سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چتر حمایتی 800 میلیاردی برای یوروی بحران زده

وزرای دارایی کشورهای عضو اتحادیه اروپا توافق کردند چتر حمایتی از واحد پول مشترک این اتحادیه را به ۸۰۰ میلیارد یورو افزایش دهند که این مبلغ ۳۰۰ میلیارد یورو بیشتر از توافق‌های قبلی است.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از دویچه وله، چتر حمایتی اتحادیه اروپا برای نجات اقتصاد بحران‌زده‌ی کشورهایی نظیر یونان، پرتغال و ایرلند به بیش از ۸۰۰ میلیارد یورو افزایش خواهد یافت.

پیشتر وزیران دارایی اتحادیه اروپا بر سر صندوق حمایتی ۵۰۰ میلیارد یورویی به توافق رسیده بودند که قرار بود دربرگیرنده ۲۰۰ میلیارد یورویی باشد که هم اکنون در اختیار کشورهای بحران‌زده قرار گرفته است. به این ترتیب آنچه تا کنون در مورد آن تصمیم گرفته شده راه‌اندازی صندوقی با ۳۰۰ میلیارد یوروی جدید بوده است که در نشست کپنهاگ تغییر کرد.

وزیر دارایی اتریش ابراز امیدواری کرد با افزایش موجودی چتر حمایتی یورو آرامش به بازارهای مالی بازگردد. آلمان تاکنون با این افزایش مخالفت می‌کرد. آنگلا مرکل صدراعظم آلمان چند روز پیش گفته بود این کشور در تصمیم قبلی خود تجدید نظر می‌کند و حاضر است با رساندن سقف کمک‌های مالی اتحادیه اروپا تا ۷۰۰ میلیارد یورو موافقت کند.

یک نظر سنجی که به سفارش کانال دو تلویزیون آلمان(ZDF) انجام شده نشان می‌دهد که سه چهارم شهروندان این کشور با افزایش موجودی چتر حمایتی یورو مخالف‌اند. برخی دیگر از کشورهای اروپایی، از جمله فرانسه معتقدند برای جلوگیری از سرایت بحران یونان به دیگر کشورهای جنوب اروپا لازم است میزان کمک‌ها تا یک هزار میلیارد یورو افزایش یابد.

ولفگانگ شویبله پس از نشست وزیران دارایی اتحادیه اروپا در کپنهاگ گفته است با افزایشی که روز جمعه در مورد آن توافق شد باید مشکلات کشورهای بحران‌زده حل شود. او اعتقاد دارد اگر کشورهایی چون ایتالیا، اسپانیا و پرتغال به وضعیت مالی خود نظم و انضباط ندهند هیچ چتری قادر به حمایت از آنها نخواهد بود./ا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.