سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دانشنامه علمی //

با عنصر نیتروژن آشنا شوید

با عنصر نیتروژن، کابردها و نقش بیولوژیکی آن و موارد دیگر در این رابطه آشنا شوید.

به گزارش سرويس علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران، نیتروژن یکی از عناصر شیمیایی در جدول تناوبی بوده که نماد آن 78 و عدد اتمی آن 7 است.
نیتروژن معمولا و به صورت یک گاز،‌غیر فلر دواتمی که بی اثر ،‌بی رنگ،‌بدون مزه، و بی بو است. نیتروژن، ترکیبات مهمی مانند امونیاک،‌اسید نیتریک و سیانیدها را تشکیل می دهد.
مهمترین کاربرد اقتصادی نیتروژن برای ساخت آمونیاک از طریق فرایندها بر (Haber)است و باید توجه داشت که آمونیاک برای تولید کود‌،مواد تقویتی‌،و اسید نیتریک استفاده می شود.
همچنین نیتروژن به عنوان پرکننده بی اثر،‌در مخزنهای بزرگ برای نگهداری مایعات قابل انفجار در هنگام ساخت قطعه های الکترونیک مانند تراتزیستور،‌و مدار یکپارچه و نیز برای ساختن فلزات ضد فلزات ضد زنگ استفاده می شود.
نیتروژن به صورت ماده خنک کننده هم برای منجمد کردن غذا و هم حمل و نقل آن، نگهداری اجساد و باخته های تناسلی (اسپرم و تخم مرغ) و در بیولوژی و زیست شناسی برای نگهداری پایدار از نمونه های زیستی کاربرد دارد.
اسید نیتریک به عنوان ماده اکسید کننده در مایع سوخت موشک ها استفاده می شود و قابل ذکر است که نیتروژن اغلب در مبردها (سرد کننده ها)به صورت مایع استفاده می شود که نیتروژن مایع با عمل تقطیر هوا بدست می آید.
نیتروژن از ترکیبات عمده ضایعات حیوانی، (فضله مرغ ها و پرندگان یا کود) بوده و به طور معمول به صورت اوره،‌اسید اوریک،‌و ترکیباتی از محصولات نیتروژنی یافت می شود.
نیتروژن عنصر اصلی اسیدهای آمینه و اسیدهای هسته ای است و همچنین بهتر است بدانید که لوبیا مانند اکثر گیاهانی که دانه های سبوسی دارند می توانند عمل باز یافت نیتروژن را به طور مستقیم از هوا انجام دهد زیرا ریشه های آنها دارای برآمدگیهایی برای نگهداری میکروبهایی است که عمل تبدیل به امونیاک را با فرایندی به نام تثبیت نیتروژن انجام می دهند و این گیاهان آمونیاک را به اکسیدهای نیتروژن و آمینواسید تبدیل کرده و پروتئین می سازند.
**هشدارها
کودهای نیتراتی شیشه شده منبع اصلی آلودگی رودها و آبهای زیرزمینی است همچنین سیانو حاوی ترکیباتی است که بیش از حد (بی نهایت) سمی بوده و برای حیوانات در تمامی پسمانداران کشنده است که باید به این مورد توجه داشت.
ترکیبات نیتروژن متنوع بوده که دارای کاربردهای مختلفی است./عط

**‌براي مطرح كردن سوالات پزشكي خود اينجا را كليك كنيد.
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.