سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تأثير آلودگی هوا بر روي دستگاه تنفس و قلب

ذرات و آلاينده‌هايي كه داراي اندازه‌اي كوچك هستند خطر بیشتری برای دستگاه تنفس دارند.

به گزارش سرويس علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دكتر عباس فايضي، فوق‌تخصص آسم و آلرژي با بيان اين‌كه آلودگی هوا انواع مختلفي دارد، افزود: آلودگی‌هاي جوی، غبار موجود در هوا و آلودگی‌های صنعتی ازجمله انواع آلودگي‌هاي موجود در هوا هستند. آلودگی صنعتی شامل آلودگی ناشی از دود خودروها و همچنين گازهاي خروجي از دودكش كارخانه‌ها است. ذرات و آلاينده‌هايي كه داراي اندازه‌اي كوچك هستند خطر بیشتری برای دستگاه تنفس دارند؛ به‌ويژه ذرات ناشی از خودروهای دیزلی كه بر سلامت انسان تاثير نامطلوبي برجا مي‌گذارند.

فايضي تصريح كرد: حتی خودروهای دیزلی استاندارد هم اثرات بسیار زیان‌باري بر سلامت انسان دارند و در چنين شرايطي خودروهای دیزلی غيراستاندارد مانند برخي اتوبوس‌های مخصوص حمل‌ونقل عمومی و خودروهاي دودزا بسيار خطرناك هستند.

اين فوق‌تخصص آسم و آلرژي خاطرنشان كرد: نوع آلودگی و مدت زمانی که فرد در معرض آلودگی قرار مي‌گيرد بسيار اهميت دارد، زيرا هرچه فرد زمان بیشتری در معرض آلودگی قرار گیرد، ميزان آسیبي كه به او وارد مي‌شود هم بیشتر خواهد بود. خودروهای دیزلی حتی در شرایط مناسب و استاندارد هم آلودگی مضر دارند. بیمارانی که مشکل تنفسی دارند در مکان‌هایی که ميزان دود زیاد است، مانند ایستگاه‌های اتوبوس توقف نكنند.

فایضی گفت: برخي ماموران شهرداري براي تميز كردن خيابان‌ها خاك موجود در كنار خيابان را جارو مي‌زنند؛ اين كار اشتباه است گرد و خاک موجود در حاشيه خیابان‌ها بايد با ماشین آب‌پاش و يا دستگاه مكش تمیز شود، زيرا جارو كشيدن خيابان‌ها موجب پراكنده شدن غبار در هوا مي‌شود. همچنين لازم است فعاليت‌هاي ساختماني و حفاري‌هاي خياباني در كوتاه‌ترين زمان ممكن انجام شود تا موجب افزايش گرد و غبار در هوا نشود./ح

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.