سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خودروهای وارداتی فرهنگ بیگانه را تبلیغ می کند

یک کارشناس امور اجتماعی گفت: به دلیل تاثیر تغییر خواستگاه مردم و توقعات آنها در استفاده از ماشینها، مردم سهم بسزایی در تبلیغ فرهنگ بیگانه دارند.

امان قرائی مقدم جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: ماشینهایی که از کشورهای دیگر و از کره وارد می شوند فرهنگ کره را تبلیغ می کند و در ماشین ساخت انگلیس چون فرمان انگلیسی دست راست قرار دارد ترمز دستی سمت چپ قرار گرفته است و دلیل آن تفاوت فرهنگ و فکر است .
مقدم با بیان اینکه ماشینهای قدیمی و جدید هر کدام یک کاربرد دارند و کاربرد ماشینهای قدیمی در زمان خود به مراتب بیشتر بود، ادامه داد: دلیل این امر آن است که این ماشینها انقلاب صنعتی را در زمانی که مردم مشغول کالسکه سواری بودند به وجود آوردند و زمانی هم که هواپیمایی با سرعت بالا ساخته می شود به مراتب سرعت بیشتری بر جامعه می دهد.
وی خاطر نشان کرد: ماشینهای قدیمی تاثیر بیشتری در تحولات اجتماعی داشتند چون در زمان ظهور آنها جامعه بی پیرایه بود و تحولات عقیدتی کم بود و ماشین آن قدر زندگی را سرعت بخشید که انقلاب صنعتی را به وجود آورد.
وی ادامه داد: ماشینها با تغییر و تحولات اجتماعی رابطه دارند و باعث می شوند سطح جهان از نظر فکری و سرعت ارتباطات و انتقال پیام بین افراد مختلف و سرعت بین جوامع متمدن تغییر کند.
مقدم با بیان اینکه ساختار ماشینهای قدیم در رابطه با نوع سادگی آن با ماشینهای حال حاضر بسیار متفاوت است گفت: ماشینهای قدیمی نسبت به ماشینهای حال حاضر بسیار ساده بود، در عین حال که زیبایی خاص خود را داشت اما در ماشینهای جدید بیشتر شتاب مورد توجه است.
وی با بیان این مطلب که آمدن ماشین در طرز تفکر هم تاثیر گذاشت ادامه داد: مسیر تهران تا شهر از جهت سرعت و دید و باز شد و ساخت فکری انسانها را متحول کرد و علی رغم این تحولات انسان قانع نشد و به دنبال تغییر و تحولات دیگر بود و آهنگ سرعت جامعه را نشان می داد.
مقدم به تغییر ساعت در اسفند ماه سال گذشته اشاره کرد و گفت: ساعتی که آهنگ حرکت در تهران را می نوازد با ساعت حرکت دهنده در روستای حسن آباد متفاوت است همچنین ساعتی که آهنگ حرکت در ژاپن را می نوازد با ساعتی که در تهران نواخته می شود فرق می کند.
وی اشاره کرد: زمانی که خاستگاه مردم و توقعات آنها عوض شود ماشینهای عصر حاضر جز ماشینهای قدیمی می شوند.
مقدم ادامه داد: فرهنگ ما نیز نیز به نوبه خود بر ساخت ماشین تاثیر دارد به این ترتیب که ماشین پیکان ساخته شده در اصفهان با ماشین ساخت تهران فرق داشت و سمندی را هم که یک ایرانی توسط کامپیوتر طراحی شده چون دارای فرهنگ ایرانی است با ماشین ساخت ژاپن متفاوت است و ماشین ژاپن کوتاه ساخته می شود.
وی تصریح کرد: ماشینهای جدیدی که به بازار وارد می شوند اگر مناسب نباشند مورد استفاده قرار نمی گیرند و قبل از آن دست اندر کاران اجتماعی کوشش می کنند زمینه مناسب را برای ورود این ماشینها فراهم کنند و ماشینهای جدید مناسب زندگی جدیدی را با خود به همراه می آورند.
مقدم همچنین با بیان اینکه استفاده ماشینهای قدیمی در عصر ماشینهای جدید انسان را به یاد گذشته انداخته و باعث می شود مردم زمان گذشته را با حال مقایسه کنند خاطر نشان کرد: در نتیجه این امر مردم به فکر بهتر شدن زندگی در عصر حاضر افتاده و احساس امید در آنها تقویت می شود.
وی در ادامه بیان کرد: استفاده ماشینهای قدیمی در عصر ماشینهای جدید همچنین سبب می شود نتوانیم خود را با شتابی که جامعه گرفته مطابقت بدهیم و با سرعت 40 کیلومتر به کرج برسیم در صورتی که برخی ماشینهای جدید کنونی ترافیک را هم به ما نشان می دهند .
وی ادامه داد: افراد مسن تر به دلیل آنکه با ماشینهای قدیمی خاطرات گذشته برای آنها تداعی می شود و فضای آن زمان را مجسم می کنند این نوع ماشینها را بیشتر می پسندند درست مثل موسیقی ایرانی که جوانهای امروز متاسفانه جاز را بیشتر می پسندند و بر همین سیاق هم افراد سنتی ماشینهای قدیمی را ترجیح می دهند و ماشینهای قدیمی حاکی از طبقه اجتماعی آنهاست و به نوعی با این ماشینها خود را به رخ امروزی ها می کشند.
مقدم همچنین گفت: علاقه متفاوت مردم به ماشینهای قدیمی و جدید در همه کشورهای جهان به یک صورت نیست و البته دست اندر کاران سعی می کنند سلایق را یکسان کنند و دست اندر کاران غرب سعی در کشاندن سلایق به سمت تهران غربی دارند ولی برخی جوامع مقاومت می کنند و برخی دیگر منفعل هستند./ا
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.