سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهرکرد/

ضرورت ساماندهي مجتمع هاي بين راهي در چهارمحال و بختياري

حدود 30 مسجد و امامزاده ، 21 نمازخانه بين راهي با سرويس هاي بهداشتي و 2 مجتمع خدمات رفاهي بين راهي در مسيرهاي گردشگري و جاده هاي چهارمحال و بختياري وجود دارد که به گفته مسئولان بخش قابل توجهي از اين اماکن از امکانات اوليه برخوردارند و با استانداردها فاصله زيادي دارند.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، استاندار چهارمحال و بختياري  و  رئيس  ستاد  تسهيلات سفر استان با اشاره  به  نامطلوب  بودن وضع نمازخانه هاي بين راهي اين استان مي گويد : متأسفانه هيچ يک  از  دستگاه هاي متولي اين مقوله ، مسئوليت ساماندهي نمازخانه ها و سرويس هاي بهداشتي را نپذيرفته اند.
علي اصغر  عنابستاني  کمبود   نمازخانه   و   سرويس هاي   بهداشتي  مناسب  در  برخي  اماكن گردشگرپذير  چهارمحال و  بختياري و محدود بودن مكانهاي رفاهي  بين  راهي  را  به  عنوان برخي ضعف هاي ستاد تسهيلات  سفرهاي  نوروزي  اين  استان  در  نوروز  پارسال  مي داند  و مي گويد: اخيراً در جلسات ستاد تسهيلات سفر استان براي نورزو 91 مصوباتي در اين خصوص به تصويب رسيد و ادارات کل ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري و حمل ونقل و پايانه ها موظف شدند نمازخانه ها و سرويس هاي بهداشتي بين راهي را ساماندهي کنند.
مديرکل  حمل و نقل و پايانه هاي استان هم مي گويد : هم اكنون 2 مجتمع  خدمات  رفاهي بين  راهي با  امکانات کامل در مسيرهاي کيلومتر 12 جاده بروجن  به  لردگان  و  خوزستان و کيلومتر 5  جاده بروجن به مبارکه و اصفهان فعال است.
همچنين  براي ساخت 6 مجتمع  مجوز صادر  و  اقدامات اداري آنها  انجام شده  و منتظر ارائه تسهيلات است ، اما اين استان به 10 مجتمع خدماتي رفاهي بين راهي ديگر نياز دارد.
فريبرز کرمي نبود سرمايه گذار ، ارائه نشدن تسهيلات از سوي بانک ها و قوانين دست  و  پاگير را  از جمله موانع توسعه مجتمع هاي خدمات رفاهي بين راهي مي داند  و  مي گويد :  تمرکز نداشتن تصميم گيري در يک دستگاه واحد ، تحقق نيافتن اهداف تأمين مالي توسط نظام بانکي و تعهدات قانوني دستگاه هاي مربوط و پرداخت نکردن  وام  بانکي  بيشتر  سرمايه گذاران  اين مجموعه ها را در مراحل مختلف راکد کرده است.
مديرکل حمل و نقل و پايانه هاي استان مي افزايد : اگر بانک ها 50  درصد  تسهيلات  ساخت مجتمع هاي خدمات رفاهي بين راهي را بدهند ، اداره کل حمل و نقل  و  پايانه ها  هم براي توسعه جايگاه هاي توقف و خروج از مجتمع ها بين 200 تا 300 ميليون تومان کمک بلاعوض مي دهد در نتيجه اين مجتمع ها سريع تر راه اندازي خواهند شد.
جعفرزاده  يکي  از  سرمايه گذاران اين مجتمع هاي خدمات رفاهي بين راهي هم  با  اشاره به صرف بيش از 2 سال دوندگي براي دريافت مجوز ساخت مجتمع  خدمات رفاهي اش  از  18 دستگاه مختلف مي گويد : تا وقتي مسئولان دستگاه هاي تصميم گيرنده در حوزه هاي حمايت از سرمايه گذاري بخش خصوصي متمرکز نباشند مشکلات سرمايه گذاران  نيز  حل  نمي شود و مجتمع هاي بين راهي هم ساخته نخواهد شد.
رئيس  پليس  راه هاي  چهارمحال  و  بختياري هم با بيان اينکه بيشترين  تصادفات  و واژگوني خودروها در محورهاي استان به سبب خواب آلودگي رانندگان روي مي دهد مي گويد:بيش از 25 درصد تصادفات جاده ها براثر خستگي راننده است و اگر مجتمع هاي خدماتي و رفاهي به اندازه کافي در استان وجود داشته باشد اين آمار کاهش چشمگيري مي يابد.
سرهنگ اعرابي مي افزايد : بيشترين تصادفات  در  محورهايي  روي مي دهد که  مجتمع هاي خدماتي  و  رفاهي بين راهي ندارند که از جمله  اين محورها  مي توان  به  جاده  لردگان   به خوزستان ، شهرکرد به اصفهان و شهرکرد به تيران و کرون و نجف آباد اشاره کرد.
وي مي گويد: علاوه بر اين وجود امکاناتي همچون پمپ بنزين ، رستوران ، نمازخانه، سرويس هاي بهداشتي و محل استراحت به صورت همزمان باعث کاهش توقف و کاهش دفعات ورود و خروج خودروها به جاده اصلي و در نهايت سبب کاهش تصادفات مي شود.
فدايي  از  جمله  گردشگران  نوروزي که پارسال  به  استان  سفر کرده  بود  ،  مي گويد :  البته جاده‌هاي اين استان تنها با مشکل کمبود نمازخانه و سرويس‌ هاي بهداشتي مواجه نيستند ، چرا که بخش زيادي از همان تعداد نمازخانه و سرويس بهداشتي هم که ساخته شده و مورد استفاده قرار مي گيرند مشکلات عديده‌اي نظير نبود فرش ، موکت و مهر تميز در نمازخانه ها  و نداشتن آب يا شير و شيلنگ ، نبود نظافت و نبود در و پنجره در سرويس هاي بهداشتي را دارند.
او نبود متولي مشخص براي حفاظت، نظافت و نگهداري از نمازخانه ها و سرويس هاي بهداشتي را  مهم ترين  مشکل  جذب  و پايداري گردشگر مي داند و مي افزايد :  متأسفانه  وجود  همين مشکلات باعث شده است که همچنان برخي از مسافران دامن صحرا و طبيعت را به سرويس‌هاي غيربهداشتي بين راهي ترجيح دهند.
رضايي شهروند ديگري مي گويد:اغلب سرويسهاي  بهداشتي موجود يا بسيار فرسوده ، قديمي ، كثيف وآلوده اند و يا به دليل قطع بودن آب و نداشتن مايع دستشويي غيرقابل استفاده و عملا تعطيل شده اند.
به گفته وي چون ازهمان ابتداي ساخت ، فكر اساسي براي نگهداري و رسيدگي به نمازخانه ها و سرويس هاي بهداشتي نشده در عين نوساز بودن به دليل رعايت نكردن بهداشت به هيچ وجه قابل استفاده نيستند.
اما كارشناس دفتر فني اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان چهارمحال و بختياري مي گويد : 18 نمازخانه و سرويس  بهداشتي در كانون هاي گردشگري  و  محورهاي ارتباطي چهارمحال و بختياري در حال ساخت است که اميدواريم بتوانيم  تا روزهاي آينده و در ايام نوروز آن ها را براي استفاده مهمانان و گردشگران نوروزي آماده کنيم.
به گفته مهدي مظلوم براي ساخت اين مجموعه ها ، بيش از 2 هزار و 700 ميليون ريال هزينه شده است.
صادقي از کارشناسان حوزه گردشگري استان مي گويد:مکان يابي مناسب براي ساخت مجتمع هاي خدمات رفاهي  بين  راهي  و  تشويق  سرمايه گذاران  داخلي  و  خارجي  به  ويژه بخش خصوصي  براي  ساخت  و مديريت اين واحدها نقش مؤثري در رونق صنعت گردشگري استان دارد.
به  گفته  وي  توسعه  واحدهاي خدمات رفاهي بين راهي ،  ايجاد آسايش  و  رفاه  بيشتر  براي مسافران و رانندگان در طول سفر ، کاهش حوادث جاده ‌اي و بالابردن ضريب ايمني جاده ها، گسترش فرهنگ اقامه نماز، تقويت جاذبه‌ هاي گردشگري و فرهنگي استان، جلوگيري از اتلاف وقت رانندگان و مسافران و افزايش کارايي شبکه حمل و نقل جاده اي را به دنبال دارد./ج

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.