سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئيس هشتمين جشنواره "بسم الله":

داوري ايران منصفانه نيست

داوري ايران منصفانه نيست بلكه كاملا سليقه اي است اما در هشتمين دوره جشنواره بين المللي "بسم الله" نسبت به داوري منصفانه تذكر خواهيم داد.

محمدرضا كمره اي رئيس برگزاري هشتمين جشنواره بين المللي بسم الله در گفتگو با خبرنگار

حوزه تجسمي باشگاه خبرنگاران

درباره اين جشنواره بين المللي گفت: هشتمين دوسالانه بين المللي بسم الله همزمان با ايام مبارك ماه رمضان برگزار مي‌شود.

وي خاطرنشان كرد: نمايشگاه آثار راه يافته به اين جشنواره بين المللي در داخل كشور در برج ميلاد، فرهنگسراي نياوران، نگارخانه ترمه برگزار مي‌شود.

كمره اي در ادامه گفت: هشتمين جشنواره بين المللي بسم الله با هدف ترويج و گسترش هنر اسلامي و نيز توجه به مفاهيم معنوي در هنر اسلامي برگزار خواهد شد.

* نمايش آثار جشنواره بسم الله در كشورهاي اسلامي

رئيس برگزاري هشتمين جشنواره بين المللي بسم الله تصريح كرد: با برنامه ريزي هاي صورت گرفته بر آن شديم تا همچون دوره هاي گذشته بخشي از آثار اين جشنواره بين المللي را در خارج از كشور نيز به نمايش بگذاريم.

وي گفت: بر همين اساس گزيده اي از آثار هشتمين جشنواره بين المللي بسم الله در كشورهايي چون مالزي، بنگلادش، دبي نيز به نمايش گذاشته مي شود.

كمره اي خاطرنشان كرد: تلاش كرديم تا آثار هشتمين جشنواره بين المللي بسم الله را در كشورهاي اسلامي به نمايش بگذاريم.

وي درباره افزايش اين كشورها براي نمايش آثار جشنواره نيز گفت: قطعاً تا پايان يافتن مهلت ارائه ‌آثار قطعاً كشورهاي اسلامي كه قرار است آثار چهارمين جشنواره بين المللي بسم الله در آنجا به نمايش درآيد نيز افزايش خواهد يافت اما در حال حاضر نمايش بخشي از آثار بسم الله در كشورهاي ياد شده قطعي شده است.

كمره اي در ادامه اظهار داشت: با توجه به اهداف گسترده جشنواره بين الملي بسم الله كه در جهت ترويج فرهنگ اسلامي است بسترسازي در ارتباط با نمايش آثار اين دوره از جشنواره بسم الله در كشورهاي غير اسلامي نيز صورت گرفته است.

وي گفت: در بخش عكس اين دوره از جشنواره بين المللي بسم الله كه در آن مساجد و بناهاي اسلامي به نمايش گذاشته خواهد شد قطعاً مي‌توانيم بسترسازي بهتري را در ارتباط با نمايش اين آثار در كشورهاي غير اسلامي به منظور معرفي بهتر بناهاي اسلامي و تاريخ هنر اسلامي داشته باشيم.

كمره اي همچنين درباره اهميت بيشتر اين دوره از جشنواره بسم الله براي نمايش در بسياري از كشورهاي اسلامي و غير اسلامي در جهان نيز گفت: در هشتمين دوره جشنواره بين المللي بسم الله رشته هاي بيشتري از جمله خوشنويسي، خط - نقاشي، گرافيك، عكس قرار داده شده است. در حقيقت اين دوره با افزايش رشته هاي تجسمي روبرو هستيم و مي‌توانيم آثار بيشتري را در كشورهاي مختلف از هنر ايراني - اسلامي به نمايش بگذاريم.

وي گفت: براي هشتمين دوره جشنواره بين المللي بسم الله تلاش خواهيم كرد تا هنرهايي چون خوشنويسي، خط - نقاشي را در كشورهاي عربي به نمايش بگذاريم.

* نمايش هنر فاخر ايراني در جهان

كمره اي در ادامه گفت: با نمايش آثار جشنواره بسم الله در حقيقت هنر فاخر ايراني را در كشورهاي مختلف به نمايش خواهيم گذاشت.

وي درباره تفكيك نمايش آثار در كشورهاي مختلف نيز گفت: با برنامه ريزي هايي صورت گرفته بسترسازي در جهت تفكيك رشته هاي مختلف براي نمايش در كشورهاي مختلف صورت گرفته است.

كمره اي گفت: در حقيقت اين امكان را فراهم خواهيم كرد تا هنري چون خوشنويسي را در يكي از كشورهاي عربي به نمايش بگذاريم چرا كه ارتباط بيشتري را با آن برقرار مي‌كنند.

وي تصريح كرد: عكس هايي از بناهاي اسلامي را نيز در كشورهاي غير اسلامي چرا كه در برخي از اين كشورها اسلام شناسان علاقمند به تاريخ هنر اسلامي وجود دارند بنابراين مي‌توانيم به خوبي سير تحول هنر اسلامي را در قالب اسناد واقعي يعني عكس هايي از بناهاي اسلامي در اين كشورها به نمايش بگذاريم.

رئيس برگزاري هشتمين جشنواره بين المللي بسم الله در ادامه خاطرنشان كرد: خوشبختانه امسال با معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مراكز مختلف هنري موظف به حمايت از هشتمين دوره جشنواره بين المللي بسم اله شده اند.

* خريد آثار هشتمين جشنواره بين المللي بسم الله

وي خاطرنشان كرد: براي اولين بار در اين دوره از جشنواره بين المللي بسم الله به دستور معاونت هنري وزارت ارشاد بحث خريد آثار هشتمين جشنواره بين المللي بسم اله نيز در اين دوره افزوده شده است.

كمره اي گفت: خريد آثار اين دوره از جشنواره بين المللي بسم اله در جهت تحقق تعيين بودجه يك دهم درصد براي خريد آثار هنري خواهد بود.

وي اظهار داشت: در حقيقت براساس اين بودجه آثار هشتمين دوره از جشنواره بين المللي بسم الله براي اولين بار به فروش خواهد رسيد.

رئيس هشتمين جشنواره بين المللي بسم اله در ادامه درباره حاشيه هاي به وجود آمده در دوره هاي گذشته اين جشنواره بين المللي در ارتباط با داوري هاي غير منصفانه نيز گفت: در تمامي رويدادهاي هنري مباحث حاشيه اي هميشه وجود داشته است در حقيقت اين بحثهاي حاشيه اي جزئي از برنامه هاي هنري بوده است.

وي گفت: در جشنواره بين المللي بسم اله در دوره هفته موضوع داوري يكي از حاشيه هاي جشنواره بود.

* داوري در ايران سليقه است

وي در ادامه تصريح كرد: در كشور ما داوري سليقه اي است در حقيقت در هر رويدادي داوران براساس نقطه نظرات كاملا سليقه اي خود آثار را انتخاب مي‌كنند كه البته بايد به نظر آن ها و انتخابشان به عنوان داور احترام بگذاريم و در خصوص داوري ‌آن ها انتقاد نكنيم.

رئيس برگزاري هشتمين جشنواره بين المللي بسم الله تصريح كرد: در حقيقت برخورد سليقه اي باعث مي شود كه تعداد خاصي اثر بر روي ديوار برود كه شايد آثاري چندان مطلوب نباشند.

* نبود مباني داوري در ايران

كمره اي خاطرنشان كرد: داوري آثار به ويژه آثار جشنواره ها و مسابقات هنري نيازمند داوري اصولي است اما متاسفانه در ايران هنوز مباني داوري وجود ندارد.

وي گفت: به راحتي آثار مردود اعلام مي شود و اثري كه شايسته راه يافتن به نمايشگاه و برگزيده شدن است مردود مي‌شود

* تذكر به داوران در جشنواره هشتم بسم الله

وي خاطرنشان كرد: در هشتمين جشنواره بين المللي بسم الله به داوران به جهت داشتن نگاه منصفانه در انتخاب آثار تذكر خواهيم داد.

كمره اي اظهار داشت: هشتمين جشنواره بين المللي بسم الله به صورت همزمان در داخل و خارج از كشور در ايام ماه مبارك رمضان برگزار خواهد شد و كتاب اين دوره از جشنواره بين المللي بسم الله نيز در پي برگزاري جشنواره منتشر و رونمايي مي‌شود./ي2
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.