سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افزايش قيمت نفت و گاز در ترکيه

كارشناسان اقتصادی پیش بینی می كنند افزایش 19.9درصدی نرخ گاز و برق در تركیه تاثیر عمیقی بر سطح قیمت كالاها گذاشته و قدرت خرید مردم این كشور را به شدت كاهش خواهد داد.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران؛ "تانر یلدیز" وزیر انرژی و منابع طبیعی تركیه اعلام كرد كه نرخ گاز طبیعی به میزان 72/18 درصد افزایش داده شد و نرخ گاز از این پس هر ماه با لحاظ تغییرات نرخ آن در بازارهای جهانی تنظیم خواهد شد.

او با ادعای اینكه دولت تحت فشار شدیدی به تجدید نظر در نرخ گاز تصمیم گرفته گفت: متاسفانه رشد نرخ نفت و گاز در بازارهای جهانی، افزایش نرخ گاز در داخل را اجتناب ناپذیر كرده است.

"یلدیز" گفت: 10 سال پیش نفت را بشكه ای 22 دلار وارد می كردیم كه اكنون به 122 دلار رسیده است و رشد ارزش دلار در قبال لیر تركيه نیز عامل دیگری در این امر بوده است.

نرخ گاز در تركیه در حالی افزایش داده شد كه آنكارا تحت تاثير تحريم هاي غرب واردات نفت خود از ایران را 20 درصد كاهش داده و نرخ گاز را به داوری بین المللی ارجاع داده است.

یكی از مهمترین منبع درآمدهای مالیاتی تركیه از محل اعمال مالیاتها و عوارض سنگین بر مواد سوختی است كه این خود مهمترین عامل بالا بودن سطح قیمت مواد سوختی در تركیه نسبت به بسیاری از كشورهای اروپایی است كه درآمد سرانه ای چندبرابر این كشور دارند.

نرخ بنزین در تركیه با افزایش قیمت های اخیر به مرز پنج لیرترك رسیده است كه با نرخهای جاری معادل 82/2 دلار می باشد. بیش از 65 درصد این رقم را مالیات و عوارض تشكیل می دهد. نرخ گازوئیل نیز به بیش از چهار لیرترك معادل تقریبی 34/2 دلار رسیده است كه حمل و نقل و مصرف كننده داخلی را تحت تاثیر قرار داده است.

كارشناسان می گویند افزایش سرسام آور مواد سوختی در تركیه، تاثیر زنجیره ای بر سطح قیمت كالاهای اساسی و مصرفی مردم گذاشته و موجب تضعیف جدی قدرت خرید مردم خواهد شد./ا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.