سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نگاهی به سر زنان فوتبال ایران؛

آماری که رو به انقراض است + عکس

اگر چه شعار گل هایی که توسط سر وارد دروازه حریف می شود در مجموع نسبت به سایر گل ها زیاد نیست اما شیرینی و جذابیت این گل ها به مراتب بالاتر از انواع دیگر به ثمر رساندن گل است

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، توپ هایی که بیشتر توسط مدافعان از خط دروازه می گذرد در کشور ما کم نبود است ما سرزنی که آقای گل فوتبال جهان است و مهاجمانی که جز سرزنان برتر دنیا می باشند ولی آمارشان می دهند نه تنها در فوتبال کشور ما بلکه در فوتبال سراسر دنیا تعداد سر زنان به شدت کاهش پیدا کرده است و این آمار رو به انقراض است.

گل هایی که توسط سر به ثمر می رسند از حساس ترین وقایع فوتبال می شوند به طور مثال گل حمید استیلی به آمریکا در مسابقات جام جهانی و گل نصرتی به بحرین و صعود تیم ملی به جام جهانی 2006 توسط ضربه سر زده شده اند.

نگاهی به کارشناسانه نشان می دهد در میان فوتبالیست های سر زن، مدافعان سهم بیشتری نسبت به مهاجمان دارند در فوتبال ایران نیز مدافعانی هم چون جلال حسینی ، سید هادی عقیلی، و سید محمد حسینی ا ز جمله مدافعان سر زن محسوب می شوند.

نکته ای در خصوص سر زنان این است که یک سرزن همواره، همه گل های خود را با سر به ثمر نمی رساند بلکه درمیان چند گل خود مهمی را نیز به گل توسط سر اختصاص می دهد.

* نگاهی به نسل سر زنان فوتبال ایران

امیر مسعود برومند از جمله نخستین سر زنان فوتبال کشور ما بود وی که در پست مهاجم بازی می کرد، 4 گل از 9 ملی خود را توسط ضربه سر به ثمر رساند.

برومند بازیکن تیم شاهین و تیم ملی بود.

محمد خاتم و حسین مبشر نیز از جمله دیگر گلزنانی بودند که در دوره رومند به هنر نمایی پرداختند

حسین مبشر در سال 1326 ، برابر تیم افغانستانی دو گل زیبا به ثمر رساند.

در این میان بازیکنانی هم چون عارف قلی زاده، امیر عراقی و پرویز کوزه کنانی از جمله مشهور ترین سر زنان فوتبال کشورمان بوده اند.

کوزه کنانی از مهاجمان با سابقه باشگاه تاج سابق محسوب می شود که البته در تیم استقلال سابقه مدیریت نیز داشته است.

در بین سالهای 1337 تا 1343 بازیکنانی هم چون همایون بهزادی و حسن حبیبی و حمید جاسمیان هنر نمایی می کردند.

محمد رنجبر و منصور امیر آصفی و جلال طالبی نیز عملکرد خوبی داشتند.

در بین سالهای 1343 تا 1349 حبیبی، بهزادری و کلانی از بهترین سر زنان ما بودند.

در مسابقات جام ملت های 1968 در تهران، ایران در 4 بازی خود 10 گل زد که 7 تای آن با ضربه سر به ثمر رسید.

در سال های 1349 تا 1357، سر زنانی هم چون حسین کارزانی به هنر نمایی پرداختند.

همایون بهزادی ، اصغر شرفی، غلام وفا خواه و حسین کلانی از دیگر سر زنان این دوره بودند.

سپس غلام حسین مظلومی، غفور جهانی و حسین فرکی و پرویز مظلومی نیز به جمع سر زنان فوتبال ایران افزده شدند. در سال های 57 تا 65 حمید علی دوستی و غلامرضا فتح آبادی در نواختن ضربات سر مهارت بیشتری نسبت به دیگر ان داشتند.

در طی سال های 65 تا 72، رضا حسن زاده و مهدی فنونی زاده، کریم باوی و صمد مرفاوی و علی دایی سر زنان برتر فوتبال کشورمان بودند. در سال های 72 تا 79 دایی، کریم باقری، مهدی هاشمی نسب و حمید استیلی در زمینه سر زنی تبحر خاصی داشتند.

در سال های 80 تا 85 علاوه بر علیدایی، علی کریمی نیز ضربات سری در فینال بازی های آسیایی سال 98 بانکوک و جام ملت های 2004 به ثمر رساند و نصرتی نیز گل صعود به جام جهانی 2006 را با ضربه سر به ثمر رساند در طی سال های 85 تا 90 نیز مدافعانی هم چون هادی عقیلی و جلال حسینی در زمینه سر زنی عملکرد مناسبی داشته اند.

سید محمد حسینی و حنیف عمران زاده و کریم باقری نیز از جمله سر زنان این دوره بوده اند.

حال بد نیست نگاهی ویژه و مفصل تر به چند سر زن برتر ایران داشته باشیم.

*غلامرضا فتح آبادی

در بین سال های 58 تا 65، غلامرضا فتح آبادی بازیکن سر زن نام آوری بود. وی ابتدا در تیم استقلال بازی مي كرد سپس به تيم پرسپوليس پيوست و سرانجام در سال 64 به استقلال بازگشت.

فتح آبادي از سال 63 تا 65 در تيم ملي بود و در بازي هاي آسيايي 1986 مسئول موفق به كسب عنوان آقاي گلي شد.

فتح آبادي با ضربات سرپاس هاي جالبي به بازيكنان ديگر تيم هم چون علي پروين و ناصر محمد خاني مي داد و با اين پاس هاي سه نشان داد كه جز سرزنان بازيساز فوتبال محسوب مي شود، خصوصيتي كه در همه سر زنان ديده نمي شود.

* همايون بهزادي

همايون بهزادي پرش بسيار بالايي داشت؛ وي در سال 1969 يكي از 5 سرزن برتر فوتبال دنيا شناخته شد. 50 درصد گل هاي به ثمر رسيده توسط بهزادي با ضربه سرزده شده است.

وي در زمان مربي گري به شاگردان خود مي گفته است كه براي به ثمر رساندن ضربات سر به هوا بپريد و تا شماره 10 بشماريد و سپس پايين بياييد.
بهزادي علت موفقيت خود را در هنگام ضربات سر، باز بودن چشم خود مي داند.

* كريم باقري

كريم باقري از سالهاي 65 تا 68 بهترين سرزن فوتبال ايران بوده است، خصوصيت ضربات سر باقري، قدرت و سرعت بالاي آن بود.

قدرت ضربات سر وي به حدي بود كه مهار كردني نبود و نمونه چنين ضربات سر، ضربه سرير قدرت وي در ديدار پرسپوليس- دارايي بود كه مسير توپ به علت قدرت وسرعت بالايش قابل رد يابي نبود.

*آقاي گل جهان

علي دايي، آقاي گل فوتبال جهان در بازي هاي ملي 109 گل به ثمر رسانده كه 45 تاي آن توسط سر به ثبت رسيده است.
وي در هنگام نواختن ضربه سر، اعتماد به نفس و شجاعت بالاي داشت و از اين حيث يكي از بهترين سرزنان فوتبال ايران و جهان محسوب مي شود.

*غلامحسين مظلومي

در سال هاي 49 تا 56 غلامحسين مظلومي يكي از سرزنان شايسته فوتبال ايران بود.

وي در سالهاي 52، 53 و 55 آقاي گل مسابقات ليگ شناخته شد، بسياري مظلومي را سرزني مي دانند كه ضربات سر خود را با هدف زني خاصي به ثمر مي رساند.

مظلومي با پيراهن تيم استقلال، در داري كه مهمترين و حساس ترين ديدار پايتخت محسوب مي شود، 6 گل به تيم پرسپوليس زده است.

وي 16 گل طي نيز در كارنامه خود با ضربات سر به ثمر رسانده است.

*صمد مرفاوي

در سال هاي 68 تا 70 صمد مرفاوي بهترين سرزن فوتبال ما بود، ضربات سروي كات دار و با زوايه بود، تكنيك وي در به ثمر رساندن ضربات سري كه پس از نواختن مسير شان عوض مي شد بسيار بالا بود.

مرفاوي يك گل به ياد ماندي با ضربه سر به تيم ملي ژاپن زد كه گل وي باعث صعود تيم ملي به مرحله نيمه نهايي رقابت هاي آسيايي شد.

به اين ترتيب در تيم منتخب سرزنان فوتبال ايران بازيكنان سرزن شايسته اي حضور داشتند كه البته شمار آن ها اين روزه رو به انقراض است و اين زنگ هشداري براي فوتبال كشورمان محسوب مي شود./مح

 

 

 

 

 


 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.