سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیر سیمای فرانسوی شبکه سحر:

شبکه مستقل فرانسوی زبان، چشم انداز آینده سیمای فرانسوی شبکه سحر است

روندی که در دو سال گذشته در شبکه جهانی سحر برای افزایش زمان پخش سیمای فرانسوی شروع شده، در نهایت به تأسیس شبکه فرانسوی زبان 24 ساعته مستقل انجامید. این وعده ای است که رییس رسانه ملی در مراسم افتتاح هیسپان تی وی داد و هم اکنون جزء طرح های در دست بررسی سازمان صدا و سیما است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، حمیدرضا قربانی مدیر سیمای فرانسوی شبکه سحر که به مناسبت شروع پانزدهمین سال فعالیت سرویس فرانسوی زبان شبکه سحر سخن می گفت با بیان این مطلب افزود: باتوجه به وجود سازمان بین المللی کشورهای فرانسوی زبان موسوم به سازمان فرانکوفونی، (با داشتن 75 عضو و جمعیتی بالغ بر 890 میلیون نفر ) که اکثریت این کشورها آفریقایی هستند که زبان اصلی و اولیه و حتی زبان دوم آنها فرانسوی است و نیز با توجه به این که زبان فرانسه براساس اعلام سازمان فرانکفونی، یکی از سه زبان اجلاس عمومی سازمان متحده وابسته به سازمان تجارت جهانی اتحادیه اروپا و غیره است، سازمان صدا و سیما وجود یک رسانه فرانسوی زبان در ج.ا.ا. را برای این میزان عظیم جمعیت جهت اطلاع رسانی فرهنگ و دین کشور یک امر ضروری می دید و به همین منظور این سیما از سال 1376 تا کنون به فعالیت می پردازد و بیستم فروردین ماه، چهاردهمین سال حضور خود در عرصه رسانه های برونمرزی جمهوری اسلامی ایران را پشت سر می گذارد.

وی ادامه داد: از سال 88 با افتتاح کانال 2 سحر و افزایش زمان برای سیماهای شش گانه، رویکرد سیمای فرانسوی به سمت موضوعات سیاسی متمایل تر شد. در همین راستا سیمای فرانسوی با توجه به گستره مخاطبان سیاسی، برنامه های متنوع سیاسی بیشتری برای مخاطبین خود دارد که از آن جمله می توان به پخش اخبار مطبوعات، میزگرد سیاسی، مجله آفریقا، از تهران، مجله خاورمیانه اشاره کرد.

قربانی، بیان محتوای متفاوت با اکثر رسانه های دنیا، و تبیین ناگفته های اهداف پنهان سیاست های استکباری و ترسیم شفاف رویدادها و وقایع مختلف دنیا را علت استقبال مخاطبان فرانسوی زبان یاد کرد و افزود: این رویکردها از مولفه هایی هستند که این رسانه برای قرار گرفتن در منظر نظر مخاطبان رعایت می کند و به همین دلیل مخاطبانی که می خواهند ناگفته های رسانه های غربی را از یک رسانه متمایز بشنوند، به این رسانه جلب و جذب می شوند.

قربانی با بیان اینکه، برنامه های سیمای فرانسوی دروقت صبحگاهی از ساعت 9 الی 12 و در بخش شامگاهی از ساعت 1:5 بامداد الی 5 بامداد از طریق ماهواره های نایل ست، هات برد، عرب ست پخش می شود و مناطق اروپا و شمال و غرب آفریقا و نیز مناطق آسیایی را تحت پوشش خود دارد و از آنتن کانال یک شبکه سحر پخش می شوند، درخصوص ارزیابی عملکرد این سیما در سالی که گذشت، ادامه داد: از خرداد ماه سال گذشته میزان پخش برنامه های سیمای فرانسوی سحر از 6 ساعت به شش ساعت ونیم افزایش پیدا کرد که به دنبال آن فرصت و زمینه طراحی و پخش یک برنامه جدید دیگر برای سیما فراهم شد که برای ما بسیار مغتنم بود.

وی همچنین به افزایش بازسازی و زبانگردانی برنامه های تأمینی در سال گذشته اشاره و اظهار کرد: ما در سال گذشته، شاهد پخش هر روزه فیلم و سریال ( بخش صبحگاهی و شامگاهی ) و درعین حال شاهد راه اندازی برنامه های جدید توسط دفتر صدا و سیما در بیروت بودیم. برنامه خانواده از آن جمله است که هفته ای دو شب از دفتر بیروت پخش می شد. در عین حال پخش هفتگی برنامه های "تاریخ اسلام " و "اصول عقاید" به صورت زنده آغاز شد و همچنان ادامه دارد. تولید مجموعه مستند "سرزمین مهر" که به زندگی اقلیت های دینی در جمهوری اسلامی می پردازد و پخش آن از 5 سیمای دیگر شبکه سحر و شبکه های داخلی سیما در آینده دو برنامه "تفسیر قرآن کریم"، "تفسیر نهج البلاغه" و ویژه برنامه های مناسبتی " رمضان" که با همکاری مرکز اسلام اصیل در شهر مقدس قم روی آنتن می رود نیز از دیگر برنامه های تولیدی سال گذشته بود.

همچنین قربانی از مراحل پایانی تولید برنامه ای با عنوان "حجاب من، آزادی من " که درخصوص بانوانی است که از سایر ادیان به اسلام مشرف و شعیه و محجبه شده اند، خبرداد.

به گفته وی، از دیگر برنامه های این سیما در سال 90 ضمن گسترش همکاری در زمینه دوبله فیلم و سریال با دفتر بیروت، تولید برنامه "دین و حکومت" از طریق دفتر نمایندگی صدا و سیما در بیروت، آغاز همکاری خبرنگاران فرانسوی زبان در شهرهای غزه، بیت المقدس و بغداد، توسعه ارتباطSNG با مراکز خارج از کشور ( پاریس، بیروت و بغداد) بوده است.

دوبله فرانسوی سریال ها و مجموعه های تلویزیونی "ستاره سهیل"، "نردبام آسمان" و "طنز عروسکی" ( سیاسی) که توسط همکاران ایرانی انجام شده و... نیز از جمله بهترین های سال گذشته سیمای فرانسوی بوده اند که به پخش هم رسیده اند.

مدیر سیمای فرانسوی شبکه سحر تولید مصوب برنامه های فاخر با موضوعات مختلف سیاسی، فرهنگی و تاریخی و و در دست بررسی بودن طرح هایی با مضامین تمدن ایران اسلامی، تاریخ استعمار در آفریقا و فرهنگ و ادب فارسی، توسعه استفاده از قابلیت ارتباطی SNG با قاهره و دمشق و ونکوور را از جمله برنامه های در دست اجرای سیمای فرانسوی در سال 91 دانست و عنوان کرد: درحال حاضر نیز با همکاری یک شرکت اردنی در حال دوبله سریال " بشارت منجی" هستیم که این فعالیت در سال جدید گسترش پیدا می کند.

وی همچنین گفت: افزایش زمان پخش و در نهایت تأسیس شبکه فرانسوی زبان از دیگر اتفاقات عینی است که هم اکنون جزء طرح های دردست بررسی سازمان صدا وسیما است که انشاء ا... با تحقق وعده ریاست سازمان شاهد آن خواهیم بود.

این مدیر رسانه ای تأکید کرد: سیمای فرانسوی شبکه سحر سعی بر آن دارد که فیلم ها و سریال های فاخری که معرف تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران اسلامی است را زیرنویس و دوبله کند. به همین منظور فیلم و سریال هایی با مضامین سیاسی و فیلم ها و آثاری که دارای مفاهیم و آموزه های دینی هستند را گزینش می کنیم که از آن جمله می توان به سریال "حضرت یوسف"(ع) ، "بشارت منجی"، "کیف انگلیسی"، "سقوط یک فرشته"، "اغماء" و... اشاره کرد.

آن بخش از برنامه های سیمای فرانسوی که به کشورهای مسلمان آفریقا اختصاص دارد علاوه بر معرفی تاریخ فرهنگ و تمدن ایران و نظام جمهوری اسلامی و نیز دین مبین اسلام به ملل آفریقایی به بررسی رویدادها و وقایع مهم تاریخی و سیاسی در قاره آفریقا و به خصوص تاریخ استعمار در این کشورها می پردازد. مدیر سیمای فرانسوی سحر در این باره نیز گفت: در این زمینه می توان به استعمار کهن و استعمار نو و فرانو درکشورهای آفریقایی اشاره کرد که این موضوع استقبال چشمگیری در میان مخاطبان آفریقایی داشته است.

 

قربانی سیمای فرانسوی شبکه جهانی سحر را به عنوان یک تلویزیون فرانسوی زبان اسلامی در جهان یاد کرده و تصریح نمود: کشورهای عربی - آفریقایی دارای شبکه های فرانسوی زبان هستند. اما اکثر این شبکه ها چه در زمینه های برنامه های مستند و فیلم و سریال و... و در همه موضوعات سیاسی و فرهنگی و .... متأثر از رسانه های غربی هستند. اما ما افتخار داریم که به عنوان یک تلویزیون اسلامی معرف دین مبین اسلام و اسلام ناب محمدی(ص) هستیم. در همین راستا سیمای فرانسوی با تولید برنامه های اسلامی و معارفی در مقابل ترویج و تبلیغ فرقه های انحرافی از جمله وهابیت و مسیحیت صهیونیسم که در سال های اخیر در کشورهای آفریقایی شاهد گسترش تبلیغ و ترویج آنها هستیم، مبارزه می کند. همین مولفه ها هم باعث تمایز سیمای فرانسوی شبکه جهانی سحر از رسانه های رقیب شده است.

وی همچنین ابلاغ پیام و اهداف و سیاست های نظام مقدس ج.ا.ا و معرفی اصول ج.ا.ا و پیام رسانی به زبان فرانسوی به اقصی نقاط جهان در حوزه های مختلف سیاسی و اجتماعی و... را از راهبردهای اساسی این سیما دانست.

وظیفه شناساندن آداب و سنن و تاریخ، فرهنگ وتمدن ایران، بیان وقایع سیاسی در آفریقا و جهان در راستای مقابله با اهداف مغرضانه غربی که سیاست های اسلام هراسی را در ج.ا.ا. ترویج می کنند و شناساندن اسلام ناب محمدی(ص)، جلوگیری از ترویج و تبلیغ فرقه های انحرافی از جمله وهابیت و مسیحیت صهیونیست و آشکار کردن سیاست های پنهان استکبار و صهیونیسم از جمله سیاستگزاری های سیمای فرانسوی است که قربانی در مورد آنها تأکید کرد: با تولید و پخش برنامه هایی در بخش ویژه آفریقا این رسانه نشان داده است که اگر گذشته ملل آفریقا و فرهنگ و تمدن به باد رفته آنها را یاد آوری کنیم، ساکنان قاره کهن آفریقا به آنچه که غرب و استعمار بر سر آنها آورده، آگاه می شوند.

مدیر سیمای فرانسوی اظهار کرد: حجم تلفن های مخاطبین، ایمیل ها و بازدید از سایت فرانسوی ، نشانگر استقبال گسترده مخاطبین است که با افزایش زمان پخش سیمای فرانسوی و پخش برنامه در ساعت های مناسب تر شاهد افزایش آنها هم خواهیم بود. خوشبختانه ایجاد تنوع و تقویت سایت سیمای فرانسوی نیز دیگر از عواملی بودند که استقبال کاربران از آن را افزایش چشمگیر داده و در یک افق وسیع تر، آینده ای بسیار امیدوار کننده را رقم می زند که با راه اندازی قریب الوقوع سایت جدید سیما امکان تحقق آن بیشتر هم می شود.

قربانی از تبدیل سیمای فرانسوی به شبکه فرانسوی در آینده نزدیک یاد کرد و گفت: شبکه فرانسوی با عنوان و شمایلی جدید در خانواده رسانه ای سحر شروع به کار خواهد کرد.

وی ادامه داد: تشکیل شبکه فرانسوی زبان مستقل، بستگی به تصمیم مدیران ارشد، سازمان، مدیریت شبکه و معاونت دارد. اما به عنوان کارشناس با توجه به فعالیت 14 ساله سیمای فرانسوی و وجود نیروهای متبحر در این سیما و تجربیات به عمل آمده، هسته اولیه نیروی انسانی مجرب برای عملیاتی کردن موضوع وجود دارد که با توجه به افزایش تبلیغات مغرضانه غرب علیه دین مبین اسلام و ج.ا.ا و مقابله با تهاجم فرهنگی به نظر می رسد راه اندازی شبکه ای فرانسوی زبان که بیشتر رویکرد خبری داشته باشد، برای نظام و سازمان صدا و سیما ارجحیت داشته باشد.

سرویس فرانسوی زبان شبکه سحر که هم اکنون روزانه شش و نیم ساعت پخش برنامه دارد، یکی از 6 سیمای تشکیل دهنده خانواده رسانه ای " سحر" است. این شبکه از دو کانال 1 و 2 مبادرت به پخش برنامه های خود می کند که اولی به مدت 20 ساعت و دومی 24 ساعت در شبانه روز در معرض دید مخاطبان آذری، فرانسوی و بوسنیایی زبان ( از کانال 1) و نیز انگلیسی، اردو و کردزبان ( از کانال 2 ) آن قرار می گیرند./ي2

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.