سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش های جهانی نشان می دهند؛

افزایش چالش ها و خطرات در سیاست گذاری های بهداشت عمومی

گزارش های جهانی نشان می دهند که در سال های گذشته، چالش ها و خطراتی که در سیاست گذاری های بهداشت عمومی اختلال و مشکل ایجاد می کنند تا حد قابل توجهی افزایش یافته است.

حسین مهدوی نیا دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران تصریح کرد: بهداشت عمومی مفهومی وسیع و گسترده است و مجموعه دانش و هنر پیشگیری از بیماری ها و تامین سلامتی را در بر می گیرد.
وی با اشاره به گسترش مفهوم بهداشت عمومی در جای جای زندگی انسان، تاکید کرد: در واقع استقرار صحیح بهداشت عمومی، ضامن سلامتی فرد و جامعه است و هرگونه پیشرفت و توسعه ای در گرو تحقق مفاهیم بهداشت عمومی است.
مهدوی نیا با بیان اینکه سیاست گذاری مناسب و دقیق بهداشت عمومی در سطح بین المللی، جهانی و منطقه ای بسیار با اهمیت است اظهار داشت: متاسفانه گزارش های جهانی نشان می دهند که در سال های گذشته، چالش ها و خطراتی که در سیاستگذاری های بهداشت عمومی اختلال و مشکل ایجاد می کنند تا حد قابل توجهی افزایش یافته است.
وی یادآور شد: پیر شدن جمعیت به ویژه در جوامع پیشرفته و افزایش متوسط سن افراد تقریبا در تمام جوامع از جمله چالش های موجود در سیاستگذاری بهداشت عمومی است.
مهدوی نیا گفت: تولید و ترویج افسارگسیخته و غیرقابل کنترل دخانیات و مواد مخدر و داروهای اعتیادآور، افزایش آلودگی های زیست محیطی، بروز جنگ های منطقه ای و تبعات فاجعه بار آن و افزایش بروز حوادث غیرمترقبه، از دیگر دلایل و عوامل بروز مشکل در سیاستگذاری های بهداشت عمومی است.
وی خاطرنشان کرد: افزایش بروز بیماری های مزمن و بیماری های بازپدید و نوپدید به ویژه بیماری ایدز نیز چالش بسیار مهمی در سیاستگذاری های مربوط به بهداشت عمومی است.
 

** برای تامین، حفظ و ارتقای سلامت، تحقق بهداشت عمومی ضروری است
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه گفت: تامین، حفظ و ارتقای سلامت یکی از اصلی ترین نیازهای امروزه جامعه بشری است که برای دستیابی به آن تحقق بهداشت عمومی بسیار ضروری خواهد بود.
وی افزود: تامین منابع و امکانات مورد نیاز بخش بهداشت و درمان به ویژه نیروی انسانی و تربیت آن، آموزش همگانی در راستای سلامتی فرد و جامعه، افزایش سطح آگاهی های جامعه، بیماریابی و مهار بیماری های عفونی و قابل واگیر و پیشگیری از ابتلا به بیماری و نارسایی، از جمله راه های تحقق مفهوم بهداشت عمومی است.
مهدوی نیا با بیان اینکه شیوه های زندگی مردم از جمله در زمینه های تغذیه ای و رفتاری نیز باید اصلاح شود یادآور شد: در واقع سطح و سبک زندگی مردم باید در جهت مناسب تغییر یافته و رفتارهای خطرساز فردی و اجتماعی نیز در جهت تامین رفاه عموم مردم از جنبه های مختف اصلاح شود.
وی با اشاره به اینکه برای تحقق بهداشت عمومی و تامین سلامت در جامعه، باید اولویت ها و نیازهای بهداشتی و عوامل خطر و آسیب رسان به سلامتی فرد و جامعه شناسایی شوند خاطرنشان کرد: پس از شناسایی نقاط ضعف و قوت و همچنین فرصت ها و تهدیدات در حوزه سلامت باید با برنامه ریزی های دقیق اقدام به دادن پاسخ های مناسب به نیازهای بهداشتی و درمانی افراد جامعه کرد که البته این موضوع باید بیش از پیش مورد توجه مسئولان به ویژه مسئولان بهداشتی قرار گیرد./عط

**‌براي مطرح كردن سوالات پزشكي خود اينجا را كليك كنيد.
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.