سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد:

تیر دشمن به سنگ خورد/ سربلندی دولت و مجلس در مرحله نخست اجرای هدفمندسازی یارانه ها

زمان تقریبی برای تصویب نهایی بودجه مرحله دوم اجرای هدفمندسازی یارانه ها امسال پایان فروردین ماه در کمیسیون تلفیق بررسی و پنجم یا ششم اردیبهشت ماه به جمع بندی خواهد رسید و بعد از تصویب لازم الاجرا است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، ارسلان فتحی پور رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در برنامه گفتگوی ویژه خبری با بیان این که در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها دولت و مجلس در حوزه قانون هدفمندی یارانه ها به اتفاق همفکر بودند و قانون تصویب را کردند افزود: از آنجا که اجرای هدفمندسازی یارانه ها آرزوی دیرینه مردم بود و باید در کشور انجام شود لذا با استفاده از نظرات و کارکارشناسی که از دانشگاه ها و نخبگان کشور دعوت به عمل آمده مبنای قانونی یارانه در ایران در سال 1368 طبق برنامه و تبصره های 30 و 38 سهمیه بندی کالاهای اساسی شروع شد.
** فاصله با شاخص های چشم انداز
وی تصریح کرد: در برنامه چهارم توسعه نمود پیدا کرد و با توجه به این که مبنای تصمیمات قانونی برای چشم انداز به این باور رسیدن که با شاخص های چشم انداز فاصله زیادی داریم. هم دولت و هم مجلس باید قانون هدفمندی یارانه که نقطه عطفی در کشور به شمار می رود اهدافی را برای خود در نظر بگیرند و دولت باید براساس قانون پیش برود.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با تحول اقتصادی که صورت گرفت قانون یارانه تصویب شد و اجرا شد و دولت بخش اول را اجرا کرده تعامل خوبی بین دولت و مجلس وجود دارد و در بخش ها و جاهایی که قانون به صراحت پیش بینی کرده بود در مدت 5 ساله انجام شود.
وی اضافه کرد: از اول هم بحث هایی بود در خصوص مدت اجرای شیب تند، که با تفاهم پیش رفتیم. قسمتی پرداخت یارانه (در ماده 7 )50 درصد یارانه نقدی و غیر نقدی پرداختی شروع شد و در ماده 8 نیز به این امرصراحت دارد به منظور حمایت از تولید کشور اجرا شد که بیشترین بخش آن را کشاورزی تشکیل می داد.
** هدفمندی یارانه ها بهینه سازی اقدامات مسئولان
در ادامه جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هدفمندی یارانه ها تمام اقدامات مسئولان را بهینه می کند افزود: قانون هدفمندی یارانه یکی از قانون های زیربنایی است که سال ها مجلس بر روی آن کار کرده تعامل خوب مجلس و دولت سبب شده قانون اجرا شود آثار و برکاتش مثبت مشاهده شده هر سیاستی که اجرا می شود در کنار جنبه های مثبت یک پیامدهای منفی هم دارد متغیرهای اقتصادی و تخصیص منابع و جهت گیری فعالیت های اقتصادی اثرگذار باشد. تلاش شود تا با ارزیابی با کمک و همراهی دولت به اجرا در بیاید.
وی اظهار داشت: پس از یکسال و نیم وقت صرف شده و اساتید و کارکنان دولت برنامه های زیادی را برای اجرای آن انجام دادند و با این نتیجه رسیدند که با اجماع و اتفاق نظر، مردم هم از این یارانه ها منتفع شود تلاش ها و فعالیت ها را تقویت کنیم. در عین حال هر قانونی نقاط قوت و ضعف هایی را دارد باید اصلاحاتی صورت گیرد آثار و پیامدهای قانون را توصیف کنیم و از نظر توزیع درآمد و ثروت بین دهک های و ضریب جینی را تعیین کنیم.
قادری تصریح کرد: از محل درآمد قانون هدفمندی یارانه ها باید به تولیدکنندگان اعتبار پرداخت شود وبا شناسایی و رفع مشکلات مرحله اول هدفمندی یارانه ها فاز دوم برای اجرا پیش می رود بنابراین شکیل کمیسیون طرح تحول اقتصادی یکی از راهکارهایی بود که تورم 21 درصد را توانستیم کاهش دهیم و بتوانیم تورم و اشتغال را کنترل کنیم.
** دولت باید در فصل بودجه ریزی دقت کافی داشته باشد
در ادامه فتحی پور با بیان اینکه دولت در طرح تحول اقتصادی هدفمندسازی یارانه موفق عمل کرده گفت: آن شیبی که در اجرای هدفمندسازی یارانه ها پیش بینی کردیم صراحت داشت بطوریی که در سوخت و حامل های انرژی یارانه پرداخت می کنیم و دولت باید به صراحت و با تعامل مجلس در فصل بودجه ریزی دقت کافی داشته باشد و اصلاح قیمت ها را انجام دهد.
وی اضافه کرد: دولت باید به پیشنهادهای کمیسیون اقتصادی که شامل سه پیشنهاد بوده است توجه و آن را بررسی کند به طوری که برای سال گذشته قرار بود از 50 هزار میلیارد تومان درآمد،50 درصد به خانوارها،30 درصد به کشاورزان و 20 درصد آن به تملک و دارایی ها اختصاص یابد.
** پرداخت تسهیلات و و کمک های بلاعوض در بخش صنعت به تولید
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید براین که در بعضی از جاها خلاء داشتیم اظهارداشت: دولت باید در بخش تسهیلات برای صنعت و تولید خلاء ها را پر کند و روش اجرای هدفمندی را اصلاح کند. مثلا بصورت پرداخت تسهیلات و و کمک های بلاعوض در بخش صنعت به تولید و تجارت کمک کند.
وی تصریح کرد: از آنجا که امسال سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی است دولت باید در روش اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها تجدید نظر کند امسال اهداف تعیین شده و بند 8 را کاملا اجرا کنیم و با پرداخت تسهیلات به بخش تولید و اشتغال مشکلات را حل کینم و با فرهنگ سازی بتوانیم به اهداف مورد نظر برسیم.
** فاز دوم هدفمندسازی دقت در ارائه سهم به بخش های تولیدی
در ادامه قادری با تاکید براین که اجرای فاز دوم شرایط را برای مردم بهتر می کند منتها اشکال اجرا در سهم بخش های تولیدی بوده که باید اصلاح شود یعنی درآمد هدفمندی که 80 درصد آن خانوارها و 20 درصد آن تولید است باید در فاز دوم بخش تولید بیشتر شود تا بازار دچار تورم نشود.
وی اضافه کرد: در فاز دوم سعی می شود پرداخت نقدی یارانه ها به سمت تامین نیازهای اقشار کم درآمد سوق داده شود و توسعه اشتغال نیز هدف بعدی می باشد
و باید تناسبی بین دریافت ها و پرداخت ها وجود داشته باشد همچنین در فاز دوم شبکه حمل و نقل عمومی نیز باید شامل هدفمندی یارانه شود. و بخش مسکن و بهداشت و درمان و آموزش در فاز دوم مورد توجه اساسی قرار گیرد.

*** پرداخت 53 هزار میلیارد تومان یارانه
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در سال گذشته 54 هزار میلیارد تومان منابع در نظر گرفته شده که در طول 5 ماه در مجموع 53 هزار میلیارد تومان پرداخت شده و با اجرای دقیق این طرح به سمت عدالت اجتماعی حرکت کردیم و اگر مدیریت نشود سبب تورم و پیامدهای نامطلوبی برروی اقتصاد کشور خواهد گذاشت.
قادری یادآور شد: در قانون بودجه با توجه به اینکه باید سنواتی وجود داشته باشد مجلس و دولت در بودجه سال 91 تصمیمی به عمل آمد که باید در بحث قانون هدفمندی یارانه 15 هزار میلیارد ریال صرفه جویی داشته باشیم.
در ادامه فتحی پور با تاکید براینکه در مرحله هدفمندسازی یارانه ها 15 هزار میلیارد تومان صرفه جویی داشتیم تصریح کرد: دولت باید بودجه 91 را به مجلس بدهد و بعد از تصویب،مجلس باید به دولت کمک کند تا فاز دوم اجرا شود و سعی در کنترل وضع معیشتی و تورم داشته باشد.
** تعامل دولت و مجلس برای رسیدن به یک هدف مشترک
وی اضافه کرد: دولت درصدد است با تعامل مجلس به یک هدف مشترک برسد و در فاز دوم پرداخت یارانه به اقشار کم درآمد از اولویت اساسی دولت است از آسیب پذیر این بخش جلوگیری کند و با کارکارشناسی از محل وجوه درآمد یارانه ها سهمی را برای اشتغال در نظر گرفته شود و یک شغل پایدار برای جوانان ایجاد کند.
** نمایندگان باید قانع باشند
در ادامه قادری گفت: نمایندگان مجلس باید قانع شده و در تصمیم گیری های دولت حضور مستمر داشته باشند و تعامل ها و گفتگو ها باعث بهتر شدن اجرای برنامه ها می شود، به طوری که می توان به منابع، توزیع و بازگرداندن تنخواه بانک ملی و مصارف درآمد مرحله اول کمک کند.
** کسب شناخت و تجربه برای اجرای فاز دوم

وی اظهار داشت: فاز اول هدفمندی باعث می شود دولت با شناخت بیشتری مرحله دوم را اجرا کند واعدا و ارقام صحیح را به مردم ارائه دهد و دولت نیز باید با حساب کتاب بیشتری اجرای فاز دوم هدفمندی را به پیش ببرد.
قادری به پیامک های ارسال شده اشاره کرد وافزود: در مرحله دوم افرادی که تشخیص داده شوند درآمد بهتری دارند خودشان اعلام انصراف می کنند و در مرحله بعد با توجه به تمکن مالی و دارایی مردم از منابع اطلاعاتی به درآمد واقعی مردم دسترسی پیدا کنند که با توجه به وضع مردم یارانه آنها کم و یا قطع می شود.
** خود انصرافی با مراجعه به سایت رفاهی
وی تاکید کرد: در مرحله دوم اشخاصی که تشخیص داده می شود از وضعیت مالی مناسبی برخوردارند می توانند با مراجعه با سامانه refahi.ir خود انصرافی خود را اعلام کنند.
** تیر دشمن به سنگ خورد
در ادامه فتحی پور اظهار داشت: کار دشمن تفرقه انداختن است و علیرغم تحریم ها و تشدید آنها طرح هدفمندی در کشور اجرا شد و علیرغم تبلیغات درباره تورم مردم بیش از حد مشارکت داشتند. به دنبال آن تیر دشمن به سنگ خورد. و خوشبختانه با همکاری مردم توانستیم مرحله تول هدفمندسازی یارنه ها را به خوبی انجام دهیم باید از مردم تشکر کرد که تن به اجرای قانون داند.

** اختلاف نظرها منتج نتیجه خوب
وی تاکید کرد: بین مجلس و دولت اختلاف وجود ندارد اما اختلاف نظر در مورد بحث های کارشناسی وجود دارد و این اختلاف نظرها و کارهای کارشناسی منتج به یک نتیجه خوب و عالی می شود.
*** رسیدن به هدف نیاز به وحدت قوا
قادر اضافه کرد: پیشبرد اهداف بزرگ نیاز به وحدت بین قوا دارد و اختلاف نظرها باعث رشد و بالندگی می شود و اگر اختلاف سلیقه وجود نداشته باشد نمی توان به توسعه و بالندگی رسید و بهترین تصمیمات را برای کشور گرفت.
*** تصویب نهایی پایان فروردین
فتحی پور خاطر نشان کرد: زمان تقریبی برای تصویب نهایی بودجه امسال پایان فروردین ماه در کمیسیون تلفیق بررسی و پنجم یا ششم اردیبهشت ماه به جمع بندی خواهد رسید و بعد از تصویب لازم الاجرا است.
گزارش: حبیبه رحیمیان

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.