سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تحلیلگر بروکینگز:

اوباما به حمله ایران علیه اهداف آمریکایی واکنش نشان نخواهد داد

یک تحلیلگر برجسته آمریکایی گفت: اوباما آنقدر از دست اسراییل عصبانی است که ممکن است تصمیم بگیرد در درگیری احتمالی ایران و اسراییل به حملات ایران پاسخ ندهد.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران به نقل از ايران هسته‌اي، مایکل اوهانلون عضو ارشد موسسه بروکینگز روز سه شنبه   به بن برنبائوم تحلیلگر واشینگتن تایمز گفت: این احتمال وجود دارد که آمریکا به غیر از دفاع از خود هیچ کار دیگری انجام ندهد زیرا اوباما از تصمیم اسرائیل برای حمله به ایران بسیار ناراحت است و می خواهد تاکید کند که این حمله تصمیم امریکا نبوده است و یک راه برای اثبات آن این است که چند ضربه از ایران دریافت کند اما واکنشی نشان ندهد.

وی افزود: برای مثال ایران یک موشک به پایگاه آمریکا در کویت شلیک کند و دو کویتی که در آنجا کار می کنند کشته و 3 نیروی امریکایی زخمی شوند. این حمله ای است که به نظر من رئیس جمهور امریکا می تواند واکنشی به آن نشان ندهد.

در عین حال تحلیلگران دیگر، تحلیل های متفاوتی درباره نوع پاسخ ایران به حمله احتمالی اسراییل و احتمال رویاروی ایران و امریکا در آن صورت داشته اند.

ماتیو کرونیگ، کارشناس امنیت هسته ای در شورای روابط خارجی امریکا گفته است احتمال دارد ایران برای جلوگیری از ورود به یک جنگ گسترده با امریکا و اسراییل «به اهداف امریکایی» حمله نکند.

علیرضا نادر تحلیلگر ارشد موسسه رند تاکید کرده حمله به ایران فرصتی است تا تهران همکاری خود با آژانس را قطع کند.

نادر می گوید : در ایران، این اعتقاد وجود دارد که منافع امریکا و اسرائیل در خاورمیانه تقریبا مشابه و به هم نزدیک است بنابراین اگر اسرائیل به ایران حمله کند تهران این گونه برداشت خواهد کرد که امریکا به اسرائیل چراغ سبز نشان داده است.

نادر ادامه می دهد: ایران ممکن است نقش یک قربانی را بازی کند و اقدامات تلافی جویانه محدودی انجام دهد تا بتواند از خشم بین المللی برای خروج بازرسان هسته ای سازمان ملل از کشور استفاده کرده و برنامه هسته ای اش را از سر بگیرد.

وی افزود:گفتن این حرف ها بسیار دشوار است زیرا جنگ همیشه طبق نقشه پیش نمی رود و شرایط ممکن است از کنترل خارج شود.

عباس میلانی هم گفته است که بدون شک هرگونه حمله به ایران باعث خواهدشد نظام بتواند تمام اپوزیسیون را نابود کند./پ2

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.