سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

رکورد کارخانه تغليظ معدن مس مزرعه اهر با تولید 2 هزار و 150 تن کنسانتره خشک

مدير معدن مس مزرعه اهر، از رکورد کارخانه تغليظ معدن مس مزرعه اهر پس از 16 سال در تولید کنسانتره خشک در سال 90 خبرداد.

حاج احمدی،درگفتگوباخبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز،گفت: همزمان با پايان سال 1390، سالي که رهبر معظم انقلاب آن را سال جهاد اقتصادي نامگذاري فرموده بودند کارخانه تغليظ معدن مس مزرعه با انجام اصلاحاتي در خط توليد با گذر از ظرفيت اسمي توليد سالانه 2 هزارتن کنسانتره خشک با توليد بي سابقه 2 هزار و 150 تن کنسانتره خشک با عيار 25 درصد رکورد توليد خود را شکست .

وی، افزود: ميانگين توليد کنسانتره اين کارخانه قبل از تحويل به سيستم مديريت فعلي 1200 تن در سال بوده که توليد در سال گذشته از نظر تناژ خشک کنسانتره توليدي معادل 26 درصد فراتر از برنامه بوده است همچنين ميزان بازيابي کارخانه 5/83 درصد بوده که 4 درصد فراتر از برنامه بوده است.

مدير معدن مس مزرعه اهر، گفت: توليد سال گذشته از نظر مس محتوي به ميزان 34درصد فراتر از برنامه بوده است.

حاج احمدی، ضمن تبريک دستيابي به اين رکورد از مساعدتهاي مستمر دکتر سعد محمدي مدير عامل محترم و معاونت هاي محترم شرکت ملي صنايع مس ايران و مهندس شريفي و پرسنل تلاشگر مجتمع مس سونگون و مديريت و مديران ارشد مجتمع هاي مس سرچشمه ، ميدوک و کارکنان شريف معدن مس مزرعه و مديريت و کارکنان شرکت عمران پيمايش ارسباران که در خلق اين حماسه نقش بسزايي داشته اند تشکر و قدرداني نمود.

عملیات استخراج مس از این معدن به سال 1337 آغاز شده و هم ‌اكنون كانسنگ مس پس از استخراج از این معدن در عملیات كارخانه فرآوری مس مزرعه به كنسانتره مس سولفیدی با عیار 34 درصد تبدیل می‌شود.

همچنین عملیات استخراج تا سال 1350 ادامه داشته و از آن به بعد تا سال 1367 معدن تعطیل بود كه بعد از آن مطالعاتی دوباره بر روی معدن انجام گرفت و پس از پاكسازی و بازسازی برخی بخش های تخریب شده آن، عملیات استخراج شروع شده و در سال 1375 كارخانه تغلیظ نیز به این مجموعه اضافه شد.

معدن مس مزرعه همچنین شامل كانی های منیتیت٬ پیریت٬ كالكو پریت٬ هماتیت٬ بورنیت٬ تترا ادریت٬ بیسیموت خالص٬ كلومین٬ شیلیث و ولفرامین می باشد.

گفتني است: معدن مس مزرعه اهر در5 كيلومتري شمال دهكده مزرعه و در فاصله 20 كيلومتري شمال اهر واقع شده و ارتفاع متوسط آن از سطح دريا حدود 2 هزار متر است./س

 


 

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.