سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس انجمن تنظیم خانواده :

تحرك فيزيكي 50 درصد بيماري ديابت را كاهش مي دهد

رئیس انجمن تنظیم خانواده گفت: تحرک فیزیکی و یا به عبارتی آمادگی جسمانی موجب کاهش 50 درصدی بیماری دیابت و 50 درصد بیماری های سرطان مي شود.

دکتر صفیه شهریاری افشار رئیس انجمن تنظیم خانواده در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بيان اينكه بهداشت باروری موضوع سلامتی هر دو جنس زن و مرد بوده و برای همه سنین از زمان جنینی تا سالمندی را در بر می گیرد گفت : سلامت جسمی ، روانی ، اجتماعی و معنوی با تاثیر بر تحرک فیزیکی با فوکوس بر مسائل بهداشت باروری را در بر ميگيرد.

وی ابراز داشت : عدم تحرک فیزیکی که 60 درصد از افراد جهان را در بر می گیرد ، حدود 2 میلیون مرگ را در جهان به دنبال دارد.

وي تصريح كرد: تحرک فیزیکی و یا به عبارتی آمادگی جسمانی موجب کاهش 50 درصدی بیماری دیابت ، 50 درصد بیماری های سرطان ، 20 درصد بیماری های فشار خون ، یک سوم چاقی و پیشگیری از بیماری هلی قلبی عروقی را در بر ميگيرد.

این متخصص زنان و زایمان با اشاره به اينكه بیماری های قلبی عروقی یکي از شایع ترین عوامل مرگ و میر در سطح جهان وهمچنین در کشور ما هستند ادامه داد : تحرک فیزیکی می تواند یک سوم از این مرگ و میر را کاهش دهد.

آمادگي جسماني كاهش روند سالخورگي را در پي دارد

وی يادآور شد : در صورت دارا بودن آمادگي جسماني جامعه ، شاهد كاهش روند رشد سالخودگي بوده و سلامتي افراد در دوران كودكي ، بلوغ و باروري را شاهد خواهيم بود.

وي طي دوران بارداري ، زايمان و پس از زايمان راحت را از عوامل تحرك خواند و اظهار كرد : تحرک فیزیکی مناسب موجب می شود که در دوره میانسالی و سالمندی دچار بیماری های عضلانی ، استخوانی و پوکی استخوان نشده و کاهش عوارض و مرگ و میر را در کلیه سنین شاهد باشیم .

اين متخصص زنان و زايمان در خصوص نقش ایروبیک بیان داشت : این ورزش نشاط آور بوده و با توجه به تحقیقات انجام شده ، ورزش هوازی است که موجب مفرح شدن زندگی می شود .

وي گفت : فردی که این ورزش را انجام می دهد به خوبی می تواند با اطرافیان ارتباط برقرار نموده و همفکری ، همیاری و همدلی که ایجاد كرده و ارتباط موثری با دیگران داشته باشد كه در نهايت كاهش رفتارهای پر خطر مانند مصرف مواد دخانی ، مشروبات الکلی و... را در پي داشته باشد.

دكتر شهرياري افشار با اشاره به كم تحركي جامعه كه به دليل شهر نشيني ، فرهنگ آپارتمان نشيني ، تكنولوژي هاي نوين ، تغذيه هاي نابجا و ... ايجاد شده شاهد چاقي كودكان و تاثير در دوران بلوغ شاهد هستيم ادامه داد : مشکلات نازایی و در سالخوردگی مشکل اوستئوپروز ، درد های استخوانی ، درد های عضلانی و ... نيز از جمله عوارض بي تحركي مي باشند .

رئیس انجمن تنظیم خانواده با بیان اینکه اهمیت آمادگی جسمانی در حدی است که تمام سازمان های بین الملل اولین شاخص برای استخدام افراد را آمادگی جسمانی تعیین نموده اند افزود : فدراسیون آمادگی جسمانی ایروبیک اولین فدراسیونی است که در سطح کشور کمیته سلامت را تشکیل داده و از حضور متخصصین امر بهداشتی استفاده کرده و برنامه ریزی های بسیار منسجمی را دارد .

دکتر شهریای افشار با تاکید براینکه ابیروبیک یکی از ورزش هایی است که با حرکات متعادل در دوره بارداری قابل انجام است گفت: بعد از زايمان نيز جهت پيشگيري از افسردگي بعد از زايمان كه بسياري از زنان را درگير ميكند مي تواند موثر و مفيد باشد./u

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.