سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عباسي خبر داد:

آغاز توليد سوخت 5.3 درصد/ تکميل ظرفيت نطنز با ماشين هاي جديد

رییس سازمان انرژی اتمی ایران از پیشرفت های مهم ایران در زمینه تولید سوخت هسته ای در انوااع مختلف خبر داد.

به گزارش سرويس سياسي باشگاه خبرنگاران و به نقل از پايگاه تحليلي ايران هسته اي؛ عباسی که به مناسبت روز 20 فروردین خبر داد: ایران برای نخستین بار تولید سوخت 5.3 درصد (مناسب برای نیروگاه بوشهر)، تولید سوخت راکتور 40 مگاواتی اراک و همچنین تولید صفحات سوخت 20 درصد برای مصرف در راکتور تحقیقاتی تهران را آغاز کرده است.

عباسی در باره سوخت راکتور تهران گفته است که این راکتور در حال حاضر 32 مجتمع سوخت دارد ولی با 20 مجتمع هم می تواند ادامه کار بدهد.

وی تاکید کرد: ایران رد سال 92 مجتمع های سوخت تولید داخل را جایگزین برخی مجتمع های فعلی موجود در قلب راکتور تهران خواهد کرد.

عباسی همچنین از مخالفت ایران با درخواست احتمالی گروه 1+5 برای تعطیلی غنی سازی 20 درصد در فردو خبر داده و گفته است: «ما سوخت تا غناي 20 درصد را بيش‌تر از نيازمان توليد نمي‌كنيم چرا كه به صرف ما نيست كه آن را توليد و نگهداري كنيم. ما به اندازه‌اي توليد مي‌كنيم كه پاسخگوي راكتور تهران و نيز سوخت راكتور بعدي كه مي‌خواهيم در آينده آن را بسازيم و به آژانس اعلام خواهيم كرد، باشد».

رییس سازمان انرژی اتمی در بخش دیگری از این گفت وگو از قصد ایران برای ساخت یک راکتور استخری 10 مگاواتی خبر داده است.

عباسی درباره برنامه ریزی ایران برای میزان تولید سوخت 20 درصد گفته است: «ما پيش‌بيني كرديم وقتي به مقدار كافي سوخت تا غناي 20 درصد توليد شد آن را متوقف كنيم و پس از آن تجهيزات مربوط به توليد سوخت تا غناي 20 درصد را تبديل به توليد سوخت با غناي 5/3درصد مي‌كنيم».

وی نگفته که «مقدار کافی» تولید سوخت 20 درصد چقدر است.

معاون رییس جمهور درباره نظر نهایی تهران راجع به بازدید آژانس از پارچین تاکید کرده است: «ما دليل مشخصي در اين رابطه دريافت نكرديم كه بايد اين سايت را به معرض بازديد و بازرسي بازرسان قرار دهيم، آن‌جا نه سايت هسته‌يي است و نه سابقه فعاليت‌هايي از اين دست دارد. مناطقي كه آن‌ها براي بازديد عنوان مي‌كنند فاقد مختصات مشخص است. آن‌ها شبهات و يا اطلاعاتي از سرويس‌هاي امنيتي دارند كه از نظر ما آژانس با استناد به چنين استناداتي گمراه شده است».

وی با اشاره به بحث تدوین مدالیته میان ایران و آژانس، گفته است: «ابتدا بايد يك چارچوب و محدوده‌ مشخصي براي بحث‌ها مشخص شود كه مثلا مابه‌ازاي هر مساله‌اي كه مطرح مي‌شود،‌ چيست. فرض كنيم ما وارد مذاكره شديم و ثابت كرديم كه استنادات آن‌ها و مدارك‌شان غلط است. بايد مشخص شود كه بعد از آن، آژانس چه خواهد كرد، بايد اين مساله به صورت مكتوب مشخص شود. ما بايد فرآيند را از ابتدا تا پايان مشخص كنيم كه از كجا مي‌خواهيم شروع كنيم و به كجا مي‌خواهيم برسيم. اگر ما مساله‌اي را مشخص كرديم و پاسخ داديم، آن‌ها بايد پرونده آن مساله را ببندند، اما آن‌ها مي‌گويند خير، ما اين را باز مي‌گذاريم شايد در آينده مدارك جديدي به دستمان برسد! مطمئنا ما اين گونه نمي‌توانيم مذاكره كنيم».

عباسي درباره زمان آماده شدن و نصب محفظه‌ رآكتور 40 مگاواتي اراك اظهار كرد: محفظه راكتور در شش ماه اول سال جاري تمام مي‌شود و از كارخانه براي نصب به اراك منتقل مي‌شود. ساخت محفظه راكتور توان توليدي شركت‌هاي خصوصي مرتبط با ساخت محفظه اين راكتور را بالا برده است؛ به طوري كه الان اين شركت‌ها درباره راكتورهايي با توان متوسط (مثل راكتور 360 مگاواتي دارخوين و يا راكتورهايي با توان 440 مگاوات) با ما وارد مذاكره شده‌اند.

وي درباره زمان راه‌اندازي راكتور اراك افزود: در پايان سال 91 راكتور اراك با سوخت مجازي راه‌اندازي مي‌شود و اميدواريم تا پايان سال 92 به راه‌اندازي مقدماتي با سوخت اصلي برسيم.

عباسی درباره آخرین وضعیت نصب ماشین ها در نطنز گفته است که ایران دلیلی نمی بیند ظرفیت خالی نطنز را با ماشین های نسل اول پر کند، بلکه می خواهد از نسل های جدید ماشین های سانتریفیوژ برای تکمیل ظرفیت در نطنز استفاده کند./ق2

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.