سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قشقاوي در دانشگاه تربيت دبير شهيد رجايي عنوان کرد؛

اذعان اسرائيل به ناموفق بودن تحريم‌ها عليه ايران

معاون كنسولي وزير امور خارجه با بيان اينکه اسرائيل نيز اذعان دارد تحريم‌ها عليه ايران ناموفق بوده است، گفت: ايران پس از تحريم‌هاي اقتصادي هفدهمين كشور اقتصادي جهان است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران حسن قشقاوي معاون امور كنسولي وزير امور خارجه در گرامي‌داشت روز ملي فناوري هسته اي که به همت جامعه اسلامي دانشجويان دانشگاه شهيد رجايي برگزارشد، به سخنراني پرداخت.

معاون كنسولي وزير امور خارجه با بيان اينكه عوامل خارجي و داخلي، سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران را متهم به رفتار ايدئولوژيك كه مانع دستيابي به منافع ملي است مي‌كنند، گفت: اين اتهامات نسبت به سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران بر پايه رفتار ايدئولوژيك، دشمن محور و ايده‌آليستي شکل گرفته كه القائات  آن توسط غرب و حوزه‌هاي روشنفكري و دانشگاهي صورت مي‌گيرد.

وي ضمن تبيين واژه‌ ايدئولوژي اظهار داشت: اگر واژه ايدئولوژي به خوبي تبيين شود به طور كلي ابهام‌ها بر طرف مي شود و ايدئولوژي بايد و نبايدهاي است كه تجسم عملي دارد. دين، ليبراليسم دموكراسي... در گروه ايدئولوژي قرار مي‌گيرند و با اين حساب هر دولت و حكومتي در راستاي رسيدن به اهداف ملي بر پايه ايدئولوژيك گام بر مي‌دارد.

قشقاوي در ادامه گفت: همانطور كه القائده و بن لادن به عنوان يك تشكيلات ايدئولوگ شناخته مي‌شوند جنگ آمريكا در عراق و افغانستان هم به همان ميزان و معيار  بر پايه‌هاي ايدئولوژي استوار است و ارزشهاي ليبراليستي و دموكراسي تجربي تفاوتي با ارزش‌هاي ديني هر چند افراطي ندارد.

وي با تاکيد بر اين نكته كه ايدئولوژي را در برابر منافع ملي دانستن کاري اشتباه است، تصريح كرد: در مفهوم علمي هيچ سياست، وزارت خارجه و نهاد غيرايدئولوژيك بلکه تنها تفاوت در نوع ايدئولوژي آنهاست.

معاون كنسولي وزير امور خارجه با اشاره به اينكه هر قدر ايدئولوژي عميق تر باشد، عملکرد آن قوي‌تر است، اذعان داشت: ايدئولوژي بخشي از قدرت ملي يك كشور است و دستيابي به منافع ملي در صورتي محقق خواهد شد كه از ايدئولوژي مستحكم‌تري برخوردار باشد و هر چه كشوري ايدئولوژيك‌تر رفتار كند به تماميت ارضي خاك و منافع اقتصادي و ملي خود ارزش بيشتري قائل شده است.

وي تفكيك منافع ملي با ايدئولوژي را كاري غيرعلمي دانست و افزود: ديپلماسي برابر با حفظ منافع ملي است هرگاه ايراني‌ها برحسب ايدئولوژي فكر كردند موفق شدند خاك خود و تماميت ارضي‌شان را حفظ كنند و ايدئولوژي ايران بر پايه اسلام استوار است.

قشقاوي در ادامه يادآور شد: در زمان دفاع مقدس برحسب ايدئولوژي سربندهاي يازهرا،‌ يا حسين، يا مهدي ادركني تماميت ارضي ايران حفظ شد.

وي اذعان داشت: شهيدان فناوري هسته‌اي هم با عشق وطن و ديانت از منافع ملي و هسته اي حمايت كردند.

قشقاوي ضمن تشريح بحث دشمن محوري گفت: در ديدارهاي رسمي و غيررسمي سوالي كه از ديپلمات‌هاي غربي داشتيم اين بود كه برحسب مستندات تاريخي كدام كشور عليه منافع ملي ديگري تعرض داشته است؟ به طور قطع ايران قبل و بعد از جمهوري اسلامي ايران هيچ اقدامي عليه منافع ملي كشورهاي غربي نداشته است.

معاون كنسولي وزارت امور خارجه با بيان اينكه به سفراي اروپايي گوشزد كرديم كه ايران هيچگاه به يك وجب از خاك كشورهاي اروپايي تعرضي نداشته؛ اما خود همچنان در معرض تجاوز كشورهاي غربي و توطئه‌گري‌هاي آنها بوده و هست.

وي با تاكيد بر اينكه ما ادعايي مبني بر پس گيري خاك ايران از كشورهاي همسايه خود نداريم گفت: در طول تاريخ يك ميليون كيلومتر مكعب توسط دخالت غرب و با مزدوري روشنفكران از ايران جدا شدو اين در حالي است كه نه تنها ادعايي به خاك جدا شده خود از همسايگان ندارد ؛ بلكه در قبال استعمارگري غرب نيز هيچ اقدامي صورت نگرفته است.

قشقاوي درباره بحث هسته اي ايران و واكنش غرب نسبت به آن ابراز داشت: براساس پيمان NPT مقرر شد كشورهاي داراي سلاح‌هاي كشتار جمعي خلع سلاح شوند، كشورهاي عضو NPT در جهت صلح آميز هسته‌اي اقدام كنند و ديگر كشورها نيز در جهت مسالمت‌آميز به آنها ياري دهند؛ اما كشورهايي كه بمب اتم دارند به مانند فرانسه، انگليس، آمريكا، چين و روسيه به مقررات NPT توجه نكرده و دنبال خلع سلاح نيستند اين در صورتي است كه پيمان NPT خلع سلاح جهاني را مد نظر دارد نه اينكه صرفادر خاورميانه اين پيمان اجرا شود.

وي با اشاره به 200 كلاهك هسته اي رژيم صهيونيستي اظهار داشت: غرب فعاليت هاي هسته اي اسرائيل را درخاورميانه بدون اشكال مي‌داند و منطق غرب اين است كه هيچ كشوري جز اسرائيل در خاورميانه نبايد به علم هسته اي دست پيدا كند و اين نگاه ايدئولوژيك غرب به صهيونيسم است كه براساس آن منافع ملي غرب كه در گروه حمايت صهيونيست ماست نبايد به خطر انداخته شود.

وي با اشاره به اينكه ايران عضو پيمان NPT است و خلاف قانون عمل نكرده اما با تحريم غرب مواجه مي‌شود تصريح كرد: وقتي از مقامات غربي مي‌پرسيم كه تحريمي كه متوجه سوخت هواپيما مسافربري مي‌شود شامل حال مردم ملت ايران است پاسخ مي‌دهند ما عليه مسئولان جمهوري اسلامي تحريم‌ها را وضع مي‌كنيم، اين در صورتي است كه هواپيماي مسئولان در خارج از كشور به راحتي سوخت‌گيري مي‌شود در واقع ملت ايران هستند كه تحريم مي‌شود اما در تبليغات مسئولان را هدف مي‌گيرند.

وي همچنين گفت: باتحريم بنزين هواپيماي مسافربري غرب با كودك و پيروجوان به جنگ مي‌پردازد و باتحريم دارو و مايحتاج مردم، ملت را متضرر مي‌كند و اذعان مي‌كند كه با اين كار مي‌خواهد مسئولان نظام را ساقط كنند.

قشقاوي بااشاره به مراكز نظرسنجي غرب و صهيونيسم درباره مسائل هسته‌اي ايران گفت: هيچ مركز نظرسنجي غرب بيان نداشته كه مردم ايران مخالف فعاليت‌‌هاي هسته اي دولت خود هستند بلكه موافقت مردم را بالاي 80-90 درصد اعلام كردند.

وي در واكنش به ادعاي غرب مبني بر اينكه تصميمات ايران دموكراتيك نيست و در پشت درهاي بسته و به دور از اذهان عمومي تشكيل مي‌شود، تاكيد كرد: كدام مجلس درايتاليا اسپانيا و يونان تحريم اقتصادي ايران را به راي و رفراندوم و پارلمان گذاشته است؟ بلكه تمام اين تصميمات توسط ديكتاتورها در اتاق‌هاي در بسته گرفته شده است.

وي همچنين با اشاره به اينكه اگر جايي از ايالت خود را بخواهند مثل ايالت كيك از كانادا جدا كنند در سرزمين مادري به رفراندوم گذاشته مي‌شود گفت: آيا زماني كه يك ميليون كيلومتر مربع كه در طول تاريخ از ايران با دخالت‌هاي غرب جدا شد آيا آنها از سرزمين مادري تقاضاي رفراندوم كردند؟

معاون كنسولي وزير امور خارجه اظهار داشت: ايران سرزمين علم ودانشمندان است كه غرب به ترور آنها دست مي زندو نه تنها اين امر راكتمان مي کنند بلكه به تازگي اعلام داشته در صدد كاهش ترورها برخواهند آمد.

وي با بيان اينكه ترور دانشمندان فرايندي است كه امكان وقوع آن درآينده نيز است گفت: چگونه است كه غرب براي كهنه سربازان خود جشن ملي برپا مي‌كنند اما دانشمندان ما را به جرم دستيابي علوم و فناوري روز تحريم مي‌كند و اين نشان مي‌دهد منطق و ايدئولوژي ايران درست و كشوري علمي هستيم.

وي درباره تحريم ها ابراز داشت: هيچ كدام از مسئولان بر اين باور نيستند كه تحريمها براي مردم مشكل ساز نيست بلكه معتقدند هدف غرب مبني بر اينكه اقتصاد و منابع درآمدي را تضعيف كند به تحقق نپيوست و اسرائيل نيز اذعان كرد تحريم‌ها عليه ايران ناموفق بوده است.

قشقاوي در ادامه گفت: تحريم‌ها درآمد ملي و ذخاير ارضي را بالا برد با علم به اينكه تورم نيز وجود دارد اما مانند آدم پولداري هستيم كه همانگونه كه خريدمان گران است جيب‌مان پرپول است و حجم ثروت ملي ايران زماني كه ايران تحريم شد رو به افزايش است.

قشقاوي خاطرنشان كرد: ايران از نظر ثروت ملي بعد از تحريم‌هاي اقتصادي هفدهمين كشور اقتصادي جهان است و تحريم‌هاي رواني هم با شركت مردم در صحنه‌هاي سياسي با شكست مواجه شد./ر

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.