سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

توليد 40 ميليارد دلاري گاز از ميدان مشترک پارس جنوبي

مدير عامل شرکت نفت و گاز پارس از توليد 86 ميليارد مترمکعب گاز در سال گذشته به ارزش 40 ميليارد دلار از ميدان مشترک پارس جنوبي خبر داد.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از شانا؛ موسي سوري گفت: توليد صيانتي و پايدار گاز کشور از ميدان مشترک پارس جنوبي با افزايش ظرفيت توليد تا سقف 290 ميليون مترمکعب در روز، توليد بيشتر و افزايش توليد گاز با اجراي طرح‌هاي توسعه باقيمانده از ميدان مشترک پارس جنوبي (افزايش روزانه 42 ميليون متر مکعب گاز) از دستاوردهاي مهم شرکت نفت و گاز پارس در سال گذشته بوده است.

مدير عامل شرکت نفت و گاز پارس، توليد نفت خام از لايه‌هاي نفتي پارس جنوبي و افزايش آن در برنامه پنجم، برنامه ريزي براي توليد گاز هليوم از پارس جنوبي با انجام مطالعات و افزايش 5 تا 10 درصدي ساخت داخل را از ديگر دستاوردهاي اين شرکت در سال 1390 اعلام کرد.

سوري با بيان اينکه اين دستاوردها داراي آثار اقتصادي متعددي بوده است، افزود: حفظ پايداري توليد و عمليات و افزايش توليد گاز کشور از ميدان پارس جنوبي تا سقف 285 ميليون متر مکعب در روز و درمجموع توليد 86 ميليارد مترمکعب گاز در سال گذشته به ارزش اقتصادي حدود 40 ميليارد دلار، مهم ترين اقدامي است که پارسال محقق شد.

وي با اشاره به توسعه شتابان فازهاي مختلف توسعه پارس جنوبي گفت: با بهره‌برداري از چاه‌هاي فازهاي 9و10 توليد گاز از اين دو فاز 42 ميليون مترمکعب افزايش يافت.

مدير عامل شرکت نفت و گاز پارس، اجراي موفق طرح افزايش ظرفيت فاز1 پارس جنوبي (به عنوان نخستين حلقه از زنجيره‌ توسعه اين ميدان بزرگ انرژي) به ميزان 200 ميليون فوت مکعب در روز و اصلاح فرآيند‌هاي پالايش گاز در فازهاي 6، 7 و 8 با هدف کاهش شديد آلودگي‌هاي زيست محيطي و جلوگيري از سوزاندن گازهاي داراي ارزش اقتصادي و واگذاري حفاري دو حلقه چاه توصيفي- توليدي لايه‌هاي نفتي پارس جنوبي به پيمانکاران داخلي را از ديگر اقدام هاي انجام شده در سال 1390 اعلام کرد.

سوري با تاکيد بر افزايش سهم مشارکت داخلي و ساخت داخل در اجراي طرح ‌هاي پارس جنوبي گفت: حدود 65 تا 70 درصد کالا و تجهيزات مورد نياز طرح‌هاي اين شرکت را سازندگان داخلي تامين کردند که افزايش پنج تا 10 درصدي ساخت داخل به ارزش 150 ميليون دلار را نشان مي دهد.

وي از انتشار و فروش حدود 15 هزار ميليارد ريال اوراق مشارکت ريالي و 2.7 ميليارد يورو اوراق مشارکت ارزي غيرنقدي براي اجراي طرح‌هاي توسعه‌ پارس جنوبي خبر داد و گفت: پارسال هفت ميليارد دلار اعتبار از محل تسهيلات بيع متقابل، منابع داخلي و بانک‌ها براي طرح‌هاي توسعه پارس جنوبي جذب و 11 ميليارد دلار از بودجه 21 ميليارد دلاري مصوب شرکت نيز تامين شد.

سوري، بتن‌ريزي به ميزان 4500 مترمکعب در روز در پروژه‌هاي نفت و گاز (فازهاي 22-24)، نصب نخستين اسکلت فلزي در ماه هشتم اجراي پروژه‌هاي پارس جنوبي در فازهاي 13 و 22-24 و آغاز عمليات لوله‌گذاري پالايشگاه در ماه هفدهم اجراي پروژه‌ها در فازهاي 13 و 22-24 را از افتخارهاي اجرايي اين شرکت در طرح هاي جديد ميدان مشترک پارس جنوبي اعلام کرد.

مدير عامل شرکت نفت و گاز پارس تصريح کرد: ثبت بيشترين عمليات خاکي به ميزان 23 ميليون مترمکعب در 8 ماه (فازهاي 13 و 22-24)، دستيابي به پيشرفت 55 درصد در بخش خشکي در مدت 20 ماه در فازهاي 22، 23 و 24، راه‌اندازي واحد ازدياد برداشت از مخازن و تشکيل مديريت‌هاي منطقه‌اي پارس 1 ، 2 و 3 براي پشتيباني توليد را جلوه‌اي ديگر از توانمندي‌هاي کارکنان نفت و گاز پارس در سال 1390 بوده است./ق2

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.