سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

يک متخصص پوست:

تغيير رنگ و اندازه خال ها را جدي بگيريد

تغيير در اندازه و شکل خال ها، دارابودن حاشيه نامنظم، خونريزي از خال، احساس خارش، سفت شدن، متورم شدن در هرنوع ضايعه پوستي از علائم و نشانه هاي هشداردهنده است كه توصيه مي شود افراد با مشاهده اين علائم سريعا به پزشك متخصص پوست مراجعه كنند.

دكتر پريچهر كفايي، متخصص پوست در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران در خصوص تعريف سرطان پوست اظهارداشت: سرطان پوست به معني تكثير بيش از حد و غيرقابل كنترل سلولهاي پوست است.

وي ادامه داد: سرطان بازال از خوش خيم ترين و شايعترين نوع سرطان پوست است و ملانوم بدخيم ترين نوع سرطان پوست محسوب مي شود.

دكتر كفايي بااشاره به اين كه مهمترين عامل ايجادكننده در سرطان هاي پوست تماس مستمر با نورخورشيد وآفتاب است تصريح كرد: كشاورزان وافرادي كه بنابه اقتضاي شغلشان درمعرض نورخوشيد قراردارند ببيشتر به سرطان بازال مبتلا مي شوند. وي عواملي همچون؛ژنتيك ، تماس باموادشيميايي را ازديگر عوامل مستعدكننده سرطان پوست عنوان كرد.

وي ضمن اشاره به نشانه‌هاي هشدار دهنده سرطان هاي پوست گفت: تغيير در اندازه و شکل خال ها، دارابودن حاشيه نامنظم، خونريزي از خال، احساس خارش، سفت شدن، متورم شدن در هرنوع ضايعه پوستي از علائم و نشانه هاي هشداردهنده است كه توصيه مي شود افراد با مشاهده اين علائم سريعا به پزشك متخصص پوست مراجعه كنند.

دكتر كفايي توصيه كرد:افراد بامشاهده ضايعات برجسته پوستي كه به شكل زخم هستند و همچنين زخمهايي كه به سرعت بهبود نمي يابد به پزشك متخصص پوست مراجعه كنند.

وي درخصوص راهكارهاي پيشگيري در سرطان پوست توصيه كرد:اجتناب از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب با استفاده از وسايل محافظتي از قبيل، كلاه و چتر در زمانهايي که حداکثر تابش اشعه وجود دارد و همچنين استفاده از کلاه هاي با لبه ي پهن و لباسهايي که کاملاً بدن را بپوشاند، در هنگام بيرون رفتن وعدم قرار گرفتن در معرض آفتاب ازمواردي است كه مي توان ازابتلا به سرطان پوست رعايت كرد.

اين متخصص پوست به وب دا گفت: استفاده از کرم هاي ضدآفتاب و انجام معاينات و آزمايشات مرتب پزشکي و معاينه ي هر ضايعه ي پوستي مشکوک توسط پزشک از ديگر مواردي است كه مي توان در پيشگيري ازبروز سرطان پوست بهره برد./ح

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.