سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئيس قوه قضاييه خبر داد:

توسعه فناوري‌هاي نوين در دستگاه قضايي

رئيس قوه قضاييه در جلسه امروز مسئولان عالي قضايي توسعه استفاده از فناوري‌هاي نوين و تعميم به تمام دستگاه قضايي پس از انجام دوره آزمايشي، آن را از رويکردهاي قوه قضاييه در سال 91 با هدف تسهيل خدمت‌رساني به مردم و مراجعان به دادگاه‌ها، دادسراها و سازمان‌هاي تابعه قضايي خبر داد.

به گزارش حوزه حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، آيت‌الله آملي لاريجاني با تسليت فرارسيدن ايام فاطميه، دستيابي به حقيقت والاي انساني را راهي براي رسيدن به مدارج بالاي معنوي دانست و ائمه اطهار را الگويي بي‌بديل در درک و شناخت مقام و جايگاه حقيقي انسان برشمرد.

رئيس قوه قضاييه با اشاره به آيات و روايات متعددي که در خصوص‌ شان و جايگاه ائمه و مراتب انساني آنان آمده است، گفت: براساس برخي روايات ذکرشده از جمله روايتي از حضرت امام جعفر صادق (ع) تعبير مشکوه در آيه شريفه نور به حضرت فاطمه (س) تفسير شده است. کما اين‌که در بسياري از آيات و روايات ديگر نور خداوند به ائمه اطهار تعبير و تفسير شده است.

آيت‌الله آملي لاريجاني تاکيد کرد گرچه برخي معتقدند که درک اين معاني بلند براي فهم بشري ناممکن است اما کليد حل بسياري از مشکلات و معضلات فهم بشري توجه به حقيقت انسان است که از بارزترين راه‌هاي دستيابي به آن نيز شناخت مسير حرکت و تعالي از طريق ائمه اطهار به عنوان " نورالله " است.

رئيس قوه قضاييه حقيقت وجودي انسان را مطابق آيات و روايات بسيار فراتر از " مشتي پوست و استخوان و ظواهر وجود انسان " دانست و گفت: بزرگان اهل معنا به دنبال اين بوده‌اند که آن حقيقت وجودي انسان چيست و چگونه است که مراتب وجودي ائمه اطهار (ع) به قله‌‌اي مي‌رسد که مسدّد به روح‌القدس مي‌شود.

آملي لاريجاني اضافه کرد: ائمه اطهار حسب نصوص روايات و زيارات " ابواب هدايت بشراند " واميد است با توسل به ائمه اطهار باب فهم و شهود حقيقت والاي انساني براي تمامي مسلمانان و مومنان باز شود.

رئيس دستگاه قضايي در ادامه با اشاره به تناقض غربي‌ها در برخورد با مسئله سوريه و با يادآوري سابقه طولاني استعمارگري کشورهاي غربي، رفتارهاي فعلي و تناقض‌هاي موجود غربي‌ها بويژه آمريکا در برخورد با کشورهاي مختلف را به مراتب بدتر از دوران استعمار قديم توصيف کرد و افزود: کشورهاي غربي فرياد مظلومان و بي‌پناهان کشور بحرين را که خواهان برابري در حق راي هستند نمي‌شنوند و در مقابل، تمام تلاش خود را براي شکستن خط مقدم مقاومت در سوريه از طريق اعمال فشار و حتي مسلح کردن مخالفان دولت قانوني به اين کشور ادامه مي‌دهند و در عين حال مدعي دفاع از حقوق بشر نيز هستند.

آملي لاريجاني تاکيد کرد: غربي‌ها و صهيونيست‌ها بخوبي مي‌دانند که از کجا ضربه خوردند و مي‌دانند که سوريه در خط مقدم مقاومت عليه استکبار و صهيونيست است و به همين دليل است که مي‌‌خواهند اين سد مقاومت را بشکنند اما برخلاف تصوراتشان مقاومت دولت و ملت اين کشور ادامه دارد.

رئيس قوه قضاييه با ابراز تاسف از حضور برخي کشورهاي منطقه در جبهه آمريکا عليه سوريه، بر حمايت جمهوري اسلامي ايران از اين کشور تاکيد کرد و اظهار داشت: متاسفانه برخي روساي کشورهاي اسلامي که بر منابع عظيم خدادادي تکيه زده‌اند به جاي اين‌که اين ثروت عظيم را عليه دشمنان اسلام به کار گيرند فريب آنان را خورده و از جانب غربي‌ها به بازي گرفته ‌شده‌اند اما جمهوري اسلامي ايران ضمن حمايت از انجام اصلاحات لازم در نظام قانوني سوريه از راه‌هاي دموکراتيک، مقاومت اين کشور را حمايت مي‌کند.

آملي لاريجاني در ادامه به ديدار روز گذشته مسئولان نظام و تاکيد دوباره مقام معظم رهبري در اين ديدار بر حمايت از توليد ملي اشاره کرد و گفت:‌ حمايت از توليد ملي اگرچه هميشه مطلوب بوده است اما در برهه فعلي و در حالي که تمام تلاش دشمنان به خيال واهي خود فشار اقتصادي و تسليم ملت ايران است، حمايت از توليد ملي اهميت بسيار بيشتري مي‌يابد.

وي تصريح کرد: حمايت عملي از توليد ملي فضاي اقتدار ملي کشور را توسعه مي‌دهد و مسير مطلوبي براي پشت سر گذاشتن هجمه‌هاي شديد عليه ايران باز مي‌کند و اميدواريم امسال با کار و تلاش بيشتر و همه‌جانبه مردم و مسئولان فشار و هزينه کمتري به مردم تحميل شود.

رئيس قوه قضاييه از دولت و مجلس خواست با نظارت و تلاش بيشتر فضاي مناسبي را براي حمايت از سرمايه‌گذار ايراني و توليد ملي فراهم کنند و بر بازارهاي اقتصادي از جمله طلا و ارز نظارت بيشتري داشته باشند.

آملي لاريجاني با اعلام آمادگي قوه قضاييه در برنامه‌ريزي و حمايت از توليد ملي تشکيل کميته‌اي مشترک ميان سه قوه به منظور بررسي و تبيين و تدوين راهکارهاي مناسب اجرايي کردن بحث حمايت از سرمايه و توليد ملي را خواستار شد و گفت: قوه قضاييه آماده همکاري براي تحقق عملي شعار توليد ملي، حمايت از کار و سرمايه ايراني است.

رئيس دستگاه قضايي در پايان سخنان خود به تشريح برخي ديگر از اقدامات قوه قضاييه در سال 91 پرداخت و از توسعه استفاده از فناوري‌هاي نوين در سطح اين قوه و نيز تشکيل معاونت راهبردي با هدف برنامه‌ريزي مطالعات و نظارت بر ميزان اجرا و پيشرفت برنامه‌هاي مدون‌شده خبر داد.

آملي لاريجاني همچنين تشکيل معاونت فرهنگي با هدف توسعه فعاليت‌هاي فرهنگي و اخلاقي باتوجه به ضرورت ارتقاي مدارج اخلاقي و معنوي در قوه قضاييه و نيز تشکيل مرکز رسانه‌اي قوه قضاييه را از ديگر برنامه‌هاي پيش روي دستگاه قضايي در سال جاري برشمرد.

رئيس قوه قضاييه با اشاره به اين‌که هدف قوه قضاييه " تبليغ کردن " نيست، اعلام کرد:‌ توسعه اطلاع‌رساني مناسب و بهينه و انجام امور فرهنگي بخوبي مي‌توانند در بحث پيشگيري به قوه قضاييه کمک کند و اين مسئله با تبليغات متفاوت است و ما اميدواريم با تقويت اين امور بتوانيم ميزان وقوع جرايم و نيز هزينه‌هاي مقابله با جرايم را کاهش دهيم.

در جلسه امروز مسئولان عالي قضايي موضوع حبس الکترونيک، پس از ارائه گزارشي از جانب رئيس سازمان زندان‌ها و اقدامات تاميني و تربيتي کشور مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

وي با تاکيد بر ضرورت اجرايي و عملياتي شدن طرح حبس الکترونيک گفت:‌ در قانون برنامه پنجم اين موضوع لحاظ شده است و اجرايي شدن اين طرح کمک موثري در کاهش معضلات مربوط به زندان‌ها خواهد بود.

همچنين در جلسه امروز بحث و بررسي دستورالعمل ساماندهي واحدهاي اجراي احکام کيفري ادامه يافت و تصميمات مقتضي اتخاذ شد./پ2

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.