سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آژانس بین المللی انرژی:

اروپايي ها بايد باید دو تریلیون دلار برای خرید نفت خام هزینه کنند

آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرد: در سال جاری میلادی، هزینه واردات نفت کشورهای مصرف کننده، با رسیدن به دو تریلیون دلار، به بالاترین حد تاریخ می رسد.

به گزارش

سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران

و به نقل از رویترز؛ آژانس بین المللی انرژی (آی.یی.ای) اعلام کرد: اگر بهای نفت خام کاهش نیابد، کشورهای مصرف کننده در سال جاری میلادی دو تریلیون دلار برای واردات این کالا پرداخت می کنند و بازسازی اقتصادی آنها در معرض خطر قرار می گیرد.

در ماه مارس سال جاری بهای نفت خام برنت مرز 128 دلار را پشت سر گذاشت که تنها 20 درصد کمتر از نقطه اوج سال 2008 میلادی است و حدود 15 درصد نسبت به ماه ژانویه سال جاری میلادی افزایش دارد.

به اعتقاد کارشناسان، مهمترین دلیل رشد بهای نفت خام تحریم های غرب علیه صنعت نفت ایران است.

فاتح بیرول، کارشناس ارشد اقتصادی آژانس بین المللی انرژی گفت: برای نخستین بار در تاریخ، هزینه واردات نفت خام جهان به دو میلیارد دلار خواهد رسید.

به گفته بیرول، هزینه واردات نفت خام کشورهای مصرف کننده نفت، در سال 2011 میلادی حدود 1.8 تریلیون دلار و در سال 2010 میلادی حدود 1.7 تریلیون دلار بوده است.

وی همچنین اعلام کرد: اگر بهای نفت برنت در مرز 125 دلار کنونی باقی بماند، هزینه واردات نفت در سال جاری میلادی، حدود 3.4 درصد از تولید ناخالص داخلی کشورها را به خود اختصاص می دهد.

اتحادیه اروپا بیشترین فشار را از افزایش بهای جهانی نفت به دوش می کشد

بیرول اعلام کرد: اتحادیه اروپا بیشترین فشار را از افزایش بهای جهانی نفت به دوش می کشد زیرا با توجه به نوسان های ارزی، واردات این کالا برای کشورهای عضو این اتحادیه گران تر تمام می شود.

این کارشناس اقتصادی گفت: اتحادیه اروپا در سال جاری میلادی 500 میلیارد دلار برای واردات نفت می پردازد و هزینه واردات گاز آن نیز با 20 میلیارد دلار رشد سالانه، به 120 میلیارد دلار می رسد.

هزینه واردات نفت خام آمریکا نیز در آستانه انتخابات ریاست جمهوری این کشور، به رقم 426 میلیارد دلار می رسد که از رقم 380 میلیارد دلار سال 2011 میلادی بیشتر است.

هزینه واردات نفت خام چین نیز با 50 میلیارد دلار رشد نسبت به سال 2011 میلادی، به رقم بی سابقه 250 میلیارد دلار می رسد.

بیرول با اشاره به نقش مهم چین در بازسازی اقتصادی جهان، اعلام کرد خسارت های این کشور از رشد بهای نفت خام می تواند به اقتصاد دیگر کشورهای جهان نیز آسیب بزند.

به گفته وی، هزینه واردات نفت خام ژاپن در سال جاری میلادی از 178 میلیارد دلار در 2011 به 119 میلیارد دلار در سال جاری میلادی کاهش می یابد و هزینه واردات نفت خام هند با حدود 13 میلیارد دلار افزایش، به 118 میلیارد دلار می رسد./ق2

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.