سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نگاهي به عملكرد و فعاليت هاي بانك توسعه صادرات ايران در سال 1390

بانک صادرات در سال گذشته اقدام به امضاي تفاهم نامه با صندوق توسعه بين المللي اوپك، امضا تفاهم نامه همكاري با بانك توسعه تعاون،اختصاص 2 ميليارد دلار براي صدور تجهيزات و پروژه هاي آب و فاضلاب، حمايت از صادرات دانش بنيان و احداث 6 تصفيه خانه در6 شهر سودان کرده است.

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی بانک توسعه صادرات ایران، با توجه به نامگذاري سال 1390 به عنوان سال جهاد اقتصادي توسط مقام معظم رهبري از ابتداي سال گذشته علاوه بر تمركز بيشتر بر فعاليت هاي خود براي تامين مالي بخش بيشتري از صادرات، توجه خود را به همكاري با ساير نهاد هاي مرتبط با صادرات هم مبذول كرد. ايجاد مثلث هاي همكاري ميان بانك توسعه صادرات، صندوق ضمانت صادرات و سازمان توسعه تجارت كه از ابتداي سال گذشته بر آن تاكيد بيشتري شده است سبب همدلي هرچه بيشتر مسئولان و هم راي شدن آنان براي لزوم افزايش سرمايه بانك توسعه صادرات شد.

 

اختصاص 2 ميليارد دلار از منابع صندوق توسعه ملي براي بانك توسعه صادرات
با امضاي قرارداد ميان بانك توسعه صادرات و صندوق توسعه ملي مقرر شد 2ميليارد دلار براي حمايت از صادركنندگان در اختيار اين بانك قرار گيرد ولي براي تحقق رشد اقتصادي 8 درصدي بايد سرمايه بانك توسعه صادرات ايران تا 5 برابرسرمايه فعلي افزايش يابد.

امضاي تفاهم نامه با صندوق توسعه بين المللي اوپك
از اولويت هاي بانك توسعه صادرات ايران در سال 1390 دست يافتن به ظرفيت‌هاي جديد براي تشويق صادركنندگان به حضور در بازارهاي بين المللي بوده است. در حال حاضر حضور در بازارهاي بين المللي علاوه بر صادركنندگان قوي و مجرب نيازمند حمايت‌كننده مالي مي باشد تا صادركننده به راحتي بتواند در مناقصات بين المللي برنده شود. لذا وظيفه اصلي بانك توسعه صادرات ايران به عنوان تنها اگزيم بانك ايران –"بانك تخصصي صادرات"، حمايت مالي از صادركنندگان و توليدكنندگان خصوصا حمايت از صدور خدمات فني و مهندسي است از اين‌رو دولت نيز انتظار دارد اين بانك تمام تلاش خود را بر تامين مالي صادرات متمركز نمايد. بانك توسعه صادرات بدين منظور يادداشت تفاهم همكاري با صندوق توسعه بين المللي اوپك براي تامين مالي اجراي پرو‍ژه ها در كشورهاي كمتر توسعه يافته امضاء كرده است.بانك توسعه صادرات ايران در اين يادداشت تفاهم آمادگي خود را براي مشاركت در تامين مالي طرح هاي اجرايي در كشورهاي بهره مند از كمك هاي مالي صندوق اعلام کرده است.

تفاهم نامه همكاري دو بانك توسعه اي: بانك توسعه صادرات و بانك توسعه تعاون
امضاي تفاهم نامه ميان بانك توسعه صادرات و بانك توسعه تعاون براي كمك به ارتقاي توان صادراتي بخش تعاون كشور از ديگر اضلاع فعاليت بانك توسعه صادرات در سال جهاد اقتصادي بود. افزايش ظرفيت هاي بخش تعاون و تلاش براي بالا رفتن توان بنگاه هاي صادراتي با امکان بهره گيري از قابليت هاي دو بانک از مهم ترين محورهاي تفاهم نامه است.
مذاكره براي استفاده از پتانسيل بازار سرمايه
همكاري با سازمان بورس و استفاده از پتانسيل هاي بازار سرمايه براي حمايت از صادرات و همكاري با سازمان خصوصي سازي براي حل برخي از مشكلات سازمان هاي در حال واگذاري از ديگر فعاليت هاي چندجانبه بانك توسعه صادرات در سال 1390 بود.
حمايت از صادرات دانش بنيان
بانك توسعه صادرات براي حمايت از صادرات شركت هاي دانش بنيان هم در سالهاي قبل با همكاري دانشگاه شريف، صندوق پژوهش و فناوري توسعه صادرات شريف را تاسيس نمود و در سال گذشته طرحي را تصويب کرد که بر اساس آن مبلغ يکصد ميليارد ريال جهت حمايت از شرکتهاي دانش بنيان در اختيار صندوق پژوهش و فناوري توسعه صادرات شريف قرار مي گيرد.
استراتژي جديد: تاسيس صندوق توسعه سرمايه گذاري آفريقا
براي ايمن كردن مسير صادرات به قاره هاي مختلف و از جمله آفريقا و بهره گيري از ظرفيت هاي اين قاره بانک توسعه صادرات ايران در استراتژي جديدي به تشکيل صندوق‌هاي توسعه اي در قاره‌هاي مختلف روي آورده است. بر اين اساس تاسيس صندوق توسعه سرمايه‌گذاري آفريقا در برنامه‌ريزي‌هاي توسعه‌اي بانک توسعه صادرات ايران قرار گرفته است. با تاسيس اين صندوق نوع و استراتژي حضور کشورها در آفريقا مشخص خواهد شد.
2 ميليارد دلار براي صدور تجهيزات و پروژه هاي آب و فاضلاب
بانك توسعه صادرات و وزرات نيرو در سال گذشته توافق نامه اي تا سقف دو ميليارد دلار براي صدور خدمات فني و مهندسي طرح هاي مربوط به آب و فاضلاب امضاء کردند.بانک توسعه صادرات ايران در اين توافق نامه آمادگي خود را براي اجراي طرح هاي احداث يا توسعه نيروگاه هاي برق آبي و اجراي پروژه هاي آب و فاضلاب در کشور عراق يا ساير کشورهاي هدف به صورت صدور خدمات فني و مهندسي و يا سرمايه گذاري در داخل يا خارج از کشور تا سقف 2 ميليارد دلار از محل منابع اين بانک و صندوق توسعه ملي اعلام كرد. هدف از تدوين اين توافق نامه، حمايت از بخش خصوصي در جهت سرمايه گذاريهاي بيشتر جهت مطالعه و اجراي طرح هاي مربوط به آب و آبفا در کشور عراق و ساير کشورهاي هدف مي باشد.

احداث 6 تصفيه خانه در6 شهر سودان

بانک توسعه صادرات ايران در سال 1390 قرارداد تأمين مالي ساخت شش تصفيه خانه آب در کشور سودان، توسط پيمانکاران ايراني را امضا كرد. قرارداد تامين مالي احداث 6 تصفيه خانه به ظرفيت 320 هزار متر مکعب آب در روز مبلغ 120 ميليون دلار است و اين طرح از سوي متخصصان و مهندسين ايراني و در قالب صادرات خدمات فني و مهندسي در شش شهر سودان اجرا مي شود.

1000 ميليارد ريال براي توسعه صادرات محصولات كشاورزي
با امضاي تفاهم نامه همكاري بين بانك توسعه صادرات و اتحاديه ملي محصولات كشاورزي ايران، بانک توسعه صادرات ايران، 1000 ميليارد ريال براي حمايت از صادرات محصولات کشاورزي ايران اختصاص داد.

امضاي تفاهم نامه با صادركنندگان طلا و جواهر
در سال گذشته به موجب تفاهم‌نامه‌اي ميان بانك توسعه صادرات ايران و اتحاديه توليدكنندگان و صادركنندگان صنعت طلا، جواهر، نقره و سنگ‌هاي قيمتي، توليدکنندگان و صادرکنندگان اين صنعت مي توانند با معرفي‌نامه اتحاديه از تسهيلات بانک توسعه صادرات ايران استفاده کنند. اعضاي اتحاديه مي توانند براي واردات مواد اوليه از تسهيلات بانك توسعه صادرات ايران استفاده كنند تا سهم بيشتري از بازار جهاني را به‌دست آورند. بر اساس اين تفاهم‌نامه، بانك توسعه صادرات تلاش مي‌نمايد پس از ارزيابي كيفيت اعتباري مشتري و تعيين حدود اعتباري آن، در صورت تصويب، نسبت به اعطاي تسهيلات طلا در چارچوب ضوابط و مقررات حاكم بر عمليات بانكي كشور اقدام نمايد.

موافقت نامه همكاري با بيمه البرز براي اخذ بيمه هاي باربري
با امضاي موافقت نامه همکاري دوجانبه بين بانک توسعه صادرات ايران و شرکت سهامي بيمه البرز براي تسهيل در اخذ بيمه هاي باربري مشتريان و جهت يکسان سازي مراحل اخذ پوشش بيمه اي از شرکت البرز، مشتريان بانک توسعه صادرات نيازي به مراجعه به شرکت بيمه ندارند.با توجه به توافقنامه بيمه باربري عمومي بين بانک توسعه صادرات و شرکت بيمه البرز، کالاهاي مجاز که توسط بيمه‌گذار حقيقي و حقوقي در بانک توسعه صادرات گشايش مي شوند تحت پوشش اين شيوه نامه قرار مي گيرند. با توجه به مفاد اين شيوه نامه، خريد بيمه نامه به صورت متمرکز مزايايي از جمله نازل بودن نرخ حق بيمه و جامعيت و گستردگي پوشش خطر دارد و کارشناسان بانک توسعه صادرات مشتريان را در خريد بيمه نامه طبق اين شيوه نامه راهنمايي مي کنند.طبق توافقنامه مذکور، شرکت بيمه البرز حداکثر ظرف 30 دقيقه بيمه نامه را صادر و تصوير آن را به همراه اعلاميه بدهکار از طريق دورنگار به شعبه بانک ارسال مي کند.
تفاهم نامه همكاري بانك توسعه صادرات و معاونت صنايع دستي
با امضاي تفاهم نامه همكاري ميان بانک توسعه صادرات ايران و معاونت صنايع دستي ، اين بانك براي توسعه صادرات صنايع دستي و گسترش صنعت توريسم و گردشگري به صادرکنندگان صنايع دستي، تسهيلات ريالي و ارزي پرداخت مي کند.به موجب تفاهم نامه اي كه بين مدير عامل اين بانك و سرپرست معاونت صنايع دستي به امضاء رسيده است، مقرر شده كه معاونت مذكور درخواست هاي شركت ها و اشخاص حقوقي را پس از احراز صلاحيت متقاضيان به شعبه اي از بانك توسعه صادرات ايران معرفي نموده تا بر اساس ضوابط به درخواست آنها رسيدگي شود.بر اساس اين تفاهم نامه، بانك توسعه صادرات، طرح متقاضي را در زمينه هاي فني، مالي، اقتصادي و صادراتي بررسي و بر اساس ضوابط حاكم، تسهيلات را پرداخت خواهد كرد. اين تسهيلات به صادركنندگانی كه به شكل مشتري حقوقي و با تشكيل شركت اقدام به فعاليت مي كنند. بر اساس بندي از اين تفاهم‌نامه معاونت صنايع دستي و بانک توسعه صادرات توافق کرده اند به منظور گسترش همکاري‌ها دوره توجيهي تسهيلات و خدمات بانکي براي صادرکنندگان صنايع دستي (توليدي و بازرگاني) برگزار کنند.

امضاي قرارداد همكاري بانک توسعه صادرات ايران با شرکت رتبه بندي اعتباري ايران
بانک توسعه صادرات ايران در سال 90 به سامانه اعتبار سنجي شرکت مشاوره رتبه بندي اعتباري ايران پيوست كه در حال حاضر بيش از 18 هزار شعبه بانکي از اين سامانه به صورت آنلاين استفاده مي کنند.اين شركت با حمايت وزارت امور اقتصادي و دارايي تاسيس شده است تا مسايل و مشكلات نظام بانكي در بحث اعتبار سنجي متمركز مشتريان را حل كند و با ارايه خدمات مطلوب مي تواند به بانك ها كمك فراواني كند.
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.