سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فشار خون و پوکی استخوان؛ عوارض سیگار

افزایش فشار خون و تسریع در ابتلا به پوکی استخوان از عوارض استعمال دخانیات است.

به گزارش سرويس علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دکتر مریم زیادی لطف آبادی ، کارشناس سالمندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در سیگار 43 نوع سموم شیمیایی موجو د است که نقش مهمی در ابتلا به سرطانهای ریه، گلو، لب و دهان، حلق، مثانه، لوزالمعده، معده و دهانه رحم دارد، اظهار داشت: با افزایش سن و استعمال دخانیات خطر ابتلا به بیماریهای گوناگون در افراد بیشتر می شود.

دکتر مریم زیادی لطف آبادی با بیان اینکه مصرف هر نوع دخانيات مانند سيگار، پيپ، قليان و چپق براي سلامتي ضرر دارد، خاطر نشان کرد: مواد موجود در سيگار، ضربان قلب و فشار خون را بالا مي برد و خطر سکته هاي قلبي و مغزي را بيشتر مي کند.

کارشناس سالمندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بروز بیماری های مزمن ریوی همچون برونشیت، ابتلا به بیماریهای لثه، خرابی دندانها، بوی بد و خشکی دهان را از دیگر عوارض استعمال دخانیات برشمرد و خاطر نشان کرد: مصرف دخانیات انتخاب راهي براي مرگ تدريجي است و هر چه تعداد و مدت سيگار کشيدن بيشتر شود، عوارض آن شديد تر خواهد بود.

دکتر زیادی لطف آبادی افزود: دود سيگار افراد سيگاري، به اطرافيان آن ها بوي‍‍ژه به کودکان و زنان باردار بيشتر آسيب مي رساند.

وی با اشاره به اینکه هیچ گاه برای ترک استعمال دخانیات دیر نیست و افراد می توانند از همین لحظه آن را ترک کنند، گفت: 3 تا 6 ماه بعد از ترک سيگار، سرفه، خس خس و مشکلات تنفسي خوب مي شود، 5 سال بعد از ترک سيگار خطر حمله قلبي نصف يک فرد سيگاري مي شود و سال بعد از ترک سيگار، خطر سرطان ريه نصف يک فرد سيگاري مي شود و خطر سکته قلبي مانند کسي است که هرگز سيگار نکشيده است./ح

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.