سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نقش موثر بانوان عاشورایی پس از واقعه کربلا

پس از واقعه ی عبرت آموز عاشورای سال 61 هجری قمری نقش حضرت زینب(س) و سایر بانوان عاشورایی در بیان مفاهیم ارزنده قیام امام حسین (ع) و افشاگری توطئه امویان بسیار موثر و قابل تامل و بررسی است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، حضرت زینب(س) که در دامان فاطمه زهرا(س) پرورش یافته و با نور علوی امیرالمومنین علی بن ابیطالب (ع) بصیرت پیدا كرد پس از دیدن روزهای تاریخی و گروهها و شرایط عبرت آمیزی در جهان اسلام چون شورای بنی ثقیفه، عهدشکنی کوفیان با امام حسن مجتبی(ع) و خطبه خوانی مادرشان صدیقه طاهره (س)‌در دفاع از ولایت امیرمؤمنان، همسفر با قافله سید و سالار شهیدان جهان می شود.

بنابراین گزارش، خواهر گرامی اباعبدا...حسین(ع) با نهایت آگاهی و بصیرت لازم درباره این سفر و با اذن همسرشان به همراه پسران خود به این سفر معنوی مشرف می شوند.

در روز عاشورا پس از به شهادت رسیدن فرزندانشان همچنان مقاوم و نستوه اهل حرم را به آرامش و صبوری دعوت می کنند.

فاطمه حبیبی کارشناس مذهبی درباره حضرت زینب(س) و سایر زنان عاشورایی گفت: مسئله چرایی واقعه عاشورا و شناسایی و روشنگری در این زمینه اولین بار از سوی بانوی بزرگ دشت نینوا حضرت زینب(س) مطرح شد.

وی با تاکید بر نقش موثر بانوان در واقع عاشورا و حتی پس از آن افزود: معرفی یک الگوی کاربردی و عملی از بانوان عاشورایی به بانوان جامعه ما بسیار اهمیت دارد.

وی تصریح کرد:‌ معرفی الگوی مناسب برای اینکه یک زن به عنوان همسر و مادر شایسته خود را بشناسد نیازمند بازنگری صحیح در عملکرد بانوان عاشورایی است.

همچنین، شناخت و بصیرت حضرت زینب(س) از وقایع سیاسی و اجتماعی آن روز و تسلط براحساس ها و عواطف مادرانه شان و بیان و ایراد خطبه در جمع عمال یزد و در کاخ امویان موجب شد، دستگاه بنی امیه به  شکست تبلیغاتی خود پي ببرند.

این گزارش حاکی است، زنان امروز جامعه اسلامی ما می توانند با کسب آگاهی و بصیرت لازم از امور اجتماعی، سیاسی و حتی بین المللی به بازنگری در شخصیت، هویت و وظیفه و نقش خود در جامعه بپردازند و نسلی آگاه و با نشاط را برای اجتماع تربیت کنند.

گفتنی است: نکته قابل تامل دیگر در رفتار و عملکرد حضرت زینب(س) تبعیت بی چون و چرا از مقام ولایت و امامت است،‌ایشان در زمان حیات سیدالشهدا و حتی تا آخرین لحظات عمر شریف اباعبدا...مراقب اهل حرم بودند و پس از شهادت امام حسین(ع) ایشان در اقدامات و خطبه های خود تبعیت از فرمان امام سجاد(ع)‌ می کردند.

پیروی بانوی بزرگ قافله کربلا از ولایت و دوری از هوا و هوس و احساسات زودگذر درس مهمی برای تمامی آزادگان و مسلمان های جهان است./ز
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.