برقرار مي‌کنند.
مي‌بينيد که گستره امواج الکترومغناطيسي موبايل با سيستم ارتباط بين سلولي انسان هم‌پوشاني دارد و اين مسأله باعث ايجاد اختلالات جبران‌ناپذيري به بدن مي‌شود، مانند ضعيف شدن سيستم دفاعي بدن.
همچنين ثابت شده كه اين امواج تأثير بدي در باروري مردان دارد، زيرا اسپرم‌ها را مي‌کشد و باعث کاهش قواي جنسي آقايان مي‌شود، مخصوصاً در کساني که موبايل را به کمرشان مي‌بندند.
تحقيقات جديد نشان داده اند که اگر شخصی 2 دقيقه با موبايل‌ صحبت کند، ساختار آنزیمی بزاق دهانش کلا تغيير مي‌کند.
ميدان‌هاي الکترومغناطيسي به ويژه آن‌هايي که در گستره فرکانس بدن هستند، باعث تغيير عملکرد جذب مواد معدني در بدن مي‌شوند و سرعت گسترش تومورها را افزايش مي‌دهند.
هر 004/0 ثانيه اين امواج به بدن ما برخورد کرده و از آن عبور مي‌کنند. حال شما اگر يک روز موبايل را با خود حمل کنيد حساب کنيد چند بار در معرض آن‌ها قرار مي‌گيريد؟ اين ها تحقيقات مستند است.

آژانس بین المللی تحقیقات درباره سرطان (IARC) وابسته به سازمان جهانی بهداشت در تازه ترین گزارش خود هشدار داد که تلفن های همراه و در کل، میدان های الکترومغناطیسی بسامدهای رادیویی (بی سیم) در طبقه بندی «۲B» قرار دارند.

طبقه بندی سطح ۲B به معنی «خطر ممکن سرطانزایی بر روی انسان» است بنابراین سرطانزایی «ممکن» است اما هنوز «متحمل» نشده است. هرچند تاکنون هیچ ارتباط روشنی میان ابتلا به سرطان و امواج رادیویی الکترومغناطیسی پیدا نشده است. باوجود این تاکنون تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده است که همگی تایید کرده اند امواج الکترومغناطیسی بسامدهای رادیویی که از دستگاه های موبایل منتشر می شوند می توانند جذب بدن شوند.

کریستفر وایلد، مدیر IARC در این خصوص گفت: وقتی تحقیقات زیادی در این مورد انجام می شود بسیار مهم است که اندازه های واقع بینانه را برای کاهش اثرات این پرتوها در نظر بگیریم و برای مثال از دستگاه های هندزفری و یا ارسال پیامهای متنی استفاده کنیم.

سال گذشته، IARC تحقیقاتی را با عنوان «اینترفن» انجام داد. نتایج این تحقیقات نشان داد که انجام تماس تلفنی به مدت بیش از نیمساعت در روز در دوره زمانی بیش از ۱۰ سال می تواند خطر توسعه تومور مغزی «گلیوما» را در کاربر به میزان ۴۰ درصد افزایش دهد.

به این ترتیب ، IARC میدان های الکترومغناطیس بسامدهای رادیویی را در طبقه بندی «امکان سرطانزایی» و در کنار آفت کش DDT، کلروفرم، قهوه و سرب قرار داده است./س


 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۰:۴۵ ۰۱ شهريور ۱۳۹۹
ممنون از توضیحات خوبتون اگه افراد از همه جا بتونن اینو بخونن میتونن گوشی رو به طور استاندارد استفاده کنن
Nilo_o
۱۲:۲۶ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
خیلی ممنون عالی بود ممنونم از اطلاعاتتون
مهرداد
۰۰:۰۹ ۱۱ مهر ۱۳۹۷
والا گوشی ادمو داغون میکنه
ناشناس
۱۲:۱۲ ۰۷ مهر ۱۳۹۷
سلام منم اثرات منفی گوشی رو خودم را به وضوح دیدم،سردرد خیلی بدی میگیرم.
صادق
۱۱:۳۲ ۲۴ فروردين ۱۳۹۷
سلام.خدمت دوستان وyjc.
میخواستم بدونم چیزهایی که امواج رو میگیرن.چیان و راستن.

واینکه تا چه فاصله ای امواج کاملا ازبین میره.
در ضمن من سرم فکر کنم جدیدا یه ناهواری و ورم پهناور داره..تومور مومور که نی
صادق
۱۱:۳۲ ۲۴ فروردين ۱۳۹۷
سلام.خدمت دوستان وyjc.
میخواستم بدونم چیزهایی که امواج رو میگیرن.چیان و راستن.

واینکه تا چه فاصله ای امواج کاملا ازبین میره.
در ضمن من سرم فکر کنم جدیدا یه ناهواری و ورم پهناور داره..تومور مومور که نی
ناشناس
۱۱:۵۳ ۰۶ اسفند ۱۳۹۶
سلام. من ۲۴ ساعته گوشی دستمه. وقتیم میخوام بخوابم میذارم زیر بالشم. عادت کردم.
محمدی
۱۱:۲۴ ۰۷ مهر ۱۳۹۶
من واقعا اثرات گوشی را روی خودممم دیدم و الان چشمام ضعیف شده و هر وقت سرم را از توی گوشی بیرون میارم سرم گیج میره
علی کیانی
۱۹:۱۷ ۰۷ مرداد ۱۳۹۶
5ماهه سینه ام گاهی سمت راست گاهی چپ درد همراه باسوزش داره 2هفتست گوشیروتوجیب شلوارم میگزارم خداروشکر کاملا دردم ازبین رفته
پویا حاج حسینی
۱۵:۲۷ ۲۷ خرداد ۱۳۹۶
واقعا همه حرف های بالا درسته من چشمام ضعیفه و به خاطر اینکه چشمام زیاد تو گوشی بودن الان خون افتاده و کاملا رنگ سفید از چشمام رفته
ناشناس
۱۵:۳۳ ۰۲ مرداد ۱۳۹۵
منم واقعا اثراتشو روی بدن خودم دیدم یک مدت گوشیرو به کمرم میگذاشتم الان حدود یک هفته ناراحتی معده پیداکردم ممنونم
ناشناس
۱۰:۱۸ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵
من واقعا تاثیر منفی گوشی رو، روی حافظه به وضوح دیدم من قبلا حافظه فوق العاده قوی داشتم ولی الان یه مدته که مهمترین کارهایی که باید انجام بدم یادم میره
محمد
۰۹:۰۰ ۱۰ خرداد ۱۳۹۴
همش دروغه
مهسا
۱۷:۳۸ ۱۶ آذر ۱۳۹۲
سلام. من ۲۴ ساعته گوشی دستمه. وقتیم میخوام بخوابم میذارم زیر بالشم. عادت کردم.