سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دو دکل حفاري در لايه نفتي پارس جنوبي مستقر مي شود

مدير عامل شرکت نفت و گاز پارس از استقرار دو دکل حفاري در بخش هاي مشترک و غيرمشترک لايه نفتي پارس جنوبي در دوماه نخست سال جاري و آغاز توليد نفت از اين لايه نفتي تا پايان امسال خبر داد.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه اطلاع رساني نفت و انرژي ايران ، موسي سوري گفت : در سال 2005 بخش غيرمشترک اين لايه (A2) به شرکت پتروايران واگذار شد و جکت اين ناحيه نصب و عمليات سکوي اين لايه نيز در حال تکميل است.
سوري از تامين دکل حفاري براي بخش غيرمشترک اين لايه نفتي خبر داد و گفت: اين دکل به سمت آب هاي خليج فارس در حرکت است و به زودي در فروردين در محل حفاري چاه ها مستقر مي شود و همزمان اجاره کشتي نيز در دست پيگيري است.

وي افزود: با اجاره اين شناور سال آينده توليد از لايه نفتي پارس جنوبي آغاز و پس از حفاري و اتصال شناور به سکو، نفت دريافتي بوسيله اين کشتي دريافت و ذخيره سازي مي شود.
به گفته سوري 14 کيلومترحفاري چاه هاي لايه A2 روي هفت حلقه چاه انجام شده است و حفاري هفت کيلومتر ديگر نيز تا هشت ماه آينده انجام مي شود.
مديرعامل شرکت نفت و گاز پارس اظهار داشت: با حفاري چاه هاي باقي مانده و نصب سکوي پيش بيني مي شود 22 بهمن امسال يا پيش از پايان امسال بخش غيرمشترک اين لايه نفتي به توليد برسد.
سوري ، هدف گذاري اوليه براي توليد از لايه نفتي پارس جنوبي را 35 هزار بشکه نفت اعلام و تصريح کرد: اين هدف تاکنون تغيير نکرده است و در صورت به دست آمدن اطلاعات جديد پس از توليد تصميم دقيق تري گرفته خواهد شد.
وي با بيان اين که بخش هاي غيرمشترک اين لايه نفتي شامل بخش هاي A1 B ,C است، گفت: قرارداد چاه هاي توصيفي – توليدي آنها به ارزش 182 ميليون دلار با شرکت گلوبال پتروتک بسته شده است و بر اساس برنامه در مدت 470 روز بايد عمليات آن انجام شود.
شرکت نفت و گاز پارس با هدف صيانت از منافع جمهوري اسلامي ايران ، پس از اجراي مرحله نخست توسعه اين لايه نفتي در ناحيه موسوم به A2، هم اکنون مرحله دوم توسعه برداشت از اين ميدان را هدف گذاري کرده است.
قرارداد حفاري 2 حلقه چاه توصيفي - توسعه اي و ارزيابي توان توليد لايه هاي نفتي ميدان پارس جنوبي دي ماه بين شرکت نفت و گاز پارس و شرکت گلوبال پتروتک به امضا رسيد.
اين طرح به دليل اهميت لايه هاي نفتي ميدان پارس جنوبي و مشترک بودن ذخاير هيدروکربوري موجود در اين لايه ها با قطر اجرا مي شود.
اين شرکت همچنين ارزيابي پتانسيل توليدي در نوار مرزي موسوم به نواحي A1, B, C با برنامه حفاري دو حلقه چاه توصيفي توسعه اي به طول 6 هزار متر را در دستور کار قرار داده است تا با جمع آوري اطلاعات جديد و به روز رساني مدل هاي مخزني، ابهام هاي موجود در زمينه نفت درجا و ظرفيت بهره دهي چاه ها را تا حد امکان برطرف کند.
اين شرکت مي تواند با استناد به نتايج به دست آمده، به اجراي فاز دوم توسعه شتاب ببخشد و به توليد و برداشت سهم کشور از اين ذخاير همت گمارد.
 /عب

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.